Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aristona 3022 A kraakt

Meer
24 okt 2012 17:58 - 24 okt 2012 18:00 #23228 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona 3022 A kraakt
@jaapdekoning: Nee, met de buis eruit heeft die geen invloed meer. Hij kan wel de oorzaak zijn geweest in het geval dat de EL84 tijdens het spelen eventueel heter zou zijn geworden dan normaal. Die voeten verkolen ook zonder hulp wel, maar het is iets om op te letten.
Laatst bewerkt 24 okt 2012 18:00 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • hkruis
  • [hkruis]
Meer
24 okt 2012 17:58 #23227 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Aristona 3022 A kraakt
Als de EL84 er uit is en het kraakt toch nog kan het inderdaad doorslag in de buisvoet van de EL 84 zijn, zoals Maarten aangeeft. Dat komt vaker voor.

Heb zelf een keer een probleem met het smoorspoeltje (S7-hoogspanning, S8- gloeispanning) gehad wat in de voeding zit. Als je een scoop hebt moet het snel te lokaliseren te zijn.

Ik denk dat het met een analoge universeelmeter ook wel te zien is als er pieken in de voeding aanwezig zijn.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 okt 2012 17:43 #23226 door jaapdekoning
Beantwoord door jaapdekoning in topic Aristona 3022 A kraakt
Die buisvoet ga ik kontroleren. Als ik de EL 84 eruit haal gaat het kraken gewoon door. Kan die koppelcondensator tussen de anode van de EABC 80 en het rooster van de EL 80 dan toch het probleem zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 okt 2012 17:07 #23224 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona 3022 A kraakt
Als de condensatoren rond de uitgangstrafo in orde zijn (ik heb het schema even niet bij de hand dus ik weet niet waar ik de positienummers moet plaatsen die jij noemt), zou ik denken aan een verkoolde buisvoet van de EL84. Eventueel toch ook veroorzaakt door een te hete buis die weer veroorzaakt is door een lekke koppelcondensator.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 okt 2012 16:59 #23222 door jaapdekoning
Beste forummers (is dat goed Nederlands?).
In mijn garage heb ik een Aristona 3022A staan die het redelijk goed deed. Tot gisteren, toen begon hij plotseling heel erg te kraken. Uitgezet en vandaag het toestel maar eens aan een grondige inspectie onderworpen. Maar ik krijg het probleem niet boven tafel. Ik zou graag wat hulp en/of advies van jullie willen krijgen.
Ik zal eerst opsommen wat het probleem is en wat ik gedaan heb.
Het kraken doet zich voor ongeacht welke golflengte ik ook intoets, lange-, midden-, korte golf en FM. De volumeknop heeft geen invloed op het kraken, dat blijft onveranderd, en de geluidsontvangst hoor je er doorheen. De geluidontvangst is volgens mij zoals het was en dat kraken is er gewoon bovenop gekomen. De 3 luidsprekers lijken oké; als ik die één voor één afkoppel verandert het kraken niet. Het kraken komt volgens mij niet met het ontvangstsignaal mee: als ik de LF versterkerbuis (EL 84) eruit haal gaat het kraken door. De spanning uit de gelijkrichter EZ 80 lijkt oké. Verder heb ik de condensatoren C1, 2, 95 en 96 gemeten en zijn volgens mij ook goed. Ook R1 is goed.
Jullie advies en bijstand is zeer welkom.
Groeten, Jaap de Koning

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena