Radio's van 1950 tot 1970
Blaupunkt Verona
06 mrt 2014 22:15 - 06 mrt 2014 22:15 #41621
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Blaupunkt Verona
Pracht toestel.
Geeft prima geluid indien in orde.
Inderdaad geen elektrostaten zoals dat hoort.
Zelf is het een van die toestellen die al zeer lang in mijn bezit zijn, medio 1983.
Heb ik nr 0129417
Destijds enkel de EL84 vervangen,medio 2005 de rest eens nagezien.
Toen nog wel even gedacht ze toe te voegen maar toch origineel gelaten.
Vroeger speelde deze geregeld maar heeft dus al zeker sinds 2005 geen spanning meer gezien.
Het verhaal Gereviseerd aangekocht is dus weer een van die vele voorbeelden van verknoeide toestellen als
heel verkopen.
Tenzij je de eigenaar goed kent altijd maar aannemen dat toestellen defect zijn of ieder geval slecht spelen.
Geeft prima geluid indien in orde.
Inderdaad geen elektrostaten zoals dat hoort.
Zelf is het een van die toestellen die al zeer lang in mijn bezit zijn, medio 1983.
Heb ik nr 0129417
Destijds enkel de EL84 vervangen,medio 2005 de rest eens nagezien.
Toen nog wel even gedacht ze toe te voegen maar toch origineel gelaten.
Vroeger speelde deze geregeld maar heeft dus al zeker sinds 2005 geen spanning meer gezien.
Het verhaal Gereviseerd aangekocht is dus weer een van die vele voorbeelden van verknoeide toestellen als
heel verkopen.
Tenzij je de eigenaar goed kent altijd maar aannemen dat toestellen defect zijn of ieder geval slecht spelen.
Laatst bewerkt 06 mrt 2014 22:15 door MauriceH.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
06 mrt 2014 19:15 - 06 mrt 2014 19:16 #41617
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Blaupunkt Verona
Nou er zijn karrevrachten met radio's gemaakt die weliswaar roosters opzij hadden maar geen hogetonen luidsprekers.
Grundig deed dit veel in de goedkopere klasse, de 1000 serie.
Maar Graetz, Blaupunkt en Loewe deden dit ook, vaak zie je in die toestellen een kartonnen of kunststof klankverstrooier in de vorm van 2 grote "waaiers" die het geluid aan de achterzijde van de breedband luidspreker opvangen en naar de roosters leiden.
Waarom? heel simpel, van een goedkopere serie waren veelal meerdere varianten, maar materiaal was destijds duurder dan arbeid en een aparte kast maken of apart bewerken was veel te duur.
Dus vaak 2 of 3 uitvoeringen, basismodelletje, luxere versie met "sissers" en dan het topmodel van die serie met "sissers" en afstemoogje.
Vaak zit bij die goedkopere modellen bij de meest luxe versie het afstemoog ook in het klankbord en niet in de schaal, waarom? omdat een aparte schaal maken ook te duur werd.
En nu maar hopen dat het niet met een sisser afloopt...dan bengelt er nog ergens een Ero rotje onder het chassis... bigfun :woohoo:
Groet,
Jeroen
Grundig deed dit veel in de goedkopere klasse, de 1000 serie.
Maar Graetz, Blaupunkt en Loewe deden dit ook, vaak zie je in die toestellen een kartonnen of kunststof klankverstrooier in de vorm van 2 grote "waaiers" die het geluid aan de achterzijde van de breedband luidspreker opvangen en naar de roosters leiden.
Waarom? heel simpel, van een goedkopere serie waren veelal meerdere varianten, maar materiaal was destijds duurder dan arbeid en een aparte kast maken of apart bewerken was veel te duur.
Dus vaak 2 of 3 uitvoeringen, basismodelletje, luxere versie met "sissers" en dan het topmodel van die serie met "sissers" en afstemoogje.
Vaak zit bij die goedkopere modellen bij de meest luxe versie het afstemoog ook in het klankbord en niet in de schaal, waarom? omdat een aparte schaal maken ook te duur werd.
En nu maar hopen dat het niet met een sisser afloopt...dan bengelt er nog ergens een Ero rotje onder het chassis... bigfun :woohoo:
Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt 06 mrt 2014 19:16 door Jeroen Landman.
06 mrt 2014 18:49 - 06 mrt 2014 19:12 #41615
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Blaupunkt Verona
Mijn opmerking wordt kennelijk niet begrepen. Ik heb ook niet gezegd dat de opmerking van René misplaatst is. Ik heb zelfs geen persoonlijke opmerking geplaatst.
Het enige dat ik wil zeggen is: Als je denkt dat iets niet origineel is o.i.d. kijk dan even in de schematheek of daar geen schema in staat en verifieer je opmerking dan eerst voor je hem plaatst. Je kunt ook een verkeerde suggestie geven. En trouwens, denk je niet dat we dat al niet zelf bekeken hadden?
Tja, en als je geen zin hebt om eerst het schema op te zoeken en dan een verkeerde suggestie doet, dan kun je kritiek verwachten.
Ik zag ook zoiets op het andere forum: Iemand die vraagt hoe men de afstemknop van een BX190u moet verwijderen voor het uitkasten. Hij heeft alle moeite gedaan om die er af te krijgen. Als hij nu de servicedoc. had geraadpleegd, die in de schematheek staat, dan had hij al die moeite niet behoeven te doen, dan had hij kunnen lezen dat die knop er niet af hoeft, sterker nog, die kan alleen vanuit de binnenkant los.
Dus: Als het kan even verifiëren of je suggestie wel juist is.
En Huub, dat van die sissers dat weten we zo onderhand wel.
Groeten,
Peter
Het enige dat ik wil zeggen is: Als je denkt dat iets niet origineel is o.i.d. kijk dan even in de schematheek of daar geen schema in staat en verifieer je opmerking dan eerst voor je hem plaatst. Je kunt ook een verkeerde suggestie geven. En trouwens, denk je niet dat we dat al niet zelf bekeken hadden?
Tja, en als je geen zin hebt om eerst het schema op te zoeken en dan een verkeerde suggestie doet, dan kun je kritiek verwachten.
Ik zag ook zoiets op het andere forum: Iemand die vraagt hoe men de afstemknop van een BX190u moet verwijderen voor het uitkasten. Hij heeft alle moeite gedaan om die er af te krijgen. Als hij nu de servicedoc. had geraadpleegd, die in de schematheek staat, dan had hij al die moeite niet behoeven te doen, dan had hij kunnen lezen dat die knop er niet af hoeft, sterker nog, die kan alleen vanuit de binnenkant los.
Dus: Als het kan even verifiëren of je suggestie wel juist is.
En Huub, dat van die sissers dat weten we zo onderhand wel.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 06 mrt 2014 19:12 door peter1952. Reden: Aanvulling
06 mrt 2014 18:34 #41611
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Verona
Het koelt wel goed
Die sissers behoeven ook niet
Huub
Die sissers behoeven ook niet
Huub
06 mrt 2014 18:03 #41610
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Blaupunkt Verona
Peter
Er wordt vaak afgerommeld in de Radio's heb wel meegemaakt dat de elektrostaten verdwenen zijn
na jaren defect de roosters zitten normaal niet voor niets
men gaat niet altijd eerst een schema opzoeken en zeker nog niet alle radio's zijn de schema's
aanwezig in de Schematheek.
dus is de opmerking van mij zeker niet misplaatst,
op de foto van het toestel zag ik wel nokjes bij het rooster zitten vandaar de opmerking
Niet elk forum lid gaat de schematheek eerst uitpluizen een normale toestel met 1 speaker is de zijkanten dicht.
dit is gewoon een eenvoudig toestel geweest.
Grt René
Er wordt vaak afgerommeld in de Radio's heb wel meegemaakt dat de elektrostaten verdwenen zijn
na jaren defect de roosters zitten normaal niet voor niets
men gaat niet altijd eerst een schema opzoeken en zeker nog niet alle radio's zijn de schema's
aanwezig in de Schematheek.
dus is de opmerking van mij zeker niet misplaatst,
op de foto van het toestel zag ik wel nokjes bij het rooster zitten vandaar de opmerking
Niet elk forum lid gaat de schematheek eerst uitpluizen een normale toestel met 1 speaker is de zijkanten dicht.
dit is gewoon een eenvoudig toestel geweest.
Grt René
René Daemen
06 mrt 2014 14:51 - 06 mrt 2014 15:00 #41605
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Blaupunkt Verona
Zo'n zelfde radio kocht ik vorig jaar oktober op de beurs.
Daar was niet in geklungeld en deze had direct al een heel grote mond. bigfun
Daar was niet in geklungeld en deze had direct al een heel grote mond. bigfun
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 06 mrt 2014 15:00 door Bert Kn.