Radio's van 1950 tot 1970
Start nieuwe restauratie BX740A
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 aug 2016 19:51 #62049
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Start nieuwe restauratie BX740A
De overbrugging aangegeven door de blauwe draad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
17 aug 2016 19:50 #62048
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Start nieuwe restauratie BX740A
Hey francois. Inderdaad.. De voeding was door een (reparateur ) al onder handen genomen met en kortsluiting als gevolg..een EZ buisvoet vervangen en erin gelijmd met kit waarbij EAA verkeerd was aangesloten met gevolg.voedingsweerstanden en de 2 buizen verbrand en kapot .. Schaalkoorden AM en ferrietantenne waren stuk.. Deed niets op de AM banden na weerstanden te hebben nagelopen .. Een zachte zender op MG.. Oorzaak was een schakelcontact welke vermoedelijk niet goed was..ik heb dit overbrugd en nu knallen de zenders op AM LG EN KG er ook uit... Verder worden alle teercondensatoren en kleine elcos FM vernieuwd.. Nieuw oog erin en de kast en knoppen gekuist.. Heb ik er goed aan gedaan dit schakelcontact (aangegeven met de blauwe draad) te overbruggen? Zonder dit was de ontvangst erg ongevoelig op de AM BANDEN..
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
14 aug 2016 09:03 #61954
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Start nieuwe restauratie BX740A
Komt goed Erwin,
François
François
- Erwin goossens
- [Erwin goossens]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 aug 2016 11:32 - 13 aug 2016 11:43 #61931
door Erwin goossens
Start nieuwe restauratie BX740A werd gestart door Erwin goossens
Hallo.deze radio voor een prikje kunnen kopen.. Heb zijn voorgangers en nakomers ook.. De BX750A/BX640A e.d. Deze klinken echt fantastisch eenmaal goed in orde.. Deze radio ga ik ook restaureren.. Er was al aan gewerkt.. Een buisvoet van de EZ vervangen door een andere.welke erin gelijmd was met siliconenkit boos
Verder was er een gigantische kortsluiting gebeurd aan deze voeten waardoor R44 / 1A / 1 stuk waren alsook de twee gelijkrichtbuizen waren stuk.. Verder bedrading gesmolten... Deze voeding dus de vervangen voet eruit n ineens deftig gemaakt.. Een ceramische erin.. Nieuwe bedrading aangebracht incl nieuwe voedingsweerstanden.. Z'n nieuwe EZ80 buizen.. Hierna was de spanning terug prima echter geen anodespanning.. Dit loog aan R1 ,een groene 8watt van 1K waarvan ik dacht dat die wat kunnen hebben.. Niets aan te zien z'n toch meette hij oneindig .. Dit vervangen was alle voedingsspanningen zoals het schema aangeeft.. radio eens even gprobeerd.. Geluid op FM maar vervormd.. Ik moet de koppelC en de overige teerc tjes nog vervangen.. En de weerstanden nameten/vervangen .. Verder op MG banden geen geluid.. Dit komt later aan de beurt.. Schaaldraden van feroceptor en AM banden stuk..(wat een leuk werkje whisling ) en veel vuile contacten zo te horen.. Het verstrooischerm is ook hier een metalen plaat.. De vraag is ..daar zit ook de hogetonen indicatie mechaniek aan.. Kan deze plaat verwijderd worden zonder dit uit elkaar te moetten doen? Moet er toch bij voor reinigen en smeren mechaniek en nieuwe schaalkoordjes aan te brengen.. Verdere vorderingen post ik hier .verlengd weekend hier sus alle tijd :woohoo:
Verder was er een gigantische kortsluiting gebeurd aan deze voeten waardoor R44 / 1A / 1 stuk waren alsook de twee gelijkrichtbuizen waren stuk.. Verder bedrading gesmolten... Deze voeding dus de vervangen voet eruit n ineens deftig gemaakt.. Een ceramische erin.. Nieuwe bedrading aangebracht incl nieuwe voedingsweerstanden.. Z'n nieuwe EZ80 buizen.. Hierna was de spanning terug prima echter geen anodespanning.. Dit loog aan R1 ,een groene 8watt van 1K waarvan ik dacht dat die wat kunnen hebben.. Niets aan te zien z'n toch meette hij oneindig .. Dit vervangen was alle voedingsspanningen zoals het schema aangeeft.. radio eens even gprobeerd.. Geluid op FM maar vervormd.. Ik moet de koppelC en de overige teerc tjes nog vervangen.. En de weerstanden nameten/vervangen .. Verder op MG banden geen geluid.. Dit komt later aan de beurt.. Schaaldraden van feroceptor en AM banden stuk..(wat een leuk werkje whisling ) en veel vuile contacten zo te horen.. Het verstrooischerm is ook hier een metalen plaat.. De vraag is ..daar zit ook de hogetonen indicatie mechaniek aan.. Kan deze plaat verwijderd worden zonder dit uit elkaar te moetten doen? Moet er toch bij voor reinigen en smeren mechaniek en nieuwe schaalkoordjes aan te brengen.. Verdere vorderingen post ik hier .verlengd weekend hier sus alle tijd :woohoo:
Laatst bewerkt 13 aug 2016 11:43 door Erwin goossens. Reden: Iets vergeten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129