Radio's van 1950 tot 1970
Probleem met volumeregeling
Minder
Meer
24 dec 2014 15:12 #49149
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Probleem met volumeregeling
Om te beginnen.....
Lijkt 't me nuttig om die volumeregelaar te controleren; als de loper niet òp of voorbij het "koude" einde komt blijf je altijd iets horen
Verder zou ik C17 vervangen om uit te zoeken of dat iets helpt. Als die een interne serieweerstand vertoont krijg je 't volume ook niet op nul. Neem er gerust een van 1 uF voor ipv 0,47; maar géén elco
Nico
Lijkt 't me nuttig om die volumeregelaar te controleren; als de loper niet òp of voorbij het "koude" einde komt blijf je altijd iets horen
Verder zou ik C17 vervangen om uit te zoeken of dat iets helpt. Als die een interne serieweerstand vertoont krijg je 't volume ook niet op nul. Neem er gerust een van 1 uF voor ipv 0,47; maar géén elco
Nico
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2014 22:06 #49134
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Probleem met volumeregeling
Marc, hoe weet je dat? Heb je een schema op de kop kunnen tikken?
IK bedacht me net dat ik nog een EBC41 in mijn Fridor 517 heb zitten. Even uitgewisseld en maakte niet uit. De buis is dus niet de schuldige
IK bedacht me net dat ik nog een EBC41 in mijn Fridor 517 heb zitten. Even uitgewisseld en maakte niet uit. De buis is dus niet de schuldige
Marco
- Marc
- [Marc]
-
Minder
Meer
23 dec 2014 21:31 #49133
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Probleem met volumeregeling
Marco ,
Volgens mij moet de volume regelaar 0,5 Mohm zijn.
Grt Marc 21 kerstbel xmas1 sneeuw
Volgens mij moet de volume regelaar 0,5 Mohm zijn.
Grt Marc 21 kerstbel xmas1 sneeuw
23 dec 2014 20:38 #49131
door marcola64
Marco
Ok, ik heb de potmeter aan aarde gelegd, het stuurrooster ontkoppeld met 10 nF en met 10M met de kathode verbonden. Het geluid is nu een stuk zachter met het volume op 0. Fysiek doorverbinden van de contacten op de potmeter doet de rest.
Ik heb ook de potmeter vervangen door een 50kOhm exemplaar. Nu was in de originele componentenbezetting het geluid zachter en erg zwaar. Ik heb het idee dat deze hele schakeling iets te maken kan hebben met een soort fysiologische volumeregeling, maar weet het niet zeker.
Nu nog proberen een EBC41 op de kop te tikken, om ook de 'slechte buis optie' uit te sluiten.
Ik heb ook de potmeter vervangen door een 50kOhm exemplaar. Nu was in de originele componentenbezetting het geluid zachter en erg zwaar. Ik heb het idee dat deze hele schakeling iets te maken kan hebben met een soort fysiologische volumeregeling, maar weet het niet zeker.
Nu nog proberen een EBC41 op de kop te tikken, om ook de 'slechte buis optie' uit te sluiten.
Marco
23 dec 2014 19:42 - 23 dec 2014 19:44 #49130
door marcola64
Marco
Peter, René, Henk,
Allereerst bedankt voor de reactie.
Deze radio is geen HMV1112 maar een HMV1112N, een model dat 10 jaar later is uitgebracht (schijnbaar op kleine schaal?) en er is geen schema van te vinden.
Daardoor weet ik ook niet in hoeverre er geknoeid is aan de schakeling. Zichtbaar veranderd zijn alleen de genoemde volume-potmeter en ook R15, de anodeweerstand van de EBC41.
Ik vermoed dat de rest origineel is, ziet er tenminste ongemoeid uit.
Wat me overigens ook opvalt is het enorm hoorbare schurende geluid als ik aan de volumeregelaar draai, wellicht een gevolg van de enorme versterking ergens in het circuit.
Helaas heb ik geen extra EBC41 liggen, ik zal er ergens een op de kop moeten tikken.
Ik zal de test van Peter even gaan uitvoeren.
Allereerst bedankt voor de reactie.
Deze radio is geen HMV1112 maar een HMV1112N, een model dat 10 jaar later is uitgebracht (schijnbaar op kleine schaal?) en er is geen schema van te vinden.
Daardoor weet ik ook niet in hoeverre er geknoeid is aan de schakeling. Zichtbaar veranderd zijn alleen de genoemde volume-potmeter en ook R15, de anodeweerstand van de EBC41.
Ik vermoed dat de rest origineel is, ziet er tenminste ongemoeid uit.
Wat me overigens ook opvalt is het enorm hoorbare schurende geluid als ik aan de volumeregelaar draai, wellicht een gevolg van de enorme versterking ergens in het circuit.
Helaas heb ik geen extra EBC41 liggen, ik zal er ergens een op de kop moeten tikken.
Ik zal de test van Peter even gaan uitvoeren.
Marco
Laatst bewerkt 23 dec 2014 19:44 door marcola64.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 dec 2014 19:35 #49129
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Probleem met volumeregeling
Peter,
Ik neem aan dat je het schema van Marco bedoeld. Wat ik begrijp is er eerder aan het volume circuit gerommeld en dat heeft Marco opgetekend.
Het PDF919 is het juiste schema en klopt met je opmerking.
Ik neem aan dat je het schema van Marco bedoeld. Wat ik begrijp is er eerder aan het volume circuit gerommeld en dat heeft Marco opgetekend.
Het PDF919 is het juiste schema en klopt met je opmerking.