Radio's van 1950 tot 1970
Revisie Aristona SA8037A
23 okt 2012 21:42 - 23 okt 2012 22:08 #23193
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie Aristona SA8037A tweede exemplaar
Van de koper van het meubel heb ik onlangs zijn zelfde meubel overgenomen.
Bij deze een kort verslag.
Hopende dat de twee AD3500BM speakers nog goed waren de gok genomen dit omdat hij aangaf dat er geen geluid uit die speakers kwamen, wel gaf hij aan dat er met de aansluitingen gerommeld was.
Vorige week bracht hij het meubel mee toen hij de set B6X62A kwam ophalen.
Al snel zag ik (meubel mist helaas de achterwand van het radiodeel) dat de draden aan elkaar getwist zaten met de isolatie er nog om dus dat gaat niet werken.
Deze goed doorverbonden en ja de speakers waren er weer.
Tjong jonge wat was er geklooid in dit meubel.
Toch maar besloten te kijken of er nog iets goeds van te maken is omdat het meubel er nog goed uitzach..
Hieronder een opsomming.
Platenspeler werkte niet gedemonteerd motor geheel uit elkaar gehad en correct aangesloten dus weer in orde.
Radiodeel uit de kast gehaald, daar was gelukkig niet in gerommeld.
Alle teer condensatoren kleine elco's en verlopen weerstanden vervangen plus de contacten van de piano schakelaars gereinigd.
Van een schamel vervormend geluidje met amper FM ontvangst was de radio er weer helemaal klinkt weer als vanouds met een zeer goede FM ontvangst.
De toets van de FM was gebroken daar zit nu weer een goed exemplaar in.
Omdat ik het meubel weer van de hand ga doen heb ik besloten om in plaats van de twee AD3500BM zij speakers twee AD3700AM speakers met daaroverheen een 820 Ohm weerstand toe te passen dit daar ik die twee speakers graag achter de hand heb.
Het geluid is er besist niet minder om geworden ik heb eerder het gevoel dat het iets verbeterd is.
De platenspeler heb ik inmiddels ingebouwd met dank aan Lee welke mij de missende veertjes van de ophanging verschafte.
Van Rene R krijg ik nog de missende kunststof schroeven om deze vast terzetten ook Rene bedankt.
Zodra dit geregeld is ga ik op zoek naar een nieuwe eigenaar.
Hieronder wat foto's.
Defect FM toets plus platenspeler.
Bij deze een kort verslag.
Hopende dat de twee AD3500BM speakers nog goed waren de gok genomen dit omdat hij aangaf dat er geen geluid uit die speakers kwamen, wel gaf hij aan dat er met de aansluitingen gerommeld was.
Vorige week bracht hij het meubel mee toen hij de set B6X62A kwam ophalen.
Al snel zag ik (meubel mist helaas de achterwand van het radiodeel) dat de draden aan elkaar getwist zaten met de isolatie er nog om dus dat gaat niet werken.
Deze goed doorverbonden en ja de speakers waren er weer.
Tjong jonge wat was er geklooid in dit meubel.
Toch maar besloten te kijken of er nog iets goeds van te maken is omdat het meubel er nog goed uitzach..
Hieronder een opsomming.
Platenspeler werkte niet gedemonteerd motor geheel uit elkaar gehad en correct aangesloten dus weer in orde.
Radiodeel uit de kast gehaald, daar was gelukkig niet in gerommeld.
Alle teer condensatoren kleine elco's en verlopen weerstanden vervangen plus de contacten van de piano schakelaars gereinigd.
Van een schamel vervormend geluidje met amper FM ontvangst was de radio er weer helemaal klinkt weer als vanouds met een zeer goede FM ontvangst.
De toets van de FM was gebroken daar zit nu weer een goed exemplaar in.
Omdat ik het meubel weer van de hand ga doen heb ik besloten om in plaats van de twee AD3500BM zij speakers twee AD3700AM speakers met daaroverheen een 820 Ohm weerstand toe te passen dit daar ik die twee speakers graag achter de hand heb.
Het geluid is er besist niet minder om geworden ik heb eerder het gevoel dat het iets verbeterd is.
De platenspeler heb ik inmiddels ingebouwd met dank aan Lee welke mij de missende veertjes van de ophanging verschafte.
Van Rene R krijg ik nog de missende kunststof schroeven om deze vast terzetten ook Rene bedankt.
Zodra dit geregeld is ga ik op zoek naar een nieuwe eigenaar.
Hieronder wat foto's.
Defect FM toets plus platenspeler.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 23 okt 2012 22:08 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 okt 2012 23:00 - 08 okt 2012 23:01 #22367
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie Aristona SA8037A
Gister avond is het meubel naar een mede verzamelaar gegaan.
Deze had dit zelfde meubel welke het eerste meubel in zijn verzameling was jaren geleden voor een behoorlijk te hoog bedrag aangeschaft maar achteraf bleek er niets van te kloppen.
Dat er twee AD3500AM speakers met daar overheen een 820 Ohm weerstand in zaten i.p.v. de twee AD3500BM speakers heb ik hem eerlijk verteld dit vond hij geen enkel probleem.
Eerder had hij twee BX642A sets waarvan er een bij zijn schoonvader staat plus een B6X62A set bij me tegen kostprijs gekocht waar hij zeer tevreden over is.
Zo zie je maar eerlijkheid duurt het langst.
Nu moet ik voor hem opzoek naar een B7X73A set.
Deze had dit zelfde meubel welke het eerste meubel in zijn verzameling was jaren geleden voor een behoorlijk te hoog bedrag aangeschaft maar achteraf bleek er niets van te kloppen.
Dat er twee AD3500AM speakers met daar overheen een 820 Ohm weerstand in zaten i.p.v. de twee AD3500BM speakers heb ik hem eerlijk verteld dit vond hij geen enkel probleem.
Eerder had hij twee BX642A sets waarvan er een bij zijn schoonvader staat plus een B6X62A set bij me tegen kostprijs gekocht waar hij zeer tevreden over is.
Zo zie je maar eerlijkheid duurt het langst.
Nu moet ik voor hem opzoek naar een B7X73A set.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 08 okt 2012 23:01 door Bert Kn.
02 okt 2012 01:36 #22088
door Bert Kn
Mvg.
Bert
René,
Ik heb het wisselaar gedeelte ontvet gereinigd en opnieuw licht ingevet.
Het wisselen van de platen gaat nu zeer soepel zonder enkele hapering.
De platenspeler is nu weer 100 procent.
Groet.
Bert.
Ik heb het wisselaar gedeelte ontvet gereinigd en opnieuw licht ingevet.
Het wisselen van de platen gaat nu zeer soepel zonder enkele hapering.
De platenspeler is nu weer 100 procent.
Groet.
Bert.
Mvg.
Bert
02 okt 2012 01:29 #22087
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Cees,
de bijdrage die je geleverd hebt ga ik morgen even uitproberen.
De oplossing die Peter gaf plaatsing van de tweede AD3500BM met 820 Ohm weerstanden heb ik inmiddels uitgevoerd hetgeen een flinke bijdrage in de geluidskwaliteit heeft toegevoegd.
Ik laat het resultaat nog even weten.
Groet.
Bert.
de bijdrage die je geleverd hebt ga ik morgen even uitproberen.
De oplossing die Peter gaf plaatsing van de tweede AD3500BM met 820 Ohm weerstanden heb ik inmiddels uitgevoerd hetgeen een flinke bijdrage in de geluidskwaliteit heeft toegevoegd.
Ik laat het resultaat nog even weten.
Groet.
Bert.
Mvg.
Bert
01 okt 2012 23:47 #22085
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Revisie Aristona SA8037A
Of twee speakers van 800 Ohm parallel is ook mogelijk, word het 400 Ohm.
Te laag, maar dat kan ondervangen worden door de koppel C in het "filter" te
verkleinen, zodanig dat het geluid volume (bijna)gelijk klinkt als het met de twee in serie geschakelde originele 400 Ohm speakers was. Dan heb je die twee 820 Ohm R's niet nodig.
Het "filter" bestaat hier enkel uit een koppel C die in serie staat met de hoge tonen
speakers. Geen ingewikkelde filterschakeling dus. Daardoor is het een heel breedbandig filter.
Die filter teerknol C zal toch vervangen moeten worden door een nieuwe.
Dan kun je deze net zo goed met C van een wat lagere capasiteit vervangen.
Vr gr Cees.
Te laag, maar dat kan ondervangen worden door de koppel C in het "filter" te
verkleinen, zodanig dat het geluid volume (bijna)gelijk klinkt als het met de twee in serie geschakelde originele 400 Ohm speakers was. Dan heb je die twee 820 Ohm R's niet nodig.
Het "filter" bestaat hier enkel uit een koppel C die in serie staat met de hoge tonen
speakers. Geen ingewikkelde filterschakeling dus. Daardoor is het een heel breedbandig filter.
Die filter teerknol C zal toch vervangen moeten worden door een nieuwe.
Dan kun je deze net zo goed met C van een wat lagere capasiteit vervangen.
Vr gr Cees.
01 okt 2012 19:28 #22076
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Peter,
Je verhaal klopt helemaal de 4 Ohm speaker hoor je stukken minder.
Ik heb nog een AD3500AM liggen en ga deze gebruiken.
Ik neem aan dat de 820 Ohm weerstanden mee.
Welk wattage moeten deze hebben.
Mg.
Bert.
Je verhaal klopt helemaal de 4 Ohm speaker hoor je stukken minder.
Ik heb nog een AD3500AM liggen en ga deze gebruiken.
Ik neem aan dat de 820 Ohm weerstanden mee.
Welk wattage moeten deze hebben.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert