Radio's van 1950 tot 1970
Restauratie B6X62A
17 aug 2013 17:50 #35303
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Restauratie B6X62A
Henk van 't Kruis
Onderwerp is gesloten.
17 aug 2013 15:06 #35294
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Restauratie B6X62A
Iedereen bedankt voor de bruikbare tips :thumbsup:
Ik weet nu genoeg en ga de batterij methode toepassen
Wat mij betrefd mag de topic nu gesloten worden.
Lee
Ik weet nu genoeg en ga de batterij methode toepassen
Wat mij betrefd mag de topic nu gesloten worden.
Lee
Onderwerp is gesloten.
17 aug 2013 09:36 - 17 aug 2013 09:37 #35293
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Restauratie B6X62A
Hoi,
Fasetesten tussen speakers onderling heb ik wel eens gedaan met ruis.
Dat werkt het beste als je de batterijtest niet kunt uitvoeren.
Je hoort heel goed bij meerwegsystemen of je wel of geen gat hebt.
Bij filters staan ook altijd de plus en min aangegeven.
Ook heb ik wel eens een goede breedbander ingezet ter vergelijking van de fase met een willekeurig meerweg speaker.
Gaat vaak goed, niet altijd.
Bij een normale Bi Apli radio heb ik wel eens geprobeerd de hogetonen Ls om te polen.
Dat hoor je.
Overigens is het geluid van zo'n Bi Ampli zowieso al apart als je er recht voor zit maar dat terzijde.
In een HaaiKjoe stelling is het misschien wel beter om juist een speaker omgepoold aan te sluiten voor het ruimtelijk effect.
Maar om te beginnen alles eerst in fase aansluiten.
Groet Frank
Fasetesten tussen speakers onderling heb ik wel eens gedaan met ruis.
Dat werkt het beste als je de batterijtest niet kunt uitvoeren.
Je hoort heel goed bij meerwegsystemen of je wel of geen gat hebt.
Bij filters staan ook altijd de plus en min aangegeven.
Ook heb ik wel eens een goede breedbander ingezet ter vergelijking van de fase met een willekeurig meerweg speaker.
Gaat vaak goed, niet altijd.
Bij een normale Bi Apli radio heb ik wel eens geprobeerd de hogetonen Ls om te polen.
Dat hoor je.
Overigens is het geluid van zo'n Bi Ampli zowieso al apart als je er recht voor zit maar dat terzijde.
In een HaaiKjoe stelling is het misschien wel beter om juist een speaker omgepoold aan te sluiten voor het ruimtelijk effect.
Maar om te beginnen alles eerst in fase aansluiten.
Groet Frank
Laatst bewerkt 17 aug 2013 09:37 door Franc.
Onderwerp is gesloten.
17 aug 2013 09:07 - 17 aug 2013 09:09 #35291
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Restauratie B6X62A
ook velen radio,s en versterkers
daar legt de uitgans travo aan massa
Dus ook de luitsprekergoed moet zijn gepolariseert
Maar er zijn ook radio,s waar de uitgang NIET
aan massa legt dan maakt het niet uit
Maar wel met meerderen luitsperekers onderling
goed moet zijn . Het is ook hoorbaar minder baase
En scherpte mis aan passing . Het komt nog wel eens voor
Heb ik gemerkt .Dat als er HT luitsrekers tezamen
In een radio word gebruikt dat dan de HT LS de Min op de
Plus word gezet om het hoger te laten klinken .SOMS SOMS
In dergelijke radio,s
Huub
daar legt de uitgans travo aan massa
Dus ook de luitsprekergoed moet zijn gepolariseert
Maar er zijn ook radio,s waar de uitgang NIET
aan massa legt dan maakt het niet uit
Maar wel met meerderen luitsperekers onderling
goed moet zijn . Het is ook hoorbaar minder baase
En scherpte mis aan passing . Het komt nog wel eens voor
Heb ik gemerkt .Dat als er HT luitsrekers tezamen
In een radio word gebruikt dat dan de HT LS de Min op de
Plus word gezet om het hoger te laten klinken .SOMS SOMS
In dergelijke radio,s
Huub
Laatst bewerkt 17 aug 2013 09:09 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
17 aug 2013 07:10 #35289
door antoine
Beantwoord door antoine in topic Restauratie B6X62A
Bij tegenfaze van luidsprekers kan je een dip krijgen in de weergave: vooral waar de overgang plaatsvindt tgv de scheidingsfilter. Luisterproeven met 3-weg systemen toonden aan dat de fazeomkering van een van de drie luidsprekers invloed heeft op het ganse hoorbare spectrum.
Onderwerp is gesloten.
17 aug 2013 06:38 #35288
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Restauratie B6X62A
Ik ga ook maar voor de batterij methode. Over het verhaal van blazen en zuigen zijn al op de fora verhitte discussies geweest.
Het rode doek hoeft er niet af: Voorzichtig met de vingertoppen voelen of de conus naar achteren of naar voren gaat.
Het kan ook anders, zonder de box open te hoeven maken. Neem een tweede "normale" radio en zet deze op de hoekbox. Draai de bas flink open en sluit de hoekbox aan op de radio, zodanig dat je de meeste bassen hoort. De draad van het aansluitsnoer dat aan de massa kant van de luidsprekeraansluiting zit is de -.
Op deze manier kun je elke willekeurige luidsprekerkast in fase krijgen zonder hem open te hoeven maken. Als het originele aansluitsnoer nog aanwezig is, zit er misschien een ribbeltje op één van de aders. Dat is dan de +.
Overigens vraag ik mij af of de hogetonenluidsprekers t.o.v. de lage tonen luidspreker in fase moeten staan. Door de filters voor de eindtrappen treedt ook fasedraaiing op zodat e.e.a. niet meer klopt. Bij 12 dB/oct. filters moet je de luidsprekers onderling juist in tegenfase zetten omdat het filter 180 graden draait.
In de praktijk komt het in dit geval niet zo nauw.
Groeten,
Peter
Het rode doek hoeft er niet af: Voorzichtig met de vingertoppen voelen of de conus naar achteren of naar voren gaat.
Het kan ook anders, zonder de box open te hoeven maken. Neem een tweede "normale" radio en zet deze op de hoekbox. Draai de bas flink open en sluit de hoekbox aan op de radio, zodanig dat je de meeste bassen hoort. De draad van het aansluitsnoer dat aan de massa kant van de luidsprekeraansluiting zit is de -.
Op deze manier kun je elke willekeurige luidsprekerkast in fase krijgen zonder hem open te hoeven maken. Als het originele aansluitsnoer nog aanwezig is, zit er misschien een ribbeltje op één van de aders. Dat is dan de +.
Overigens vraag ik mij af of de hogetonenluidsprekers t.o.v. de lage tonen luidspreker in fase moeten staan. Door de filters voor de eindtrappen treedt ook fasedraaiing op zodat e.e.a. niet meer klopt. Bij 12 dB/oct. filters moet je de luidsprekers onderling juist in tegenfase zetten omdat het filter 180 graden draait.
In de praktijk komt het in dit geval niet zo nauw.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Onderwerp is gesloten.