Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Radio / versterker onbelast laten spelen.

Meer
09 jan 2012 15:50 #13548 door soundman2
Een goed ontworpen versterker mag inderdaad onbelast spelen. Bij omroepinstallaties, mogen de aangesloten luidsprekers naar believen aan of uitgeschakeld worden. Door de tegenkoppeling zal de inwendige weerstand laag zijn en de spanning aan de uitgang verandert weinig met of zonder last. De problemen treden op als een onbelaste versterker zover opgengestuurd wordt, dat de eindtrap clipt, vastloopt tegen de voedingsspanning. De tegenkoppeling werkt niet meer en doordat de uitgangsspanning blokgolven bevat, zullen er fikse inductiepieken in de uitgangstrafo optreden. Deze pieken kunnen zo hoog zijn dat daardoor de isolatie van de windingen doorslaat, hetgeen het einde betekent van de trafo, i.c. de eindtrap.
Bij de pro buizenversterkers van Philips zat tussen de anodeaansluitingen op de trafo een vonkenbrugje, metalen tandjes op korte afstand. Bij spanningspieken, zal de lucht daartussen ioniseren en een geleiding vormen, daarmee de trafo kortsluiten en behoeden voor destructie.
Veel versterkers hadden die voorziening niet, zoals bijv Geloso. Was de trafo dan ook nog wild gewikkeld, dan hoefde er niet veel te gebeuren of het was over en uit.
Een versterker in deskundige handen heeft het eeuwige leven. De meeste versterkers sneuvelen door ondeskundigheid. Ik hanteer altijd de stelregel: Een versterker die niet zacht speelt, zal ook niet hard spelen.
Even wel zijn er hele volksstammen die de volumeregelaar helemaal opendraaien om te weten of er wat te horen is. Daarna wordt er dan eens gekeken of de luidsprekers wel zijn aangesloten.
Helaas betekent dat vaak einde verhaal.

Soundman2

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
09 jan 2012 15:45 #13547 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Dankjewel Nico.
Duidelijk nu.
Credo dus: houd het safe en ontkoppel de luidsprekers pas na het
uitschakelen van de buizenversterker (als je het niet zeker weet).

:thumbsup:

Meer
09 jan 2012 15:16 - 09 jan 2012 15:17 #13546 door Ouwe Schipper
Zijn ook tegenstrijdig, uit de aard der zaak
Het is allemaal erg afhankelijk van het ontwerp en de kwaliteit van de onderdelen
Vooral als de uitgangs trafo veel "spreidings- zelfinductie" heeft kan het erg mis gaan
Zoals ik al aangaf, een stabiel geconstrueerde eindtrap houdt z'n gemak onder àlle omstandigheden
Een 80 Watt versterker die ik 15 jaar geleden heb gebouwd interesseert het niets!
Die stond op vol vermogen te blazen en ik trok de load eraf; het enige wat er gebeurde was dat de eindtrap ophield met stroom afnemen uit de voeding
Er bestaan natuurlijk wel eindtrappen die dan "poef" zeggen einde oefening.
N.
Laatst bewerkt 09 jan 2012 15:17 door Ouwe Schipper.

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
09 jan 2012 14:22 - 09 jan 2012 14:23 #13542 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Hoi

Ik vind dit ook interessant.
Vandaar even mijn reactie.
Voor zover ik het in mijn bescheidenheid kan constateren,
lees ik toch tegenstrijdige berichten.
Of heb ik het mis?
(techniek-beginner)

RR
Laatst bewerkt 09 jan 2012 14:23 door brcf01.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
09 jan 2012 09:43 #13534 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Re: Radio / versterker onbelast laten spelen.
Hoi,

allen bedankt voor de antwoorden, het is mij duidelijk !

Groeten,
Pim.

Meer
09 jan 2012 09:06 - 09 jan 2012 09:10 #13531 door Ouwe Schipper
Ja Paul
Een eindpentode waarvan alleen het schermrooster positief is sneuvelt vrijwel meteen, maar dat is een heel andere situatie! De uitgangstrafo zit gewoonlijk ìn het toestel zodat het afkoppelen van de luidspreker niet de anodestroom onderbreekt.
De schakeling van jouw fig. 46 wordt allang niet meer toegepast omdat dan de volle anodestroom door de luidspreker loopt. Bij de antieke magnetische luidsprekers kon dat, die kon je daarop instellen.
Ook bij OTL eindtrappen blijft de anode van de "onderste" buis stroom trekken als de luidspreker afgekoppeld wordt.
Nico
Laatst bewerkt 09 jan 2012 09:10 door Ouwe Schipper.

Gemaakt door Kunena