Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Preh potmeter vraag van Grundig SO390 meubel

Meer
06 mei 2013 19:19 #31598 door Rene Daemen
Hoi Henk,

al eens geprobeert met remmenreiniger in te spuiten dat ontvet wel
denk nog meer dan WD 40
Maar als hij in het midden staat zal ik persoonlijk niks aan doen
de balans regelaar wordt bijna niet gebruikt
zo goed regelt dat ook weer niet je hoort toch even goed wat geluid als je kanaal wegdraait
ook bij de transistor meubels is dat het geval zowel met draaipotmeter als met schuifpotmeter
anders zal hij toch uit elkaar moeten
persoonlijk als de regelaar goed staat niks an doen je kom dan van de regen in de drup
als de volume regelaar werkt en de toon regeling dan zal ik persoonlijk niet zo druk maken om de balans regelaar gewoon vermelden dat daar niets meer aan te doen is of er moet een potmeter ergens op duiken
maar ja die kan ook dezelfde kwaal hebben.
Je kan ook even contact opnemen met de Grundig man Bernard die heeft wel vaak goede oplossingen
of modificaties.
Succes

Mvg René Daemen

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 mei 2013 17:55 #31597 door hkruis
In een ander topic gemeld bezig te zijn met een chassis van een Grundig SO390 meubel. chassis is gereed , speelt weer prima. Schaaldraden vervangen. er is nog 1 probleem en dat is de gecombineerde potmeter voor volume en balas. Het volume potmeter gedeelte bestaat uit een stereo deel (dubbel) en wordt bediend door de dunne as die in een dikkere as loopt. De bediening van de binnenste as loopt soepel.

De buiten bus\as voor de balans regeling, daar is geen beweging in te krijgen. In het verleden kennelijk ook al een probleem geweest, gezien de afdrukken van een forse tang. De bus is niet geheel rond meer, desondanks loopt de binnenas soepel.

Ik heb geprobeerd het los of soepel te krijgen met kruipolie en met warmte. Beide werkt niet. Ook het uitoefenen van enige kracht met een griptang met karton ertussen lukt ook niet.

kennelijk zit het vast in de eerste protmeter. Het demonteren is natuurlijk een behoorlijke klus, dus misschien heeft iemand nog een idee.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena