Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Seleencel Braun SK-2

Meer
02 sep 2012 18:06 #20951 door soundman2
Beantwoord door soundman2 in topic Seleencel Braun SK-2
Op de foto zie ik aan de cel twee aansluitingen, het lijkt dus een enkelvoudige gelijkrichter. Bij een van de aansluitingen staat een plusteken(+). Daaraan komt de 1N4007 met de aansluiting bij de merkring. De andere zijde komt aan de overgebleven draad. Si diodes schakelen snel en kunnen storing veroorzaken. Parrallel kun je daarvoor aan de diode een condensator zetten van 4,7 tot 10 nanofarad en voldoende spanning. 630 volt is altijd genoeg.Een serieweerstand lijkt me niet direct nodig.

Soundman2
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Polderjongen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 sep 2012 16:52 #20948 door Polderjongen
Hallo radiovrienden,

Ik ben van plan om een der deze dagen te beginnen met het repareren en opknappen van de Braun radio.

Om te kijken of de voedingselco nog functioneert wil ik de seleencel eerst vervangen door een diode 1N4007.
Ik had het ergens gelezen maar ik kan me niet voor de geest houden waar, dus vandaar een vraag aan jullie, moet er een condensator parallel aan de diode en daarna een weerstand in serie? En wat zijn dan de waardes?
Ook moet ik nog opzoek naar een variac om de radio weer langzaam op spanning te laten wennen.

m.v.g. Peter
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena