Radio's van 1950 tot 1970
Modificatie aan F8X82A
30 jan 2016 19:58 #58976
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Modificatie aan F8X82A
Dat klopt, er kunnen nu alleen MD elementen gebruikt worden.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 jan 2016 19:52 #58975
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Modificatie aan F8X82A
Als ik het het goed gelezen heb gaat nu geen keramisch element er meer op
Maar is nu de situatie stereo met MD element
De 3401 had ik destijds ook als test element gehad op deze speler
En toen even op een transistor voorversterker gehad klinkt goed.
Nu dus een hele verbetering .
Grt René
Maar is nu de situatie stereo met MD element
De 3401 had ik destijds ook als test element gehad op deze speler
En toen even op een transistor voorversterker gehad klinkt goed.
Nu dus een hele verbetering .
Grt René
René Daemen
30 jan 2016 19:42 #58974
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Modificatie aan F8X82A
René, toen de F8X82a gemaakt werd, had Philips nog geen MD stereo element.
Als het stereodeel werd ingeschakeld, werd er een verzwakker tussen het element en de voorversterker geschakeld. De voorversterker was in principe al geschikt voor MD elementen, ook voor stereo.
Door nu deze verzwakker er tussen uit te halen, krijgt de ingang ook bij stereo de gevoeligheid nodig voor een MD element.
Er kan dan een stereo MD element geplaatst worden.
Het verschil is echt zeer groot.
Groeten,
Peter
Als het stereodeel werd ingeschakeld, werd er een verzwakker tussen het element en de voorversterker geschakeld. De voorversterker was in principe al geschikt voor MD elementen, ook voor stereo.
Door nu deze verzwakker er tussen uit te halen, krijgt de ingang ook bij stereo de gevoeligheid nodig voor een MD element.
Er kan dan een stereo MD element geplaatst worden.
Het verschil is echt zeer groot.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
30 jan 2016 19:18 #58973
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Modificatie aan F8X82A
Wat houd de modificatie in
Van Mono naar Stereo?
De voorversterker of output element
Grt René
Van Mono naar Stereo?
De voorversterker of output element
Grt René
René Daemen
30 jan 2016 13:01 #58964
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Modificatie aan F8X82A werd gestart door NGG
Bij mijn zwager op Amsterdam-IJburg staat sinds enige tijd mijn F8X. Hij heeft daar op de vide alle ruimte om zijn klank tot volle wasdom te laten komen, zowel de radio als de grammofoon.
Echter was het nog altijd enigszins "behelpen" met het AG3201 element. Klonk mooi, maar toch..... Een 3401 zou beter zijn. Echt actief werd er echter niet gezocht. Totdat Peter Boin op de afgelopen najaarsbeurs een NOS exemplaar vond, kompleet in doosje en met naaldbeschermer. Mazzel dus.
Afgelopen donderdag togen Henk, Peter en ondergetekende naar IJburg om de voorversterker voor dit element aan te passen. Was nog een redelijke klus aangezien de plank waarop het komplete chassis rust, deels eruit moest.
Het resultaat trof ons vieren als een moker. Prachtig gewoon: meer helderheid, rust en detaillering in het geluid.
Wat nog rest is een nieuwe potmeter in het stereodeel. Deze heeft de bekende neiging tot licht kraken en soms (deels) wegvallen van een kanaal. Dit is echter een potmeter met een speciaal gevormde as. Henk gaat op zoek in zijn onnoemelijke voorraad potmeters.
Wordt dus vervolgt.
Echter was het nog altijd enigszins "behelpen" met het AG3201 element. Klonk mooi, maar toch..... Een 3401 zou beter zijn. Echt actief werd er echter niet gezocht. Totdat Peter Boin op de afgelopen najaarsbeurs een NOS exemplaar vond, kompleet in doosje en met naaldbeschermer. Mazzel dus.
Afgelopen donderdag togen Henk, Peter en ondergetekende naar IJburg om de voorversterker voor dit element aan te passen. Was nog een redelijke klus aangezien de plank waarop het komplete chassis rust, deels eruit moest.
Het resultaat trof ons vieren als een moker. Prachtig gewoon: meer helderheid, rust en detaillering in het geluid.
Wat nog rest is een nieuwe potmeter in het stereodeel. Deze heeft de bekende neiging tot licht kraken en soms (deels) wegvallen van een kanaal. Dit is echter een potmeter met een speciaal gevormde as. Henk gaat op zoek in zijn onnoemelijke voorraad potmeters.
Wordt dus vervolgt.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com