Radio's van 1950 tot 1970
Luitsprekers .type dubbel conus
11 mei 2013 17:57 - 11 mei 2013 17:58 #31785
door Bert Kn
Alhier pluk ik die zenders op zolder met een dipool antenne zo uit de lucht voordeel van de regio.
Ook op de kabel presteren die zenders goed.
Bert.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Luitsprekers .type dubbel conus
René schreef
Kabel heb ik niet meer dus geen duitse zenders hier kan dat niet beoordelen
Alhier pluk ik die zenders op zolder met een dipool antenne zo uit de lucht voordeel van de regio.
Ook op de kabel presteren die zenders goed.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 11 mei 2013 17:58 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 mei 2013 17:00 - 11 mei 2013 17:19 #31780
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Luitsprekers .type dubbel conus
Wij vonden bvb een PEERLES luitspreker ook behoorlijk
Hoog vooral de FM typen .de grote E.100 C FM .er was ook de zelfde
Zonder FM type . En wat die radio betreft Daar heeft philips
ook al een ERATA toegepast dat ik hem onderhande had
Toen zat er ook al een anderen condensator over de lagentonen uitgang travo
Als dat er op het schema stond . ik heb het weer als het schema gemaakt
Maar voor die tijd vond ik het al te hoog De hogentonen is ook wat midde
Bij toegepast vandaar ik ook zeg een het midde is soms schril te hoog
En aan de condensators heb ik al nagezien of de waardens kloppen
volgens schema .Ik denk wel dat anderen het mooi vinden maar
Ik niet .Zoo zijn er ook wel mensen die niet horen dat ELAC dyn
elmenten ook te scherp zijn en shure M 75 ook GP 400 is beter
zoo zijn er meningen . Maar ik gebruik GP 400 en 410 pickering
en alles met een MONO buizen voorversterker ECC 83 met AM RIAA corr.
Ik vind de radio van philips meen de 740 beter daar zit ook een 9710 in
Voor de lagen tonen en daar word ook een soort indaal trimmertje met draadje en stiftje gebruikt
In de hogentonen regeling .Het is ook een opvolgent later toestel ook laag ohmig biamply
Huub
Hoog vooral de FM typen .de grote E.100 C FM .er was ook de zelfde
Zonder FM type . En wat die radio betreft Daar heeft philips
ook al een ERATA toegepast dat ik hem onderhande had
Toen zat er ook al een anderen condensator over de lagentonen uitgang travo
Als dat er op het schema stond . ik heb het weer als het schema gemaakt
Maar voor die tijd vond ik het al te hoog De hogentonen is ook wat midde
Bij toegepast vandaar ik ook zeg een het midde is soms schril te hoog
En aan de condensators heb ik al nagezien of de waardens kloppen
volgens schema .Ik denk wel dat anderen het mooi vinden maar
Ik niet .Zoo zijn er ook wel mensen die niet horen dat ELAC dyn
elmenten ook te scherp zijn en shure M 75 ook GP 400 is beter
zoo zijn er meningen . Maar ik gebruik GP 400 en 410 pickering
en alles met een MONO buizen voorversterker ECC 83 met AM RIAA corr.
Ik vind de radio van philips meen de 740 beter daar zit ook een 9710 in
Voor de lagen tonen en daar word ook een soort indaal trimmertje met draadje en stiftje gebruikt
In de hogentonen regeling .Het is ook een opvolgent later toestel ook laag ohmig biamply
Huub
Laatst bewerkt 11 mei 2013 17:19 door Huub.
11 mei 2013 16:41 #31778
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Luitsprekers .type dubbel conus
Misschien komt het ook wel door ons eigen gehoor. Oudere mensen hadden vroeger al de neiging om het hoog helemaal weg te draaien. Ik kende zelfs iemand die naar Hilversum op de middengolf luisterde want dan had hij geen last van de hoge tonen.
Toen ik nog jong was kon het niet hoog en laag genoeg klinken. De toonregelaars stonden standaard op max. hoog en laag.
Op een gegeven moment kom je er achter dat de min of meer rechte stand een beter geluidsbeeld geeft.
Ik ervaar nu, nu ik wat ouder ben dat te veel hoog erg onaangenaam klinkt. Je eigen klankbeeld verandert als het ware. En dit geldt ook als je gebruik maakt van oudere apparatuur met bijbehorende platen, dus geen digitale toestanden.
