Radio's van 1950 tot 1970
Aristona SA3029A_restauratie
27 jul 2012 22:53 #19767
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Aristona SA3029A_restauratie
Henk K,
Een mooi stuk werk geweest, met een mooi resultaat.
Er zal weer een mooi geluid uit deze klasse radio gaan komen.
Succes met het weer inbouwen en afmaken van deze radio.
Vr gr Cees.
Een mooi stuk werk geweest, met een mooi resultaat.
Er zal weer een mooi geluid uit deze klasse radio gaan komen.
Succes met het weer inbouwen en afmaken van deze radio.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 jul 2012 18:52 - 27 jul 2012 18:53 #19758
door hkruis
Aristona SA3029A_restauratie werd gestart door hkruis
Ik ben bezig met de restauratie van een SA3029. De radio is in principe gereed om weer samen te bouwen. De voeding elco's waren slecht (Siemens) en heb ik vervangen door 4x47uF onder het chassis. Ook bleek na de gehele revisie de spanning te laag te zijn. Dit is duidelijk de Seleniumcel ( Siemens). deze wordt vervangen door een brugcel. Bij het meten van de spanningen werd ik eerst in de war gebracht. Ik hield hierbij het schema aan. Hier ziet een foutje in. Volgens schema komt de voedingspanning via S8 op C1 aan en met een 100 Ohm R naar C1.
Het maakt voor de werking van het toestel niet uit maar houd er rekening mee dat de component nummering niet juist is.
Verder is het mij belangrijk gebleken op na uitwisseling van de eindbuizen de spanningen weer 2+ en 3+ opnieuw af te regelen met de regelbare weerstanden R2 en R3. Deze gaan ieder naar een EL84 via R88 en R89, ( zitten direct achter R2 en R3, dus makkelijk meten. De spanningen moeten 260 volt bedragen.
Nog een paar sfeer plaatjes.
Het maakt voor de werking van het toestel niet uit maar houd er rekening mee dat de component nummering niet juist is.
Verder is het mij belangrijk gebleken op na uitwisseling van de eindbuizen de spanningen weer 2+ en 3+ opnieuw af te regelen met de regelbare weerstanden R2 en R3. Deze gaan ieder naar een EL84 via R88 en R89, ( zitten direct achter R2 en R3, dus makkelijk meten. De spanningen moeten 260 volt bedragen.
Nog een paar sfeer plaatjes.
Laatst bewerkt 27 jul 2012 18:53 door hkruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.