Radio's van 1950 tot 1970
Radio / versterker onbelast laten spelen.
09 jan 2012 08:48 - 09 jan 2012 08:50 #13529
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Pim,
Hier een stukje uit het boek van P.vd Wal, Luidsprekers en luidsprekerkasten:
Dit denk ik wat er gebeurd, maar ik kan er helemaal naast zitten.
De anode heeft geen positieve spanning via de luidspreker meer, maar het schermrooster wel. De elektronen die van de kathode komen zullen nu hun weg vinden via het schermrooster. De oppervlakte van dat rooster (een dun spiraaldraadje) is vele maler kleiner dan de oppervlakte van de anode en zal roodgloeiend worden, met als gebvolg dat de anode rood wordt en het schermrooster uiteindelijk zal doorbranden. Einde buis. Einde verhaal.
Gr. Paul
Hier een stukje uit het boek van P.vd Wal, Luidsprekers en luidsprekerkasten:
Dit denk ik wat er gebeurd, maar ik kan er helemaal naast zitten.
De anode heeft geen positieve spanning via de luidspreker meer, maar het schermrooster wel. De elektronen die van de kathode komen zullen nu hun weg vinden via het schermrooster. De oppervlakte van dat rooster (een dun spiraaldraadje) is vele maler kleiner dan de oppervlakte van de anode en zal roodgloeiend worden, met als gebvolg dat de anode rood wordt en het schermrooster uiteindelijk zal doorbranden. Einde buis. Einde verhaal.
Gr. Paul
Laatst bewerkt 09 jan 2012 08:50 door verbeek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
08 jan 2012 21:58 #13516
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Een goed ontworpen eindtrap heeft daar geen problemen mee
In klasse A (zie mijn verhandeling in de Leeshoek) maakt het niets uit of er signaal aangeboden wordt of niet; de dissipatie blijft gelijk. Neemt alleen af als er een belasting op aangesloten staat (luidspreker)
OTL eindtrappen kunnen even slecht ontworpen zijn als die mèt een uitgangstrafo. In dat geval kun je problemen krijgen, door oscilleerneigingen
Nico
In klasse A (zie mijn verhandeling in de Leeshoek) maakt het niets uit of er signaal aangeboden wordt of niet; de dissipatie blijft gelijk. Neemt alleen af als er een belasting op aangesloten staat (luidspreker)
OTL eindtrappen kunnen even slecht ontworpen zijn als die mèt een uitgangstrafo. In dat geval kun je problemen krijgen, door oscilleerneigingen
Nico
08 jan 2012 20:12 #13512
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Mijnsinziens kan er weinig stuk, en gaan juist versterkers mèt uitgangstrafo stuk als je ze onbelast flink laat spelen. Dit door inductieve effecten in de uitgangstrafo waardoor de isolatie door kan slaan.
08 jan 2012 20:12 #13511
door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Als de eindbuis niet belast wordt (via een luidspreker of equivalente weerstand) dan wordt het vermogen volledig gedissipeerd door de anode: rood gloeien en verbranden! Kost je een stel eindbuizen.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 jan 2012 18:35 #13503
door Hoedendoosch
Radio / versterker onbelast laten spelen. werd gestart door Hoedendoosch
Hoi,
ik heb wel eens gelezen dat je OTL radio's / versterkers (uiteindelijk gaat het natuurlijk om de uitgangsversterker van een ontvanger) niet onbelast, dus zonder luidsprekers mag laten spelen. Waarom eigenlijk niet, wat gebeurt er dan ? Er gaat iets stuk, maar wat en waarom ?
Groeten,
Pim.
ik heb wel eens gelezen dat je OTL radio's / versterkers (uiteindelijk gaat het natuurlijk om de uitgangsversterker van een ontvanger) niet onbelast, dus zonder luidsprekers mag laten spelen. Waarom eigenlijk niet, wat gebeurt er dan ? Er gaat iets stuk, maar wat en waarom ?
Groeten,
Pim.