Nog een SBR 635a vraag
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Uw opmerking over schema klopt. Ik heb een aantal versies en op de andere schema's staat wel degelijk de C tussen de Anode en de transformator (zoals het hoort).
Wat de zekering betreft zijn vooral de twee conische uiteinde van belang. Zij passen in de gaatjes in de houder. Ik heb wel grote en kleine glazen zekeringen maar geen met deze uiteinde van dit formaat.
Ik heb er voorlopig eentje opgesoldeerd van 250mA. Kan te weinig zijn. We zien wel wat de metingen geven.
François
Tjerk, 9ZZ
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
Ik denk dat je ergens iets verkeerd begrepen hebt. Ik heb de service manual niet. Ik wil je wel alle foto's en diverse schema's die ik heb doorsturen. Laat maar iets per PM weten.
François
Francois129 schreef : Hallo iedereen,
Ik heb na mijn vakantie terug de draad opgenomen.
Uiteraard begin je met de voeding van de radio te controleren en te repareren.
Het eerste is de elco nakijken. Deze was zoals zo dikwijls in een radio van 1930 ...... Was deze niet zo goed meer om niet te zeggen slecht.
Het volgende is natuurlijk de voeding nameten. Hier komt al een probleem. De zekering is defect en dit model (zie foto) heb ik niet in voorraad. Ook de waarde is onbekend.
Is er iemand die nog zulke zekeringen heeft en een idee heeft van de waarde.
Als ik de gloeistromen optel en hiervan het vermogen bereken kom ik aan ongeveer 30 W. Het is een radio met balansversterker en in totaal 6 lampen (gelijkrichter inclusief).
Misschien iemand met smeltdraad van een bepaalde waarde, ik heb enkel draad voor sterkstroominstallatie (5A - 20A).
Ik ben toevallig ook bezig met de SBR 635a en de radio speelt ook nog.
De betreffende zekering zit er bij bij niet in, maar een zekering van 160 mA voldoet m.i.
Overigens is bij mij de voedingselco nog goed, maar een MPT4 eindbuis is defect. De voorversterkerbuis MSHD4 kraakt en ruist nogal en de detectie diode lekt ook wat door naar het versterker gedeelte. De voorversterbuis heb ik tijdelijk vervangen door een PC92 (standaard schakelingetje met lek en kathode weerstand.), terwijl ik de diode sectie van de MSHD4 nog in tact heb gelaten.
De defecte MPT4 heb ik tijdelijk vervangen door een PL95. Bij de eindbuizen heb ik de kathode weerstanden gespiltst in 680 Ohm en 330 Ohm voor de PL95. Ideaal is de situatie niet, maar door de uitgangstrafo loopt nu een gelijke stroom.
Verder moet ik de luidspreker nakijken, want deze loopt lichtjes aan.
Later wil ik nog een MPT4 eindbuis en MSHD4 voorversterbuis met diode bemachtigen.
Ik zag in het eerste bericht dat je beschikt over de service manual. Kun je deze fotograferen of scannen en online zetten?
groetjes,
Kees
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
Ik heb na mijn vakantie terug de draad opgenomen.
Uiteraard begin je met de voeding van de radio te controleren en te repareren.
Het eerste is de elco nakijken. Deze was zoals zo dikwijls in een radio van 1930 ...... Was deze niet zo goed meer om niet te zeggen slecht.
Het volgende is natuurlijk de voeding nameten. Hier komt al een probleem. De zekering is defect en dit model (zie foto) heb ik niet in voorraad. Ook de waarde is onbekend.
Is er iemand die nog zulke zekeringen heeft en een idee heeft van de waarde.
Als ik de gloeistromen optel en hiervan het vermogen bereken kom ik aan ongeveer 30 W. Het is een radio met balansversterker en in totaal 6 lampen (gelijkrichter inclusief).
Misschien iemand met smeltdraad van een bepaalde waarde, ik heb enkel draad voor sterkstroominstallatie (5A - 20A).
MVG
François