Radio's van 1950 tot 1970
Tesla rytmus. 220 v. probleem.
16 aug 2016 09:21 #62005
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Tesla rytmus. 220 v. probleem.
Staar je niet blind op het gebruik van een variac. Een setje gloeilampen biedt méér veiligheid dan een variac maar is veel goedkoper. De gloeilamp schakel je in serie met het radiotoestel. De lamp beperkt de stroom en verlaagt de spanning, terwijl de variac alleen de spanning kan verlagen.
.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Button
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 aug 2016 06:51 #62000
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Tesla rytmus. 220 v. probleem.
Koos, Welkom bij de buizenradioclub. Hierbij in ieder geval een schema, maakt het vinden van een storing weer wat eenvoudiger. Schema is uit de NVHR schematheek.
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
15 aug 2016 22:08 #61998
door Button
Beantwoord door Button in topic Tesla rytmus. 220 v. probleem.
Huub bedankt voor de snelle reactie. heb inmiddels ook zo iets gelezen. en zal wanneer mijn rytmus weer werkt zeker nooit meer de stekker er zo maar in prakken. maar heb je enig idee hoe ik mn tesla weer weer op de rails krijg. op 230 bedoel ik. dus als er iemand een variac heeft die niet al te duur is dan graag. maar eerst mn Tesla aan het zingen krijgen. Bedankt alvast
15 aug 2016 21:57 #61996
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Tesla rytmus. 220 v. probleem.
Je kan ook beter een 60 watt,s lamp in serie er tussen gebruiken
tussen het 220 ac net snoer . bij vol licht dus sluiting
wel een ouder wetsen gloei lamp gebruiken
Huub
tussen het 220 ac net snoer . bij vol licht dus sluiting
wel een ouder wetsen gloei lamp gebruiken
Huub
15 aug 2016 21:50 #61994
door Button
Tesla rytmus. 220 v. probleem. werd gestart door Button
Hallo allemaal. ben hier nieuw en ben Koos. mijn interesses zijn oude radio,s en oude Bulova accutron horloges alsook oude auto,s. waar ik gelukkig wel in thuis ben. Heb al een tijd een Rytmus staan en deze speelde perfect. tot dat er een soldeerpunt van de 230 v voedingsdraad losraakte. van de hoofdschakelaar. radio viel stil en bij nader onderzoek bleek de draad niet goed vast gesoldeerd te zijn. deze weer vastgezet. spanning er op en toen brandde het lampje van de schaalverlichting even heel fel en was de radio stil. en ik dus ook. wat kan er fout zijn gegaan. ik denk dat de losse draad voor een ander soldeerpunt is gaan staan of het ligt aan mij. deze toen vast gesoldeerd op bijvoorbeeld de 110 aansluiting. dus denk dat hij nu te veel spanning heeft gehad en nu aardig dood is gegaan. wat ik heel erg betreur. ben zelf wel redelijk technisch maar niet in de radio elektronica. helaas. je kan niet alles hebben. heb gekeken naar zekeringen en kan er niets van vinden in de radio. zit er niet in of ik heb er overheen gekeken. heb ook iets gelezen over het lampje wat in orde moet zijn voor de juiste werking. dus zit mooi zonder radio nu. kan natuurlijk ook toeval zijn dat hij nu op 230 v de geest gaf. was al bezig te zoeken naar een variac maar zijn nog duur tweedehands. maar ga nu toch wel even kijken. maar wat nu wie heeft er tips over het probleem wat ik heb. wacht gespannen de reacties af. wil hem graag weer werkend hebben. Hoor het wel gr Koos.