Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nog meer gered van de kliko

Meer
04 nov 2012 00:10 #23597 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nog meer gered van de kliko
Johannes,
Een sopje maken met groene zeep of Sunlicht zeep.
Goed veel dikke zeep in een afwas borstel en goed borstelen maar.
Ouderwets en goed.
Een paar keren herhalen en de nicotine laag lost op.
Succes en vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 nov 2012 13:53 #23575 door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Nog meer gered van de kliko
Wat ik veel gebruik is Dasty van de Wibra.Werkt goed en kost weinig.

Gr. bart

Meer
03 nov 2012 12:58 #23573 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Nog meer gered van de kliko
In een bad met soda stoppen en een hele tijd laten intrekken?

Meer
03 nov 2012 12:16 - 03 nov 2012 12:17 #23571 door Johannes
Beste forumlezers,

Heel veel jaren geleden kocht ik van een medeverzamelaar een Philips BX190U toestelletje en kreeg er gratis een niet-spelende BX 200U, zonder buizen uit 1951 bij cadeau. Altijd makkelijk voor reserve onderdelen dacht ik want ik had al een mooie BX 200U.
Maar nu het zo'n saai herfstweer is en ik door een fietsongelukje helaas even niet naar mijn werk kan, wilde ik maar eens een poging wagen om het reservetoestelletje weer een tweede leven te gunnen.
Dit is hem dus:

Met een set buizen komt er slechts één middengolfzender heel zachtjes door. Met of zonder antenne, het maakt geen verschil..... de radio reageert er totaal niet op. Ook knispert en kraakt de radio continu, zonder dat er aan de potmeter wordt gedraaid.
Dat wordt dus weer ouderwets zoeken en dat alleen met een universeelmeter, want ingewikkelde testapparatuur heb ik niet ....
Meestal kom je met schoonmaken van buispennen, de bandkeuzeschakelaar en vervangen van de teercondensators en ernstig verlopen composietweerstanden al een heel eind verder.

Het schoonmaken van het (origineel) zilvergrijs gespoten kastje is een ander verhaal. De vieze bruine aanslag ziet eruit als nicotine en de fijne spijljes van de luidsprekergrille weer schoon krijgen is een monnikenwerk. Ik heb al spritus geprobeerd, maar zonder goed resultaat.
Ik zit er aan te denken om het kastje in de vaatwasser te stoppen. De bovenkant is nogal gekrast en moet toch overgespoten worden.

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 nov 2012 12:17 door Johannes.

Gemaakt door Kunena