Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nog meer gered van de kliko

Meer
12 nov 2012 12:51 #23973 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Nog meer gered van de kliko
Inmiddels is de Philips BX200U weer helemaal naar tevredenheid gerestaureerd. Alle teercondensators vervangen, kastje opnieuw van een zilvergrijze laklaag voorzien, nieuwe folie-antenne in het kastje geplakt.
De storende bromtoon is verholpen evenals de niet helemaal terug te regelen volumeregeling (hierover heb ik op het NFOR forum wat vermeld). Ook het "laatste stukje" van de variabele condensator maakt geen sluiting meer. Kortom, het toestelletje speelt weer betrouwbaar:

Gezien de vele uurtjes die er aan besteed zijn denken sommigen, en misschien terecht, dat het beter was om het ding te slopen voor de onderdelen, maar ik heb besloten om het toestel weer in orde te maken. Die vele uurtjes waren hobby uurtjes en ik heb er weer een hoop van geleerd.
Tja, dat is mijn beleving van de hobby. En over een maand verhuist de radio naar een nieuw baasje die er hopelijk veel plezier aan beleeft. En dan begin ik weer aan een nieuw restauratieproject :)

Groetjes, Hans
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 nov 2012 18:45 #23617 door Johannes
Hallo Cees,

Chassis in bad...... het is op het NFOR al diverse keren beschreven. Bijvoorbeeld hier: www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=66331
Ik zal dat zelf nooit zo doen. Dan desnoods maar de in het oog springende aluminium onderdelen afzonderlijk met een doekje met schoonmaakmiddel nicotinevrij maken maar zeker niet in bad.

P.s. in mijn laatste bijdrage is in de zin " Daar wil ik maar liever aan beginnen......." het woordje "niet" vergeten zie is ik achteraf..... bij deze dus rechtgezet.

Het bakelieten kastje is wel helemaal vetvrij gemaakt in de vaatwasser. Het moest toch overgespoten worden en daarom eerst volledig nicotinevrij gemaakt worden.
Morgen gaat - na licht schuren met waterproof - het eerste laagje zilvergrijs er op.

@ René D.
Jouw manier van schoonmaken lijkt mij een beter idee dan met zeep en veel water :)

Groeten van Hans

Meer
04 nov 2012 17:25 #23614 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Nog meer gered van de kliko
Nicotine aanslag kun je verwijderen met een doek met daarop Fantastic blue van de action
gewoon op een doek doen niet te nat en over chassis halen en buitenkant elko
het vliegt eraf of op een mooie zonnige dag buiten op een tafel met onverdunde ammonia
afnemen het word dan schoon moeilijke plaatsen een tandenborsteltje zorg alleen dat de mf spoelen niet nat worden
geen ontvangst kerntje van spoel naar beneden gevallen?
Succes

René Daemen

René Daemen

Meer
04 nov 2012 17:12 #23613 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nog meer gered van de kliko
Hans,
Grapje, moet kunnen; En nu ook het chassis in de vaatwasser?
Maar, de bruine kleur van dit chassis is niet omdat het vercadmiumt is.
Ik zelf denk dat deze chassis verzinkt zijn.
Aan de elco die op dezelfde manier bruin is geworden als het chassis kun je goed zien
dat het nicotine aanslag is.
Succes met dit leuke radiotje.
Vr gr Cees.

Meer
04 nov 2012 16:36 #23612 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Nog meer gered van de kliko
Bruine verkleuring van metalen delen kan ook een beschermende coating zijn. Sommige chassis werden verzinkt of gecadmeerd.

.

Meer
04 nov 2012 16:34 #23611 door Johannes
Vandaag is het door nicotine vervuilde kastje geheel ontdaan van zijn inhoud en het blijkt nu dat het chassis een zelfde goudbruine coating heeft gekregen. In het huis van een vorige eigenaar van de radio moeten heel wat pakjes sigaretten opgestookt zijn zeg.......

Als kind herinner ik mij zoiets tijdens verjaardagen: alle ramen potdicht, de huiskamer was blauw van de rook en onze ogen traanden........, maar dat zijn jeugdherinneringen.

Op het andere forum heb ik eens gelezen dat iemand een door nicotine vervuild chassis in de badkuip schoonmaakt met ovenontvetter. Daarna schoonspoelen met lauw water. Daar wil ik maar liever aan beginnen.......

Inmiddels is het kastje weer zilvergrijs en vetvrij. Een verblijf van een half uurtje in de vaatwasser bij 50 graden deed wonderen. Aanstaande week de krassen met fijn schuurpapier glad maken en het kastje voorzien van een paar laagjes zilvergrijze zijdeglans verf uit een spuitbus. Dan is het kastje weer als 60 jaar geleden.

Inmiddels zijn ook alle teercondensatoren vervangen evenals een paar weerstanden die wel tot 300% in waarde zijn toegenomen....
Echter met proefdraaien nog geen geluid en nog geen reactie als een antennedraad wordt aangesloten.
In zo'n geval heb ik vaak geluk door het chassis om te draaien en met een vergrootglas en een felle lamp visueel te controleren of er ergens sluiting te bespeuren is. Ook hier kwam het chassis na een beetje verbuigen van de bedrading weer tot leven en speelt het al weer meer dan een uur.
Een foto van het uiteindelijke resultaat volgt later als het kastje opnieuw is gespoten.

Fijn weekend, Hans
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena