Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Aristona 3022 A kraakt

Meer
26 okt 2012 19:04 #23291 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona 3022 A kraakt
Duidelijke zaak. Veel andere Wima's zullen ook stuk zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 okt 2012 16:09 #23284 door jaapdekoning
Beantwoord door jaapdekoning in topic Aristona 3022 A kraakt
Ik heb de C 95 los gesoldeerd en de radio weer even aan gezet. En wat blijkt: het kraken is weg! De toonhoogte van het geluid lijkt wel wat veranderd maar alles werkt. Die C is dus het probleem en ga ik vervangen. Dank jullie wel.

Meer
26 okt 2012 15:54 #23283 door Hugo Sneyers
Beantwoord door Hugo Sneyers in topic Aristona 3022 A kraakt

jaapdekoning schreef : Nog een vraagje: Kan ik die condensator C 95, om te testen of die de veroorzaker is, er tussenuit knippen of kortsluiten? Of maak ik dan ergens anders schade? (Die C 95 is geschakeld tussen de anode van de EL 84 en massa)

NEEN !! zeker nooit een condensator in de schakeling 'even kortsluiten om te testen' .... een condensator is er net voor gemaakt om DC-spanning tegen te houden en als jij dat gaat overbruggen met een draadje kunnen er onderdelen defect geraken. Er tussen uit knippen kan altijd, daarmee zal je niets stuk maken.

Groeten ... Hugo Sneyers

Meer
26 okt 2012 15:34 #23282 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Aristona 3022 A kraakt
Volgens mij zou het kunnen, maar ik zie dat er ook een paar schakelaars (toonregeling??) aan C95 vast zitten.
Als je die indrukt zou de storing dan moeten veranderen, zo niet dan ga ik toch voor C2 of C3.
Dit circuit loopt zo te zien via de UGT (als smoorspoel?).
Zoals Henk al aangaf is een scoop om een punt te vinden waar de storing het grootst is erg makkelijk.

Succes, Dirk.

Meer
26 okt 2012 14:56 #23280 door jaapdekoning
Nog een vraagje: Kan ik die condensator C 95, om te testen of die de veroorzaker is, er tussenuit knippen of kortsluiten? Of maak ik dan ergens anders schade? (Die C 95 is geschakeld tussen de anode van de EL 84 en massa)

Meer
26 okt 2012 14:10 #23274 door jaapdekoning
Voor zover ik kan zien zijn de buisvoeten nog prima. Wat volgens mij minder prima is, zijn de koppel- en ontkoppelcondensatoren. Dat zijn oude WIMA condensatoren waarvan ik ergens gelezen heb dat die nogal eens een probleem geven. De koppel C tussen de anode van de EABC 80 en het rooster van de EL 84, en de C tussen de anode van de EL 84 en massa. Die ga ik eerst vervangen. Die koppel C is waarschijnlijk niet het echte probleem want zonder EL 84 blijft de radio enorm kraken. Maar die ander C (C95) kan het probleem zijn dacht ik zo. Lijkt dit een goed plan of ben ik op de verkeerde weg? Graag jullie reactie.

Gemaakt door Kunena