Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Saba Meersburg Automatic 125 stereo

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
13 jan 2014 20:45 #39811 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Saba Meersburg Automatic 125 stereo
Van Willem info ontvangen. De radio speelt weer netjes. De ECF80 die als filter in gebruik is voor de motorbediening was geheel op. Het geknesper van de eind trap werd veroorzaakt door 1 van de ECL86 buizen. Volgens de tester problemen tussen de kathode en de gloeispanning.

Verder de nog aanwezige Ero's vervangen en wat elco's.

Ook is gebleken na enig zoeken dat de Meersburg 125 niet is uitgerust met endlagenschalter, zitten ook niet in de radio. Deze optie is voorbehouden aan de modellen met afstandbediening en de Freiburg modellen heb ik begrepen van het SABA forum. Mocht het toch anders zijn, hoor ik het graag.

Het is een verbazend mooi toestel met een fraai stuk uitgevoerde techniek, ook mechanisch.

Bijlage IMG_0055.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_0056.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_0058.jpg niet gevonden

Bijlage IMG_0059.jpg niet gevonden

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jan 2014 16:15 #39766 door thijs
Beantwoord door thijs in topic Saba Meersburg Automatic 125 stereo
Dag Henk,

De afstemknop blijf altijd mee bewegen als de radio op automatic staat.
De automaat wordt gestuurd door een extra filter dat gerelateerd is aan de nul doorgang van de ratiomidden. Daarom blijft hij continue bijsturen.
Ik heb wel een stuk of 10 Freiburgs en deze doen het allemaal zo.
Vaak wordt de automaat uitgeschakeld om de afstemmotor te sparen omdat hij toch wel behoorlijk warm wordt op den duur. In de houten onderkant van de kast zitten daarom ook vetilatiesleuven .
Je kunt ook veel vinden op het Saba forum.
Mooie toestellen, wel iets anders dan Philips.

Groetjes,
Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 jan 2014 14:35 #39765 door hkruis
Dat de knop meeloopt is logische. Als de automaat afgestemd heeft, blijft de motor de hele tijd kleine bewegingen maken. Als ik de specificaties goed lees, hoort dat niet zo te zijn.

Henk

Meer
12 jan 2014 14:25 #39764 door Willem Roseboom
Hoi Henk,

Ik heb 3 gerestaureerde SABA's, een Meersburg 6-3D, een Freiburg 9 en een Freiburg 11. De Freiburg 11 is stereo maar heeft geen FM stereo en daar heb ik met nodige aanpassingen een stereo decoder ingebouwd maar wel zo dat als de radio op mono staat de originele signaalweg weer gevolgd wordt, dus niet door de op mono geschakelde stereo decoder. Dit laatste vond ik belangrijk omdat het op deze manier mogelijk is om de radio origineel, dus zonder transistoren te beluisteren. De praktijk leert dat hij eigenlijk altijd op stereo staat :) . Verder staan er nog een paar SABA's te wachten op restauratie.

Ik heb wel een artikel over het afregelen van de automaat. Volgens mij hoort het echt zo dat de knop mee beweegt want er zitten tandwielen in het mechaniek van de automaat die uit twee helften bestaan en deze worden door een veer onder mechanische spanning gehouden waardoor het mee bewegen van de afstemknop geen geratel of andere bijgeluiden mag geven.

Mocht je belangstelling hebben voor het artikel, laat het dan even weten.

Groeten Willem

Ben van der Kolk heeft meer SABA's en ook meer ervaring dus die zou je ook nog kunnen benaderen.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
12 jan 2014 11:52 #39757 door hkruis
Hallo Antoine.

Leuke film, heb het geheel bekeken. en bedankt voor de link.

Henk

Meer
12 jan 2014 10:22 #39753 door antoine

Gemaakt door Kunena