Radio's van 1950 tot 1970
Seleencel Braun SK-2
Minder
Meer
03 sep 2012 19:45 - 03 sep 2012 19:53 #20999
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Seleencel Braun SK-2
Hallo Peter,
Zo'n seleencel gaat niet zonder reden kapot. Meestal is het de slijtende elco erachter die voor het sneuvelen van de seleencel verantwoordeijk is. Ik heb ze nog wel liggen enzet ze indien nodig nog met een gerust hart in.
Groeten,
Paul
Zo'n seleencel gaat niet zonder reden kapot. Meestal is het de slijtende elco erachter die voor het sneuvelen van de seleencel verantwoordeijk is. Ik heb ze nog wel liggen enzet ze indien nodig nog met een gerust hart in.
Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 03 sep 2012 19:53 door Paul Brouwer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 sep 2012 19:26 #20998
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Seleencel Braun SK-2
Goedenavond,
@ Paul: bedankt voor uw suggestie
@ Peter: Voorkomen is beter dan genezen, ik heb wat van die horrorverhalen gelezen over defect geraakte seleencellen ten gevolge van defecte voedingselco waarna de seleencel ontplofte en de voedingstrafo raakt te barste, :duizelig: Mijn voorkeur is dat het meteen vervang voordat de prik erop gaat.
Gelukkig heeft u vernomen dat er trafo op zit met gescheiden wikkelingen, want ik zat wel een beetje te twijfelen :lachuh:
Ik heb hier nog de schema erbij.
Groeten Peter
@ Paul: bedankt voor uw suggestie
@ Peter: Voorkomen is beter dan genezen, ik heb wat van die horrorverhalen gelezen over defect geraakte seleencellen ten gevolge van defecte voedingselco waarna de seleencel ontplofte en de voedingstrafo raakt te barste, :duizelig: Mijn voorkeur is dat het meteen vervang voordat de prik erop gaat.
Gelukkig heeft u vernomen dat er trafo op zit met gescheiden wikkelingen, want ik zat wel een beetje te twijfelen :lachuh:
Ik heb hier nog de schema erbij.
Groeten Peter
03 sep 2012 18:12 - 03 sep 2012 18:21 #20996
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Seleencel Braun SK-2
Pas op met dit soort toestelletjes, er zijn types waarbij de trafo alleen de gloeispanning verzorgt en de netspanning meteen wordt gelijkgericht, vandaar misschien de enkele cel. Vaak zijn die dingen nog prima als ze niet overbelast zijn. Zet in serie met het toestel bij het testen een gloeilamp van c.a. 60 W. of start het op met een variac.
Als alles normaal werkt en de cel wordt niet te heet kun je hem rustig laten zitten.
Groeten,
Peter
Bij nadere beschouwing blijkt mijn waarschuwing niet te gelden voor de kleine Braun toestelletjes. Deze hebben een voedingstrafo met gescheiden wikkelingen. Ik heb het echter verscheidene keren meegemaakt dat het niet zo was.
Peter
Als alles normaal werkt en de cel wordt niet te heet kun je hem rustig laten zitten.
Groeten,
Peter
Bij nadere beschouwing blijkt mijn waarschuwing niet te gelden voor de kleine Braun toestelletjes. Deze hebben een voedingstrafo met gescheiden wikkelingen. Ik heb het echter verscheidene keren meegemaakt dat het niet zo was.
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 03 sep 2012 18:21 door peter1952. Reden: aanvulling
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Polderjongen
03 sep 2012 13:39 #20985
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Seleencel Braun SK-2
Peter,
Over het algemeen valt er over een seleencel wel wat meer spanning dan de 0,7V van een 1N4007.
Dat resulteert in een hogere gelijkspanning.
Wat ik altijd zelf doe is een weerstand van 135 ohm (2x270 Ohm 2W parallel, deze had ik voorhanden) in serie met de diode schakelen.
Dan meten wat de hoogspanning is, en afhankelijk van de gemeten spanning de weerstand aanpassen aan de in het schema opgegeven spanning. Zo wordt ook de extra 10V van de netspanningverhoging in de hoogspanning gecompenseerd.
Gr. Paul
P.s. Ik zie dat de seleencel gepopt zit aan het chassis. Wellicht is het eenvoudiger één aansluitpunt van de seleencel te gebruiken als draadsteun voor de 1N4007 en de weerstand en de andere los te solderen.
P.
Over het algemeen valt er over een seleencel wel wat meer spanning dan de 0,7V van een 1N4007.
Dat resulteert in een hogere gelijkspanning.
Wat ik altijd zelf doe is een weerstand van 135 ohm (2x270 Ohm 2W parallel, deze had ik voorhanden) in serie met de diode schakelen.
Dan meten wat de hoogspanning is, en afhankelijk van de gemeten spanning de weerstand aanpassen aan de in het schema opgegeven spanning. Zo wordt ook de extra 10V van de netspanningverhoging in de hoogspanning gecompenseerd.
Gr. Paul
P.s. Ik zie dat de seleencel gepopt zit aan het chassis. Wellicht is het eenvoudiger één aansluitpunt van de seleencel te gebruiken als draadsteun voor de 1N4007 en de weerstand en de andere los te solderen.
P.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Polderjongen
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 sep 2012 11:02 #20978
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Seleencel Braun SK-2
Ok! Heren bedankt voor de uitleg.
Dan kan ik de componentjes bestellen en dan aan de slag.
Toch wel opvallend dat bij deze radio enkelvoudig word gelijkgericht.
Peter
Dan kan ik de componentjes bestellen en dan aan de slag.
Toch wel opvallend dat bij deze radio enkelvoudig word gelijkgericht.
Peter
02 sep 2012 18:33 #20953
door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Seleencel Braun SK-2
Ik heb nog even gespiekt bij een aantal schema's.
De E250C85 is inderdaad een enkelvoudige gelijkrichter.
Ook al zou je een bruggelijkrichter verwachten.
Het advies van Soundman 2 is dus correct :thumbsup:
Han
De E250C85 is inderdaad een enkelvoudige gelijkrichter.
Ook al zou je een bruggelijkrichter verwachten.
Het advies van Soundman 2 is dus correct :thumbsup:
Han