Verder is het wel zo, dat de M-serie luidsprekers van Philips de hoge tonen t.o.v. het midden sterker weergeven. In de karakteristieken is dat goed te zien. Maar om je luidspreker daarvoor te bewerken vind ik gewoon zonde. Het lijkt me beter dit in het versterkergedeelte te doen. Een simpel R-C filter is al voldoende. Vaak zit er in het tegenkoppelcircuit een condensator die het hoog uit de tegenkoppeling houdt en ik heb al verschillende keren een goed resultaat behaald door deze condensator aan één kant los te nemen of er een weerstand mee in serie op te nemen.
Ik vind zelf juist de BX653 helemaal niet zo hoog klinken, het geluidsbeeld vind ik zelf best wel evenwichtig. De juiste waardes van de condensatoren in de toonregeling zijn bij dit en afgeleide modellen heel belangrijk.
En vergeet niet dat veel kristalelementen erg fel klinken. Philips beveelt in zijn lectuur een simpel R-C filter aan om de frequentiekarakteristiek recht te trekken.
Dat kunstje van een X- luidspreker en een M- luidspreker toe te passen is ook in de AG9169 toegepast. Werkt inderdaad prima, het geluid is mooi helder en ook middengebied klinkt daardoor heel goed.
Groeten,
Peter
Toen ik nog jong was kon het niet hoog en laag genoeg klinken. De toonregelaars stonden standaard op max. hoog en laag.
Op een gegeven moment kom je er achter dat de min of meer rechte stand een beter geluidsbeeld geeft.
Ik ervaar nu, nu ik wat ouder ben dat te veel hoog erg onaangenaam klinkt. Je eigen klankbeeld verandert als het ware. En dit geldt ook als je gebruik maakt van oudere apparatuur met bijbehorende platen, dus geen digitale toestanden.
Verder is het wel zo, dat de M-serie luidsprekers van Philips de hoge tonen t.o.v. het midden sterker weergeven. In de karakteristieken is dat goed te zien. Maar om je luidspreker daarvoor te bewerken vind ik gewoon zonde. Het lijkt me beter dit in het versterkergedeelte te doen. Een simpel R-C filter is al voldoende. Vaak zit er in het tegenkoppelcircuit een condensator die het hoog uit de tegenkoppeling houdt en ik heb al verschillende keren een goed resultaat behaald door deze condensator aan één kant los te nemen of er een weerstand mee in serie op te nemen.
Ik vind zelf juist de BX653 helemaal niet zo hoog klinken, het geluidsbeeld vind ik zelf best wel evenwichtig. De juiste waardes van de condensatoren in de toonregeling zijn bij dit en afgeleide modellen heel belangrijk.
En vergeet niet dat veel kristalelementen erg fel klinken. Philips beveelt in zijn lectuur een simpel R-C filter aan om de frequentiekarakteristiek recht te trekken.
Dat kunstje van een X- luidspreker en een M- luidspreker toe te passen is ook in de AG9169 toegepast. Werkt inderdaad prima, het geluid is mooi helder en ook middengebied klinkt daardoor heel goed.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
11 mei 2013 16:26 - 11 mei 2013 16:28 #31774
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Luitsprekers .type dubbel conus
Sorry heren,
Ik moet Jeroen wel gelijk geven de FM uitzendingen zijn gewoonweg bagger
Radio NH gaat nog wel maar 538 met dat wortelenbak herrie en Q music met Ramstein muziek
doe je de kwaliteit de Das om van de goede buizen Radio als Jongen Van 5 Had ik in de jaren 70 een Buizen Radio van Tonfunk en klonk geweldig op de FM.
het geluid komt gewoon van de FM zenders van de commerciéle pompend de kamer in
zelf zal ik mijn dubbel conus ook niet gaan knippen Philips heeft het goed uitgekiend
en mijn Dualophon campio heeft een AD3700M en klinkt geweldig
als het hoog te ver doorschiet kan men bij de revisie perongeluk een verkeerde waarde condensator
of weerstand hebben geplaatst in het toestel bvb 4700pf waar 47000pf in moet zitten
en natuurlijk ook de composiet weerstanden vervangen
Zelf heb ik géén problemen met mijn Radio's .
als een toestel naar fabrieks spec gereviseerd is moet het goed gaan gebruik gewoon een goede pickup
of een CD speler om de juiste klank te krijgen
en dat krijgje niet met die puinhoop FM zenders van tegenwoordig
eigenlijk had er een kwaliteitsnorm moeten wezen waar het aan moet voldoen
dan had je dit soort dingen niet gehad.
