Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Saba Meersburg Automatic 125 stereo

Meer
12 jan 2014 09:35 #39751 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Saba Meersburg Automatic 125 stereo
Dit gaat over de automatische afstemming......!!!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben van der Kolk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 jan 2014 05:09 #39748 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Saba Meersburg Automatic 125 stereo
Hoi Willem,

Bedankt voor je reactie.

Het zijn inderdaad zeer fraaie radio met een mooi vol geluid. Misschien toch nog even afregelen volgens de Reperaturhilfe. Op het Saba forum las ik ergens wel iets om de motor stil te krijgen. Kan het alleen niet terugvinden. Verder zal de schakelaar meestal wel op uit staan.

Heb je 3 verschillende of allemaal dit model.

Meer
11 jan 2014 21:40 #39738 door Willem Roseboom
Hallo Henk,

Even een korte reactie. Dat de motorafstemming zwaar gaat als hij afgestemd staat dat hoort zo, dit is de automatische afstemming (motor AFC zullen we maar zeggen). Dat de afstemknop mee beweegt met de muziek is ook normaal, zeker bij die "vieze" over gemoduleerde bende van tegenwoordig. Ik vond dat meebewegen van de zenderknop eerst ook vreemd maar bij mij doen ze dat alle drie en deze zijn gerestaureerd en ook de motor condensatoren van vervangen.

SABA is voor mij de top wat radio's betreft. Gelukkig zijn er ook nog wel meer goede merken ;)

Groeten Willem

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
11 jan 2014 20:31 - 11 jan 2014 20:32 #39735 door hkruis
Saba Meersburg Automatic 125 stereo werd gestart door hkruis
Ter reparatie aangeboden gekregen een prachtig toestel van Saba. De radio ziet er fantastisch uit en ruikt zelfs enigszins naar parfum. De eigenaar heeft deze via een verkoopsite aangeschaft en de verkoper heeft in ieder geval de boel netjes opgepoetst. Wat een prachtig toestel.

De reparateur is wel een paar zaken vergeten aan te pakken. Er zitten nog de nodige condensatoren is, waarvan zonder meting al is vast te stellen dat ze lek zijn. De problemen die gemeld zijn.

- Automatische afstemming loopt niet goed
- Radio kraakt en knalt
- Na enige tijd valt geluid geheel weg.
- bedieningsknoppen blijven hangen\vastzitten van FM

Ik heb de radio uitgekast, nieuwsgierigheid, en wat een fraaie opbouw van het geheel. Mooie draadbomen. De motorafstemming heeft een probleem, na afstemming blijft de motor kleine bewegingen maken en loopt moeizaam. Het gehele mechaniek is mooi schoon en misschien wel te schoon. In ieder geval doet een drupje olie wonderen en dat geldt ook voor de FM omschakeling. Het heen en weer draaien is nog aanwezig. Wel 1 van de 0.33uf condensatoren op de motor vervangen, die was lek en opgelopen naar een kleine 0.96uF.

Het kraken en knerpen van de radio zit in de eindtrap na de dubbele volume regelaar. Met volume regelaar dicht is het ook fors aanwezig. Dit kan dus niet niet ingewikkeld zijn. De spanning op de anodes van de ECL86 is volgens schema 265 VDC, ik meet een krappe 218VDC. De algehel voedingsspanning is wat te laag, ook direct achter de gelijkrichter.

De eerste foto's

Bijlage IMG_0041.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_0049.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_0051.jpg niet gevonden

Wordt vervolgd
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 jan 2014 20:32 door hkruis.

Gemaakt door Kunena