Radio's van 1950 tot 1970
Strippen.
06 jan 2014 17:58 - 06 jan 2014 18:05 #39620
door Huub
Nou pas maar op met de stekker er uit
bvb de beker condensator staat nog soms Vol
en moet dan ontladen worden met een draad op de soldeer pennen naar
Massa schasis . de beker elc condensator is die alum. pijp waar op staat bvb 2x 50 .UF .400 ,Volt
of meer of minder . die staat vaak nog opgeladen . en geeft een behoorlijke Tikker.
Dat gels voor meer ingesoldeerde condensators over al waar de hogen stroom opschrift veelal staat
Het maakt nog uit waar in de schakeling .Ontladen word ook nog wel met een weerstand gedaan beker elco .
een radio,s en een buizen versterkers is geen Volks tuinje dus niet alles slopen en weg gooien .
Huub
bvb de beker condensator staat nog soms Vol
en moet dan ontladen worden met een draad op de soldeer pennen naar
Massa schasis . de beker elc condensator is die alum. pijp waar op staat bvb 2x 50 .UF .400 ,Volt
of meer of minder . die staat vaak nog opgeladen . en geeft een behoorlijke Tikker.
Dat gels voor meer ingesoldeerde condensators over al waar de hogen stroom opschrift veelal staat
Het maakt nog uit waar in de schakeling .Ontladen word ook nog wel met een weerstand gedaan beker elco .
een radio,s en een buizen versterkers is geen Volks tuinje dus niet alles slopen en weg gooien .
Huub
Laatst bewerkt 06 jan 2014 18:05 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: bbep
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jan 2014 17:50 #39618
door bbep
Beste Liefhebbers,
Ik sloop niets! Ik bouw het om!
Ik zal vanavond eens foto's plaatsen met onderdelen die ik niet ken.
Als de stekker eruit is, kun je toch geen schok krijgen?
Met vriendelijke groet, Ben
Ik sloop niets! Ik bouw het om!
Ik zal vanavond eens foto's plaatsen met onderdelen die ik niet ken.
Als de stekker eruit is, kun je toch geen schok krijgen?
06 jan 2014 16:49 #39615
door pietje b
Dag Ben,
Lijkt mij een interessant en voor de leken onder ons ( ik dus ) een leerzaam onderwerp
en ook bij de ouderen zal het herinneringen oproepen :lol:
Henk van het Kruis heeft een stukje op dit forum staan van een eigenbouw versterker met als ik het goed gezien heb een hoop Philips delen.
Denk dat wanneer je wat schema kan lezen en kennis hebt van meten dat het ressultaat zeer mooi en goed kan zijn.
Ik ben ook nog maar kort bezig met deze hobby en wil eers met wat hulp een B7X14A van Philips reviseren. Hij doet het maar heeft wat liefde nodig. Hoop er deze winter nog wat aan te doen.Heeft net de Top 2000 overleefd maar begint nu wat klank in te leveren. L en R zijn ongelijk en wat te veel bas.
Onze HD tv heeft HD beeld maar wat een bagger geluid. zet ik de 5.1 audio aan dan heeft iedereen last dat is dus allen leuk met een film. heb de B7X14A laats onder de tv gezet en dat was zeer aangenaam.
Denk er over om een plano te slopen welke op Mplaats minder dan 30 kosten en daar iets interesants van te maken.
Pas wel op een buizenradio heeft onderdelen met hoge spanning. :woohoo:
Sloop je je radio gooi niets weg maar bied het gewoon aan.
Groeten Piet
Lijkt mij een interessant en voor de leken onder ons ( ik dus ) een leerzaam onderwerp
en ook bij de ouderen zal het herinneringen oproepen :lol:
Henk van het Kruis heeft een stukje op dit forum staan van een eigenbouw versterker met als ik het goed gezien heb een hoop Philips delen.
Denk dat wanneer je wat schema kan lezen en kennis hebt van meten dat het ressultaat zeer mooi en goed kan zijn.
Ik ben ook nog maar kort bezig met deze hobby en wil eers met wat hulp een B7X14A van Philips reviseren. Hij doet het maar heeft wat liefde nodig. Hoop er deze winter nog wat aan te doen.Heeft net de Top 2000 overleefd maar begint nu wat klank in te leveren. L en R zijn ongelijk en wat te veel bas.
Onze HD tv heeft HD beeld maar wat een bagger geluid. zet ik de 5.1 audio aan dan heeft iedereen last dat is dus allen leuk met een film. heb de B7X14A laats onder de tv gezet en dat was zeer aangenaam.
Denk er over om een plano te slopen welke op Mplaats minder dan 30 kosten en daar iets interesants van te maken.
Pas wel op een buizenradio heeft onderdelen met hoge spanning. :woohoo:
Sloop je je radio gooi niets weg maar bied het gewoon aan.
Groeten Piet
06 jan 2014 15:26 - 06 jan 2014 15:28 #39614
door Huub
Als je ook het schema van die radio heb
Nou dan kan je ook zien wat je gebruiken kan
Voor een versterker bouw.bvb allen weerstanden waardens
Wat bij de voeding hoort en past enn de katode weerstanden en condensators
van de eind buis .En allen voedings weerstanden en dergelijken bij behorenden .
Succes .
huub
Nou dan kan je ook zien wat je gebruiken kan
Voor een versterker bouw.bvb allen weerstanden waardens
Wat bij de voeding hoort en past enn de katode weerstanden en condensators
van de eind buis .En allen voedings weerstanden en dergelijken bij behorenden .
Succes .
huub
Laatst bewerkt 06 jan 2014 15:28 door Huub.
06 jan 2014 15:00 #39613
door bbep
Beste Liefhebbers,
Het moet inderdaad een versterkertje worden, maar ik wil alles zo veel mogelijk blijven gebruiken, want het geeft een prima geluid. Dus de speakers en toonregeling blijf ik gebruiken, bedankt voor de tip!
Ik wil eigenlijk wel alles wat met de tuner te maken heeft van de versterker afhalen.
Ik twijfel nog of ik de originele kast ga gebruiken of dat ik een nieuwe kast van 18 mm mdf maken.
Het moet inderdaad een versterkertje worden, maar ik wil alles zo veel mogelijk blijven gebruiken, want het geeft een prima geluid. Dus de speakers en toonregeling blijf ik gebruiken, bedankt voor de tip!
Ik wil eigenlijk wel alles wat met de tuner te maken heeft van de versterker afhalen.
Ik twijfel nog of ik de originele kast ga gebruiken of dat ik een nieuwe kast van 18 mm mdf maken.