DE meeste jongelui weten niet meer wat echt stereo en Hifi is
en zijn gewend aan de mindere kwaliteit van MP3 Ipod enz
gecomprimeerde muziek hoor ik duidelijk wat er aan informatie ontbreekt
Huub als je aan luidsprekers wil experimenteren kijk dan voor speakers zonder M aanduiding aan het
eind van het type nummer en leg je de originele op zolder met type van het toestel zodat ze weer terug gezet kan worden bij evt verkoop toestel.
Ik houd best van hoog niet te maar het moet ook niet zo zijn dat de zanger onder de deken staat te zingen
dan is er toch iets mis met het toestel.
Mvg René Daemen
Ik moet Jeroen wel gelijk geven de FM uitzendingen zijn gewoonweg bagger
Radio NH gaat nog wel maar 538 met dat wortelenbak herrie en Q music met Ramstein muziek
doe je de kwaliteit de Das om van de goede buizen Radio als Jongen Van 5 Had ik in de jaren 70 een Buizen Radio van Tonfunk en klonk geweldig op de FM.
het geluid komt gewoon van de FM zenders van de commerciéle pompend de kamer in
zelf zal ik mijn dubbel conus ook niet gaan knippen Philips heeft het goed uitgekiend
en mijn Dualophon campio heeft een AD3700M en klinkt geweldig
als het hoog te ver doorschiet kan men bij de revisie perongeluk een verkeerde waarde condensator
of weerstand hebben geplaatst in het toestel bvb 4700pf waar 47000pf in moet zitten
en natuurlijk ook de composiet weerstanden vervangen
Zelf heb ik géén problemen met mijn Radio's .
als een toestel naar fabrieks spec gereviseerd is moet het goed gaan gebruik gewoon een goede pickup
of een CD speler om de juiste klank te krijgen
en dat krijgje niet met die puinhoop FM zenders van tegenwoordig
eigenlijk had er een kwaliteitsnorm moeten wezen waar het aan moet voldoen
dan had je dit soort dingen niet gehad.
DE meeste jongelui weten niet meer wat echt stereo en Hifi is
en zijn gewend aan de mindere kwaliteit van MP3 Ipod enz
gecomprimeerde muziek hoor ik duidelijk wat er aan informatie ontbreekt
Huub als je aan luidsprekers wil experimenteren kijk dan voor speakers zonder M aanduiding aan het
eind van het type nummer en leg je de originele op zolder met type van het toestel zodat ze weer terug gezet kan worden bij evt verkoop toestel.
Ik houd best van hoog niet te maar het moet ook niet zo zijn dat de zanger onder de deken staat te zingen
dan is er toch iets mis met het toestel.
Mvg René Daemen
René Daemen
Laatst bewerkt 11 mei 2013 16:28 door Rene Daemen.
11 mei 2013 14:38 #31767
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Luitsprekers .type dubbel conus
Gelukkig zijn er ook nog goede zenders op de FM.
Met name de Duitse en Belgische zenders plus de lokale omroep hier doen het uitstekend.
Bert.
Met name de Duitse en Belgische zenders plus de lokale omroep hier doen het uitstekend.
Bert.
Mvg.
Bert
11 mei 2013 14:16 - 11 mei 2013 14:17 #31766
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Luitsprekers .type dubbel conus
Ik gebruik de radio,s het meest voor Pickup
voor radio heb ik ook een grote draagbare
Maar voor de midde golf radio 5 daar heb ik nog wel eens
een buizen radio aan met daar in een luitspreker
dat gaat ook wel goed .Alowel de zender radio 5 is te sterk uitgestuurt
Te hard eigenlijk de volummen staat ook maar met een klein krikkie open
Huub
voor radio heb ik ook een grote draagbare
Maar voor de midde golf radio 5 daar heb ik nog wel eens
een buizen radio aan met daar in een luitspreker
dat gaat ook wel goed .Alowel de zender radio 5 is te sterk uitgestuurt
Te hard eigenlijk de volummen staat ook maar met een klein krikkie open
Huub
Laatst bewerkt 11 mei 2013 14:17 door Huub.