Radio's van 1950 tot 1970
De ultime Aristona SA3027A
30 apr 2012 23:12 #16967
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: De ultime Aristona SA3027A
Een echte Bi Amplie dus! En dat kun je goed horen bij deze typen radio's.
Geen spoelen of c's als filter na de eindtrap, wat de weergave zeer vervolmaakt.
En ook nog OTL wat betekend dat er geen UGT's, die verliezen geven, nodig zijn.
Tegenwoordig gaat men pas over tot Bi Amplie als men de top klasse van het
Hi End gebeuren wil hebben. En dan zijn die lang niet altijd OTL.
En daar moet je dan ook heeeel erg diep voor in de buidel tasten!
Een mooie en interessante techniek dus van Philips uit de jaren '50.
Veel plezier toegewenst met deze klasse radio, vr gr Cees.
Geen spoelen of c's als filter na de eindtrap, wat de weergave zeer vervolmaakt.
En ook nog OTL wat betekend dat er geen UGT's, die verliezen geven, nodig zijn.
Tegenwoordig gaat men pas over tot Bi Amplie als men de top klasse van het
Hi End gebeuren wil hebben. En dan zijn die lang niet altijd OTL.
En daar moet je dan ook heeeel erg diep voor in de buidel tasten!
Een mooie en interessante techniek dus van Philips uit de jaren '50.
Veel plezier toegewenst met deze klasse radio, vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 apr 2012 13:47 #16932
door martin72
Martin
Beantwoord door martin72 in topic Re: De ultime Aristona SA3027A
Het is inderdaad een mooie radio met een fantastisch geluid. Ik heb de radio zelf ook. De eindtrap Is 2 keer uitgevoerd met een EL84 en een UL41!
Martin
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
19 mrt 2012 16:00 - 19 mrt 2012 16:03 #15625
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: De ultime Aristona SA3027A
Hi paul, bij deze radio beweegt het luidspreker doek ook mee. Bij mij zit er nieuw doek op, ik denk van Ben Djkman en ik dacht dat het daar aan lag. dus als jij nog het originele doek hebt en het wappert ook is het een standaard optie. De grote speaker geeft ook behoorlijk wat druk.
Zoals je zegt is het strooischerm een soort karton. ik heb het vervangen door een wit\geel strooischerm.
Ik de modelbouw winkels is het materiaal in verschillende doorzichtige kleuren verkrijgbaar met een dikte van 0.45 mm. Dan zou je iets kunnen combineren.
Ik vind het goed zo.
de BD653 is ook een fraaie radio. De B7X63A heb ik hier ook staan, maar gaat naar Bjorn en doe ik verder niet aan.
Zoals je zegt is het strooischerm een soort karton. ik heb het vervangen door een wit\geel strooischerm.
Ik de modelbouw winkels is het materiaal in verschillende doorzichtige kleuren verkrijgbaar met een dikte van 0.45 mm. Dan zou je iets kunnen combineren.
Ik vind het goed zo.
de BD653 is ook een fraaie radio. De B7X63A heb ik hier ook staan, maar gaat naar Bjorn en doe ik verder niet aan.
Laatst bewerkt 19 mrt 2012 16:03 door hkruis.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
19 mrt 2012 10:21 #15616
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: De ultime Aristona SA3027A
Mooi verhaal van een fraaie radio.
:thumbsup:
:thumbsup:
19 mrt 2012 09:24 #15614
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: De ultime Aristona SA3027A
Henk,
Ik kan me voorstellen dat je blij bent met deze radio. Twee gescheiden hoog/laag OTL versterkers is toch het ultieme hoogtepunt in de buizentechniek. Dat kan niet anders dan fantastisch klinken. De Duitse oorsprong vindt je in de onderdelen terug (de BD653A), geen composiet weerstanden en veel betere buisvoeten.
Inderdaad is het strooischerm van een soort karton gemaakt en werpt een mooi warm-rood licht op de zenderschaal. Saba gebruikte het ook in zijn Phono-Super-3D radiogrammofoon uit 1955. Dat het bruin is zal wel door de stof/nicotineaanslag gekomen zijn. Normaal is het toch wel geelachtig.
Hier staat een SA3029A te wachten op revisie. Wat me opviel was dat het luidsprekerdoek met de lage tonen meebeweegt. Maar dat is bij jou niet het geval?
Het ontwerp van de kast is echt Duits, zo met die leeuwenpootjes op de hoeken van de sierstrippen, dat is gewoon tegen het kitsch aan ..... je ziet het ook in de goedkopere modellen terugkomen. Tsja.
Wat dat betreft is de BD663A veel strakker en is de kast haast hetzelfde als de B7X63A. Ook 2x OTL.
Veel luisterplezier ermee!!
Gr. Paul
Ik kan me voorstellen dat je blij bent met deze radio. Twee gescheiden hoog/laag OTL versterkers is toch het ultieme hoogtepunt in de buizentechniek. Dat kan niet anders dan fantastisch klinken. De Duitse oorsprong vindt je in de onderdelen terug (de BD653A), geen composiet weerstanden en veel betere buisvoeten.
Inderdaad is het strooischerm van een soort karton gemaakt en werpt een mooi warm-rood licht op de zenderschaal. Saba gebruikte het ook in zijn Phono-Super-3D radiogrammofoon uit 1955. Dat het bruin is zal wel door de stof/nicotineaanslag gekomen zijn. Normaal is het toch wel geelachtig.
Hier staat een SA3029A te wachten op revisie. Wat me opviel was dat het luidsprekerdoek met de lage tonen meebeweegt. Maar dat is bij jou niet het geval?
Het ontwerp van de kast is echt Duits, zo met die leeuwenpootjes op de hoeken van de sierstrippen, dat is gewoon tegen het kitsch aan ..... je ziet het ook in de goedkopere modellen terugkomen. Tsja.
Wat dat betreft is de BD663A veel strakker en is de kast haast hetzelfde als de B7X63A. Ook 2x OTL.
Veel luisterplezier ermee!!
Gr. Paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
18 mrt 2012 21:23 #15603
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: De ultime Aristona SA3027A