Radio's van 1950 tot 1970
AD5201S Bombardons
21 feb 2012 20:51 #14860
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: AD5201S Bombardons
Je hebt de goeie bouten Henk, RVS 304(AISI) is niet inderdaad niet magnetisch.
Gr. Bart
Gr. Bart
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
21 feb 2012 20:12 #14855
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: AD5201S Bombardons
Die messing bouten
Zitten door de achterste poolschoen (met daarop de centrale pen) heen en reiken tot in de ringvormige voorste poolschoen. Daar zit de schroefdraad in; die moet a\ volmaakt glad zijn en b\ iets vettig tegen het "vreten"
Zo wordt het magneetsysteem bijeen gehouden en daarom moeten het antimagnetische bouten zijn
Nico
Zitten door de achterste poolschoen (met daarop de centrale pen) heen en reiken tot in de ringvormige voorste poolschoen. Daar zit de schroefdraad in; die moet a\ volmaakt glad zijn en b\ iets vettig tegen het "vreten"
Zo wordt het magneetsysteem bijeen gehouden en daarom moeten het antimagnetische bouten zijn
Nico
21 feb 2012 17:37 #14848
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: AD5201S Bombardons
Als ik het goed begrepen heb zit het messing niet in het ijzer geschroefd maar alleen door een gat heen. Let wel, ik heb zo'n speaker zelf nooit open gehad dus kan er naast zitten.
Minder
Meer
21 feb 2012 15:01 - 21 feb 2012 15:03 #14846
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: AD5201S Bombardons
Nee Henk
Ik heb het in posting #14814 niet over de aanhaal momenten gehad. Ik heb het alleen gehad over de kwaliteiten van RVS wat betreft de anti- magnetische eigenschappen. Sommige soorten die als RVS worden verkocht zijn anti magnetisch, andere niet. Die laatste zijn ongeschikt om te gebruiken voor het bijeen houden van een luidsprekermagneet met zijn poolschoenen.
Dat was àlles waar ik 't over had. Dat messing bouten kunnen afknappen in deze toepassing en dus feite ongeschikt zijn is niet meer dan logisch! Als je een messing bout in weekijzer wilt draaien moet je dat smeren met "anti-seize pasta". Verder heeft messing een véél grotere uitzettings coëfficiënt dan magneetstaal. Als ze dan toch al wat aan de strakke kant staan kunnen ze erg makkelijk afknappen bij temperatuur variaties.
Over de Catalina: In de vliegtuig industrie wordt messing eigenlijk alleen maar toegepast bij elektrische circuits. En dan ook geen enkel ànder materiaal erbij, om te vermijden dat de boel loswerkt of afknapt door temperatuurvariaties
Nico
Ik heb het in posting #14814 niet over de aanhaal momenten gehad. Ik heb het alleen gehad over de kwaliteiten van RVS wat betreft de anti- magnetische eigenschappen. Sommige soorten die als RVS worden verkocht zijn anti magnetisch, andere niet. Die laatste zijn ongeschikt om te gebruiken voor het bijeen houden van een luidsprekermagneet met zijn poolschoenen.
Dat was àlles waar ik 't over had. Dat messing bouten kunnen afknappen in deze toepassing en dus feite ongeschikt zijn is niet meer dan logisch! Als je een messing bout in weekijzer wilt draaien moet je dat smeren met "anti-seize pasta". Verder heeft messing een véél grotere uitzettings coëfficiënt dan magneetstaal. Als ze dan toch al wat aan de strakke kant staan kunnen ze erg makkelijk afknappen bij temperatuur variaties.
Over de Catalina: In de vliegtuig industrie wordt messing eigenlijk alleen maar toegepast bij elektrische circuits. En dan ook geen enkel ànder materiaal erbij, om te vermijden dat de boel loswerkt of afknapt door temperatuurvariaties
Nico
Laatst bewerkt 21 feb 2012 15:03 door Ouwe Schipper.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 feb 2012 06:35 - 21 feb 2012 06:39 #14833
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: AD5201S Bombardons
Nico
Nico, ik maak het niet gekleerd. Ik koop 2 Bombardons en de verkoper wil niet opsturen omdat de bouten kunnen springen!!!. Ook op de fora hier maar ook wereldwijd kom je spontaan afbrekende bouten en waarschuwingen tegen over deze Bombardons. Oorzaak in de meeste gevallen zegt men dan corrosie of knappen de messing bouten spontaan. En dat gaat er bij mij niet zomaar in. De gebruikte materialen geven hier geen aanleiding toe. Dus nieuwsgierig als ik ben vroeg ik mij gewoon af, werden die bouten in de fabriek niet te strak aangezet waardoor de bouten knappen.
Thats all
p.s, ik denk overigens dat in dat mooie vliegtuig van je heel wat keren met het juiste moment wordt aangetrokken.
Ouwe Schipper schreef : Ja zo kun je elk verhaal wel 11 maal zo geleerd maken als nodig is Henk....
N.
Nico, ik maak het niet gekleerd. Ik koop 2 Bombardons en de verkoper wil niet opsturen omdat de bouten kunnen springen!!!. Ook op de fora hier maar ook wereldwijd kom je spontaan afbrekende bouten en waarschuwingen tegen over deze Bombardons. Oorzaak in de meeste gevallen zegt men dan corrosie of knappen de messing bouten spontaan. En dat gaat er bij mij niet zomaar in. De gebruikte materialen geven hier geen aanleiding toe. Dus nieuwsgierig als ik ben vroeg ik mij gewoon af, werden die bouten in de fabriek niet te strak aangezet waardoor de bouten knappen.
Thats all
p.s, ik denk overigens dat in dat mooie vliegtuig van je heel wat keren met het juiste moment wordt aangetrokken.
Laatst bewerkt 21 feb 2012 06:39 door hkruis.
21 feb 2012 01:38 #14830
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: AD5201S Bombardons
Nico,Henk
Heel simpel en goed advies en een goede gereedschap winkel heeft wel boeken
waarin de aanhaal momenten in staan.
Ook kun je RVS anti magnetische veer ringen toepassen.
Alleen aan de buiten kant. Dan kan het best ook wel zonder moment sleutel
goed gaan. Vast is vast moet dan wel voldoende kunnen zijn.
Vr gr Cees.
Heel simpel en goed advies en een goede gereedschap winkel heeft wel boeken
waarin de aanhaal momenten in staan.
Ook kun je RVS anti magnetische veer ringen toepassen.
Alleen aan de buiten kant. Dan kan het best ook wel zonder moment sleutel
goed gaan. Vast is vast moet dan wel voldoende kunnen zijn.
Vr gr Cees.