Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aristona SA5248A

Meer
11 aug 2013 13:42 - 11 aug 2013 13:44 #35051 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Aristona SA5048A
Maarten,

Heb je wat aan deze foto ?

Zoniet, dan maak ik morgen wel nieuwe foto's.

groeten Martin
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 aug 2013 13:44 door Martin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 aug 2013 11:08 - 11 aug 2013 11:39 #35049 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona SA5048A
Grappig, die bijna opeenvolgende nummers. Productiedatum van de spoelenbus is ook in beide gevallen 305 (week 30 van 1965).

Die Hornyphon heeft een Nederlands serienummer (wat best wel vreemd is voor een toestel dat in Duitsland geproduceerd zal zijn en voor Oostenrijk bestemd is), maar de spoelenbus die erboven staat is gewoon Duits. Nou ben ik benieuwd of dat toestel ouder of nieuwer is; zou je misschien eens kunnen kijken welke datumcode er op die spoelenbus staat achter de letters WA? Valt net van de foto af.
Laatst bewerkt 11 aug 2013 11:39 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
11 aug 2013 10:24 #35048 door Martin
Beantwoord door Martin in topic Aristona SA5048A
Henk,

Mooi toestel.
Die dingen spelen goed, vooral als je er externe speakers aan hangt
Zoals bijvoorbeeld die bij de B8X52A horen.
Hier een foto van het typeplaatje van mijn Aristona SA5248A
Let eens op het serienummer !

En hieronder het typeplaatje van de Hornyphon SA5248A

En het logo wat links en rechts onder de roosters zit

Boven je topic heb je trouwens SA5048A staan : huh
Bijlagen:

Meer
11 aug 2013 01:31 - 11 aug 2013 01:42 #35044 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona SA5048A
De apparaten zijn inderdaad in Duitsland gebouwd (de letters WA, de buizenbezetting, de gebruikte codenummers op onderdelen -beginnend met WE resp. 3112- en de constructiekenmerken komen overeen met Duitse modellen en er zijn in veel gevallen parallellmodellen te vinden tussen BxDxx-types). De bestemming zal gewoon Nederland of België zijn geweest.

Mijn sterke vermoeden is dat er juist voor de Andere Merken vaak modellen uit het buitenland werden gekozen zodat het aantal situaties waarin in de winkel identieke toestellen met een verschillend merk en prijs naastelkaar stonden, zoveel mogelijk beperkt werd.

Uit eerdere verklaringen van mensen die erbij waren, heb ik begrepen dat er binnen Philips catalogi waren waaruit door de verkopers van deze merken (bijvoorbeeld de N.V. Radoma) modellen gekozen konden worden.

Ik ben ook situaties tegengekomen waar men ervoor koos om een dergelijk anderemerkenmodel als Philips op de markt te brengen. Mogelijk om een gat in de markt op te vullen of om overschotten weg te werken. Dat resulteerde in de jaren '90 bijvoorbeeld in een Philips-televisie met een typenummer volgens het Aristona-stramien maar een afwijkend bestemmingsnummer daarachter (/02 inplaats van het in die jaren voor Nederland-Aristona gebruikelijke /03).
Laatst bewerkt 11 aug 2013 01:42 door maarten.

Meer
10 aug 2013 23:17 #35043 door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic Aristona SA5048A
Henk,

Getuige het typeplaatje op je Aristona, met de letters WA vóór het serienummer, is dit toestel waarschijnlijk gebouwd in de Philips Apparatefabrik Wetzlar in Duitsland.
Zo is de Siera SA2127A waarschijnlijk ook in Wetzlar gemaakt.

Wat de reden was om deze toestellen in Wetzlar te bouwen weet ik ook niet. Misschien omdat ze (al dan niet exclusief) voor de Duitse markt bestemd waren.
Als ik goed kijk zie ik wel wat Duitse kenmerken, zoals de afstemschaal. Misschien is er op andere onderdelen, zoals de achterwand, nog wel meer te bespeuren van een Duitse connectie.

Groet,

Gidi

Meer
10 aug 2013 23:00 #35042 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Aristona SA5048A
Henk,K,
Succes met het opknappen van deze radio.
Ik vraag mij af wat het verschil precies is tussen een EM84 en een EM87.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena