Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

MP3-speler aansluiten op een BX233U toestel

Meer
06 sep 2012 11:01 #21082 door Johannes
Dag Peter,

Dat is waar ook, helemaal niet aan gedacht. Dat gaan we dus niet doen. Nu blijft er een laatste vraagje over: de FM antenne. Op de kartonnen achterkant van de BX233U staat de antenne-aansluiting afgebeeld:

Voor FM-ontvangst wil Philips dat er twee aansluitingen worden benut. Ik heb zelf al goede ontvangst met een draad van een meter op één van de aansluitpunten. Betekenen die twee aansluitpunten soms dat er een een speciale FM antenne gewenst is ?

M.vr.gr. Hans
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 sep 2012 10:42 #21081 door peter1952
Beste Hans,

Je ziet iets heel belangrijks over het hoofd: Het is een U toestel! Alles hangt dus aan het net en dus ook je MP3 speler als je die er op aansluit. Niet doen dus. Bovendien is de uitgangsspanning van een MP3 speler te laag om een eindbuis vol uit te sturen.
Als het toestel FM heeft is er de optie om zo'n FM zendertje te kopen die je aan de MP3 speler koppelt en anders een AM modulatortje maken zodat je de MP3 speler als een middengolfstation ontvangt.
Deze methode heeft nog het voordeel dat je de MP3 speler op meerdere radio's in huis kunt ontvangen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
06 sep 2012 09:44 #21078 door Johannes
Beste forumlezers,

Nu het herstel van de BX233U uit 1954 zijn einde nadert - het schaaltje en de bakelieten kast en een knopje komen nog tijdens de NVHR-dag op 6 oktober - vroeg de eigenaar van de radio zich af of er soms een MP3-speler op kan worden aangesloten.
Dit U-toestelletje heeft geen PU-ingang, maar ik kan mij goed voorstellen dat je het uitgangssignaal van de MP3-speler via een paar weerstandjes (stereo>>>mono) kunt verbinden met het stuurrooster van de UL41 eindversterkerbuis.
Je kunt dan een adapterkabeltje maken met een 3,5 mm jackplug die je in de MP3 speler of iPod steekt.
Het was zo maar een idee en misschien zie ik wat over het hoofd.

Groeten van Hans

Gemaakt door Kunena