Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Stradivari 2.

• hkruis
  • []
  • Onderwerp Auteur
17 mrt 2015 20:08 #51443 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Stradivari 2.
Je kunt alleen maar bewondering hebben voor de degelijkheid. Kijk maar eens hoe de schaalplaat vastgehouden wordt. Kantelbare stevig beugeltje en het gebruikte rubber is origineel en nog al nieuw. De schaalplaat, niets te zien van bladderen e.d. Gewoon kwaliteit. En ik weet zeker dat de FM ook wel in orde komt.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mrt 2015 19:54 #51442 door pietje b
Beantwoord door pietje b in topic Stradivari 2.
Leuke radio voor de beginner zo met de losse printjes voor de buizen.
Maar zonder gekheid die Oostduitsers wisten ook wat kwaliteit was.
Al heb ik begrepen dat goede FM ontvangst een ander verhaal is.
Zo ook mijn Sonnenberg Jalta radio zit zeer netjes in elkaar maar FM is matig

Ik ga dit draadje volgen

Groet Piet

Meer
17 mrt 2015 18:52 - 17 mrt 2015 18:53 #51441 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Stradivari 2.
Wat opnieuw bewijst dat ze in de DDR destijds ook in staat waren kwalitatief hoogwaardig spul te fabriceren. Ook al was dat voortbordurend op technieken die al in ontwikkeling waren van voor WOII.
Ze zullen best wel wat gespiekt hebben bij Westeuropese fabrikanten. Maar dat deden ze onderling toch allemaal.
Zo herinner ik me nog een hok vol met radio's bij Philips, Gebouw SK. Met toen voor mij al veel onbekende merken. Ze hadden daar een heel mooie naam voor, afdeling ????
Groet,
Han
Laatst bewerkt 17 mrt 2015 18:53 door Verdicom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
17 mrt 2015 17:52 #51440 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Stradivari 2.
Dat ziet goed uit zeg
Mooie zware luidsprekers
dat kan wat worden ?
Huub

• hkruis
  • []
  • Onderwerp Auteur
17 mrt 2015 16:28 #51439 door hkruis
Stradivari 2. werd gestart door hkruis
Nu een prachtige oostduitse radio op de werkbank. Een Stradivari 2 uit 1957\58 met een indrukwekkende buizen bezetting en een mooie balanseindtrap met 2 x EL84. Wat het eerste opvalt als het achterschot afgenomen is, is de AZ12 die prominent de gelijkspanning voor zijn rekening neemt. een zeer robuust stalen chassis. Een degelijke en robuuste opbouw en heel mooi afgewerkt.

Na uitkasten valt de gigantische glasplaat op en de buislampjes als schaalverlichting. De knoppen voor bediening van volume an afstemming vind ik in verhouding tot de gehele radio wat klein.De radio heeft 4 luidsprekers.

De fabrikant is Stern-Radio Rochlitz, VEB, RFT, (Ostd.) - vorm. Graetz AG

De radio speelt op de MG heel goed. De FM ontvangt minder, weinig volume en de afregeling staat er duidelijk naast. Dit is ook de klacht. De schaaldraad van de FM loopt ook niet goed, is er verkeerd opgelegd. Ik heb mij dan ook maar vast het schema van de schaalloop opgezocht en in afwijking van andere radio's is de tekening en de loop afgebeeld vanaf de achterzijde.

Wat ook bijzonder is, Elke buis is gemonteerd op een klein printplaatje met bijbehorende componenten. Op de foto's is dat goed te zien.

De radio heeft eerder een onderhouds beurt gehad door een andere liefhebber. Dit moet nog even nagelopen worden. Kortom, weer een leuk bijzonder project.

Voor alle foto's klik hier

Bijlage IMG_3077.jpg niet gevonden

Gemaakt door Kunena