Radio's van 1950 tot 1970
vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
03 okt 2014 21:40 #46984
door klaas
Beantwoord door klaas in topic vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 sep 2014 18:34 #46893
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
Tjerk: Ik bedoel inderdaad hepthode. Wat wil je ook: Penthode, hepthode, hexode...... Al die roosters ook.....je zou de tel kwijtraken.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
29 sep 2014 16:01 #46888
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
@Peter: nee, had ik niet gezien. Beetje moeilijk volgen dat schema maar het lijkt erop dat je helemaal gelijk hebt. 't Is overigens heptodedeel van de UCH81. Zowel AM als FM met variometerafstemming. Daarom zitten er zoveel spoelen in...
Tjerk, 9ZZ
29 sep 2014 15:14 - 29 sep 2014 15:37 #46883
door Cees
Beantwoord door Cees in topic vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
Ja,@ Klaas De simpelheid zelf. En toen al zo'n dubbel buisje triode en eindpenthode was toen moderne
techniek toepassen. Ze liepen daar wat betreft techniek echt niet veel achter i.v.m het westen.
Denk maar eens aan de ruimtevaart techniek in de jaren '50 liepen ze zelfs voorop.
En dan ook nog variometer afstemming, geen (dure) varco. Slim.
@ Peter, Ja petje af voor deze slimme DDR ingenieurs. Zelf osc mengtrap met het triode deel UCH.
Hebben de radio pioniers in de begintijd van Superheterodyne niet dat zelfde principe ook gedaan
met een triode? Maar dan wel voor AM ontvangst.
Vr gr Cees.
techniek toepassen. Ze liepen daar wat betreft techniek echt niet veel achter i.v.m het westen.
Denk maar eens aan de ruimtevaart techniek in de jaren '50 liepen ze zelfs voorop.
En dan ook nog variometer afstemming, geen (dure) varco. Slim.
@ Peter, Ja petje af voor deze slimme DDR ingenieurs. Zelf osc mengtrap met het triode deel UCH.
Hebben de radio pioniers in de begintijd van Superheterodyne niet dat zelfde principe ook gedaan
met een triode? Maar dan wel voor AM ontvangst.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 29 sep 2014 15:37 door Cees. Reden: nog tekst bij geschreven
28 sep 2014 19:30 - 28 sep 2014 19:46 #46871
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
Hebben jullie gezien dat in de FM-stand de triode van de ECH81 als zelfoscillerende mengtrap wordt gebruikt? Het penthodegedeelte werkt dan alleen als HF-versterker. De ingangskring is breedbandig en er wordt in de anodekring afgestemd.
Wat een gek ontwerp! Maar wel ingenieus bedacht.
Volg maar eens de anodeketen van het triodegedeelte. Dan zie je dat de primaire van de eerste MF transformator in het anodecircuit van de triode is opgenomen. Kennelijk kwam men er achter dat een ECH81 niet (goed) werkt als mengbuis voor de FM.
Ik neem toch mijn petje af voor de ingenieurs die deze schakeling bedacht hebben.
Groeten,
Peter
Wat een gek ontwerp! Maar wel ingenieus bedacht.
Volg maar eens de anodeketen van het triodegedeelte. Dan zie je dat de primaire van de eerste MF transformator in het anodecircuit van de triode is opgenomen. Kennelijk kwam men er achter dat een ECH81 niet (goed) werkt als mengbuis voor de FM.
Ik neem toch mijn petje af voor de ingenieurs die deze schakeling bedacht hebben.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 28 sep 2014 19:46 door peter1952.
28 sep 2014 17:51 - 28 sep 2014 17:52 #46869
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic vroege fm radio, Stern Sonneberg Naumburg, bakeliet
Ook de West-Duitse radio's in de budgetklasse van rond 1951 hadden dezelfde schakeling: Dus met hexode-triode mengtrap zoals ECH11/42/43/81 en flankdetector. Is niet specifiek voor Oost-Duitse fabrikanten. In eerste instantie was FM-ontvangst niet bedoeld voor long-distance, maar voor lokale ontvangst van sterke zenders. Hooguit tot ca. 20 km.
Groet, Jan
Groet, Jan
Laatst bewerkt 28 sep 2014 17:52 door Jan Bus. Reden: fout