Radio's van 1950 tot 1970
Probleem met volumeregeling
23 dec 2014 19:21 #49127
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Probleem met volumeregeling
Ik vind dat schema rondom die volumeregelaar er maar gek uitzien. De onderkant zit via een grote condensator overbrugt met een weerstand van hoge waarde aan massa. Het lijkt er op dat door de tweede diode een extra negatieve spanning wordt opgewekt als soort AVR regeling voor de EBC41. Verbind voor de gein deze onderkant eens aan massa? Is het dan wel te regelen dan is er met die schakeling iets mis. Zat het origineel wel zo? Ik heb andere schema's van HMV bekeken en daar kom ik die schakeling niet tegen.
Mijn advies: Haal die gekke schakeling weg en verbind de onderkant van de volumeregelaar aan massa. Nadeel is nu dat de EBC41 geen negatief krijgt. Om dit te bereiken neem je in serie met de loper een condensator op van c.a. 10 nF (0,01 µF) en zet tussen de kathode en het stuurrooster een weerstand van 10 MΩ. De buis zorgt dan a.h.w. zelf voor het negatief.
Misschien niet helemaal origineel, maar wel werkend.
Het effect dat René noemt komt ook inderdaad voor bij de EBC41. Echter de kathodeweerstand heeft zo'n lage waarde dat je hier nauwelijks last van zal hebben. Maar je weet maar nooit, het is het proberen waard.
Groeten,
Peter
Mijn advies: Haal die gekke schakeling weg en verbind de onderkant van de volumeregelaar aan massa. Nadeel is nu dat de EBC41 geen negatief krijgt. Om dit te bereiken neem je in serie met de loper een condensator op van c.a. 10 nF (0,01 µF) en zet tussen de kathode en het stuurrooster een weerstand van 10 MΩ. De buis zorgt dan a.h.w. zelf voor het negatief.
Misschien niet helemaal origineel, maar wel werkend.
Het effect dat René noemt komt ook inderdaad voor bij de EBC41. Echter de kathodeweerstand heeft zo'n lage waarde dat je hier nauwelijks last van zal hebben. Maar je weet maar nooit, het is het proberen waard.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2014 19:00 #49126
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Probleem met volumeregeling
Mogelijk kan het aan de EBC 41 liggen
Dit verschijnsel heb ik ook gehad met een toestel die niet naar nul te regelen was
Even buis testen of kijken naar een nieuwe
Succes
Dit verschijnsel heb ik ook gehad met een toestel die niet naar nul te regelen was
Even buis testen of kijken naar een nieuwe
Succes
René Daemen
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 dec 2014 18:55 - 23 dec 2014 18:59 #49125
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Probleem met volumeregeling
Marco,
Volgens mijn gegevens (UK vintage CD) is de HMV1112 gelijk aan de Marconiphone 919. Check dit even met jouw radio.
MArconiphone
Het is met deze toestellen soms net als de Engelse auto's, het stuur zit aan de verkeerde kant.
Volgens mijn gegevens (UK vintage CD) is de HMV1112 gelijk aan de Marconiphone 919. Check dit even met jouw radio.
MArconiphone
Het is met deze toestellen soms net als de Engelse auto's, het stuur zit aan de verkeerde kant.
Laatst bewerkt 23 dec 2014 18:59 door hkruis. Reden: PDF gewijzigd
23 dec 2014 18:54 #49124
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Probleem met volumeregeling
Ik heb 'm los gehad en opgemeten. Was 2M. Misschien probeer ik het met een lagere waarde.
Maar zou het niet aan de EBC41 kunen liggen? Of ergens anders in het circuit? Wie kan dit circuit doorgronden, het lijkt me redelijk standaard.
Maar zou het niet aan de EBC41 kunen liggen? Of ergens anders in het circuit? Wie kan dit circuit doorgronden, het lijkt me redelijk standaard.
Marco
23 dec 2014 17:52 - 23 dec 2014 17:57 #49123
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Probleem met volumeregeling
eerst potmeter los koppelen en opmeten
Of allen soldeer lippen wel op de koolbaan
goed doorgeven anders eerst de nagels aan knijpen
Ik heb dat wel megemaakt dat niet meer goed doorverbinding geeft
Volummen potmeters zijn ook meestal Log .
Huub
Of allen soldeer lippen wel op de koolbaan
goed doorgeven anders eerst de nagels aan knijpen
Ik heb dat wel megemaakt dat niet meer goed doorverbinding geeft
Volummen potmeters zijn ook meestal Log .
Huub
Laatst bewerkt 23 dec 2014 17:57 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
23 dec 2014 17:04 - 23 dec 2014 17:05 #49121
door marcola64
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Mijn 'His Masters Voice' 1112 speelt uit de kunst. Een beetje te goed zelfs, want het geluid knalt uit de speaker. Zelfs met de volumeregelaar helemaal dicht.
Als bijlage heb ik het schema gevoegd, deze heb ik zelf even in elkaar gedraaid omdat ik het verder nergens kan vinden.
De volumeregelaar P1 is ooit vervangen, ik weet niet of de waarde van 2M juist is en of het ding wel of niet lineair is. P2 is voor de toonregeling.
Kan iemand licht schijnen op de werking van de schakeling rond de EBC41 en hoe dat invloed kan hebben op het volume?
Alvast heel veel dank,
Marco
Marco
Probleem met volumeregeling werd gestart door marcola64
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Mijn 'His Masters Voice' 1112 speelt uit de kunst. Een beetje te goed zelfs, want het geluid knalt uit de speaker. Zelfs met de volumeregelaar helemaal dicht.
Als bijlage heb ik het schema gevoegd, deze heb ik zelf even in elkaar gedraaid omdat ik het verder nergens kan vinden.
De volumeregelaar P1 is ooit vervangen, ik weet niet of de waarde van 2M juist is en of het ding wel of niet lineair is. P2 is voor de toonregeling.
Kan iemand licht schijnen op de werking van de schakeling rond de EBC41 en hoe dat invloed kan hebben op het volume?
Alvast heel veel dank,
Marco
Marco
Laatst bewerkt 23 dec 2014 17:05 door marcola64.