Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips B7X43A Restauratie en Upgrade

Meer
04 jan 2012 15:25 - 04 jan 2012 15:29 #13330 door maarten
Hallo René,

De eerste alinea van jouw antwoord wilde ik nou juist vóór zijn door te stellen dat het hier niet gaat om een audiofiele verbetering (in de zin van het woord zoals die doorgaans gelezen wordt), maar om een kennelijk duidelijk aantoonbare verandering van de eigenschappen van de schakeling door toepassing van onderdelen met andere karakteristieken.

Welnu, dat verbaast me niets want de origineel toegepaste schakelingen en onderdelen zullen altijd een compromis tussen weergavekwaliteit en kosten geweest zijn.

Wel zou het een leuk experiment zijn om de bevindingen van de betreffende restaurateur nog eens na te meten om te zien of ze reproduceerbaar zijn, en vervolgens aan de hand van de theorie na te gaan waardoor ze precies veroorzaakt worden.
Laatst bewerkt 04 jan 2012 15:29 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jan 2012 12:24 #13327 door Rene Daemen
Hallo Mensen

In principe heeft het totaal geen zin om audiofiele onderdelen in deze radio te stoppen
zolang er speakers in de kast zit is er van HiFi géén sprake
en zonde om daar je dure condensatoren in te steken de mosterd condensatoren die er in zitten voldoen prima en zijn nooit defect
het heeft wel zin zin om de kathode elko en weerstand te scheiden en elke el 84 een eigen elko en weerstand te geven
dan heb je ook geen witte EL84 meer van.
Russische buizen gaan ook niet altijd goed in mijn HiQ kon ik ze na een week er uit halen wegens kraak en geknisper
weer philips buizen er in en perfect de rusissche EL 84 in een Grammofoon gedaan en werkt prima
Kijk zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de geluidsproductie van en plano treed sneel vervorming op
omdat de speakers het niet redden in de prijs klasse van dit toestel had je veel betere apparaten met mooiere geluidsbeeld
gelukkig is ieder zijn smaak anders.
Maar het restauratie verslag ziet ook goed uit zeker het schermpje wat vaak kapot is
voor heijn succes met de radio let wel op niet verplaatsen als de galm unit aanstaat dat geeft een hoop geknal in je speakers
Mvg René Daemen

René Daemen

Meer
04 jan 2012 10:55 #13325 door maarten
Hallo Cees,

Audiofiel verwijst in het spraakgebruik vaak naar psycho-acoustiek, maar in dit geval heeft de maker van het verslag keiharde verschillen in fasegedrag kunnen vaststellen. Het is dus kennelijk iets tastbaarder dan wat jij nu schrijft.

Meer
04 jan 2012 01:13 #13317 door Cees
Heijn,
Een mooi restauratie verslag.Die link.
Ook het vervangen van de EL 84, door die russ vervanger kan ik aanraden.
Klinkt voller. En die russ olie in papier C's zijn ook heel audiofiel.
Een duidelijk hoorbare verbetering.
Je moet het eerst horen en ervaren wil je het geloven.
Vr gr Cees.

Meer
03 jan 2012 21:04 #13310 door Heijn
Ik heb net een mooie Philips B7X43A Reverbeo kunnen kopen.
Nu kan de B7X63A echt aangepakt worden en heb ik in ieder geval geen lege plek op mijn kast.:lol:

Tijdens het zoeken naar een schema en wat meer info over deze Reverbeo kwam ik een prachtig restauratieverslag tegen van de deze radio.
Wat het extra leuk maakt zijn de verbeteringen die zijn doorgevoerd op de originele specs en de oplossing voor de speciale verlichting van de afstemschaal.

Deze wil ik jullie niet onthouden: www.olworld.de/projekte/b7x43a.php

Gemaakt door Kunena