Radio's van 1950 tot 1970
Grundig 5080
19 dec 2014 01:36 #49003
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Grundig 5080
@ Franc,
Ik neem aan dat Henk K gebruik heeft gemaakt van onderdelen die hij in voorraad had.
En inderdaad zijn er de door jouw genoemde eenvoudiger oplossingen, maar wellicht had Henk die niet in
zijn onderdelen bakjes liggen. Maar...
Tsja, twee elco's en twee moderne diodes in zo'n oude radio is nu ook weer niet zo mooi om te zien...
En dan is jouw oplossing wel zo fraai. Wie weet...gaat Henk dat alsnog doen.
Vr gr Cees.
Ik neem aan dat Henk K gebruik heeft gemaakt van onderdelen die hij in voorraad had.
En inderdaad zijn er de door jouw genoemde eenvoudiger oplossingen, maar wellicht had Henk die niet in
zijn onderdelen bakjes liggen. Maar...
Tsja, twee elco's en twee moderne diodes in zo'n oude radio is nu ook weer niet zo mooi om te zien...
En dan is jouw oplossing wel zo fraai. Wie weet...gaat Henk dat alsnog doen.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 dec 2014 18:24 - 18 dec 2014 18:27 #48985
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Grundig 5080
Ik snap het probleem niet zo.
Waarom allerhande foefjes met ook nog dioden erbij om een non polaire C te verkrijgen.
En wat gaan de dioden doen bij grotere geluidssterkte?
Er zijn toch volop bipolaire radiale elko's te krijgen en 10 uF is ook goed in MKT te krijgen en dat hoeven dan nog niet eens die printblokjes te zijn.
Afgelopen zondag nog bij de heer Quakkelstijn op de beurs.
En ook nog eerder gezien bij Ger Fust in ERO MKT1813.
Groet Frank
Waarom allerhande foefjes met ook nog dioden erbij om een non polaire C te verkrijgen.
En wat gaan de dioden doen bij grotere geluidssterkte?
Er zijn toch volop bipolaire radiale elko's te krijgen en 10 uF is ook goed in MKT te krijgen en dat hoeven dan nog niet eens die printblokjes te zijn.
Afgelopen zondag nog bij de heer Quakkelstijn op de beurs.
En ook nog eerder gezien bij Ger Fust in ERO MKT1813.
Groet Frank
Laatst bewerkt 18 dec 2014 18:27 door Franc.
18 dec 2014 18:05 #48982
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Grundig 5080
Twee gewone elco's van dubbele cap in serie met de plussen of minnen aan elkaar, lijkt mij voldoende
voor dit doel. Zonder die diodes dus. Het werkt zo gewoon goed, is mijn ervaring.
Ten zij je het zo doet, zonder diodes dus, in een wisselfilter van een box, die zeer grote signalen
krijgt te verwerken. Dan, als er grote vermogens in het spel zijn, zouden de elco's zonder die diodes
het loodje kunnen leggen. Maar dan heb je wel een stel dikke en bij audio signalen, snelle diodes
nodig. Die diodes moeten wel de hoge frequenties kunnen volgen.
Geen "gewone" gelijk richt diodes daarvoor dus gebruiken.
Vr gr Cees.
voor dit doel. Zonder die diodes dus. Het werkt zo gewoon goed, is mijn ervaring.
Ten zij je het zo doet, zonder diodes dus, in een wisselfilter van een box, die zeer grote signalen
krijgt te verwerken. Dan, als er grote vermogens in het spel zijn, zouden de elco's zonder die diodes
het loodje kunnen leggen. Maar dan heb je wel een stel dikke en bij audio signalen, snelle diodes
nodig. Die diodes moeten wel de hoge frequenties kunnen volgen.
Geen "gewone" gelijk richt diodes daarvoor dus gebruiken.
Vr gr Cees.
Minder
Meer
17 dec 2014 20:26 - 17 dec 2014 20:28 #48942
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Grundig 5080
Nee klopt Hugo en Willem
'tis dat jullie eerder waren anders had ik 't toegevoegd
En elk van die dioden dient ter bescherming van de elco waaraan hij parallel staat
N.
'tis dat jullie eerder waren anders had ik 't toegevoegd
En elk van die dioden dient ter bescherming van de elco waaraan hij parallel staat
N.
Laatst bewerkt 17 dec 2014 20:28 door Ouwe Schipper.
Minder
Meer
17 dec 2014 16:02 #48939
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Grundig 5080
@ Hugo,
Volgens mij heb je gelijk, er is ten allen tijde maar 1 elco werkzaam, diegene die de spanning goed om aangeboden krijgt en de elco die de spanning verkeerd om aangeboden krijgt vormt een kortsluiting, hetzij door de diode, hetzij door de eigenschappen van een verkeerd gepoolde elco.
Als je 2 elco's in serie zet met doel om de dubbele werkspanning te verkrijgen (+_+_) met over elke elco een hoogohmige weerstand om de spanning gelijk te verdelen over de elco's, dan moet je wel de dubbele capaciteit toepassen.
Als ik me vergis verneem ik het graag
Groeten Willem
Volgens mij heb je gelijk, er is ten allen tijde maar 1 elco werkzaam, diegene die de spanning goed om aangeboden krijgt en de elco die de spanning verkeerd om aangeboden krijgt vormt een kortsluiting, hetzij door de diode, hetzij door de eigenschappen van een verkeerd gepoolde elco.
Als je 2 elco's in serie zet met doel om de dubbele werkspanning te verkrijgen (+_+_) met over elke elco een hoogohmige weerstand om de spanning gelijk te verdelen over de elco's, dan moet je wel de dubbele capaciteit toepassen.
Als ik me vergis verneem ik het graag
Groeten Willem
17 dec 2014 12:19 #48933
door Hugo Sneyers
Beantwoord door Hugo Sneyers in topic Grundig 5080
Ik vind het wel een raar idee met die diodes, waarom moet dan de waarde van de vervangelko's nog het dubbele van de originele zijn ? de stroom passeert immers niet langs de 2de elko maar neemt de kortste weg via de diode.
Tenzij je niet boven de 0,7 Volt uitkomt natuurlijk.
Groeten .... Hugo Sneyers
Tenzij je niet boven de 0,7 Volt uitkomt natuurlijk.
Groeten .... Hugo Sneyers