Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Restauratie van ERRES RS-1537 Transistor-portable klaar.

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
  • Onderwerp Auteur
Meer
19 nov 2011 10:45 #11784 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Restauratie van ERRES RS-1537 Transistor-portable klaar.
Goedemorgen Maarten,

Bedankt voor je reactie! Ik ga vanavond even proberen goede foto's te maken van het chassis van de onderdelendonor.Dat chassis zit nog los in zijn kast, en is helemaal gelijk aan de andere RS1537.
Ik plaats ze dan wel even, misschien dat het je iets duidelijker kan maken....

Vriendelijke groeten, TT :thumbsup:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 nov 2011 02:27 - 19 nov 2011 02:30 #11771 door maarten
Hallo TT,

De verwarring ontstaat omdat je het hebt over "echte Erresproducten". Strikt genomen bedoel je dan "echte Van der Heemproducten", wat voor veel productlijnen een equivalente uitspraak is. Dan klopt het meeste wat je schrijft of misschien zelfs alles (ik ga het om deze tijd van de dag niet meer uitspellen en ik weet ook niet alles).

V'o'or de overname in 1966 waren er wel de nodige samenwerkingen over en weer waar ik het fijne nog niet van weet, maar vanaf de overname bepaalde Philips steeds meer (mogelijk ook meteen, maar vanaf een bepaald en mij nog onduidelijk moment volledig) wat er precies het labeltje Erres kreeg en dat waren meestal Philipsproducten maar ook wel inkoop (zoals deze en de RFT tafelradio's wellicht, maar ben er nog niet uit waarom je ze niet onder andere submerken tegenkwam; misschien dat de "Erresachtige uitstraling" meespeelde; een andere optie is dat Stokvis zelf iets deed). Een belangrijk onderscheid zijn de typenummers, RS als typeaanduiding begon voor zover ik kan nagaan pas na de overname. Immers tot die tijd heette alles Erres dus dat extra benadrukken met de letters in het typenummer was niet nodig.

Ik zou het wel interessant vinden als je dit toestel zo exact mogelijk kunt dateren (stempels, datumcodes op transistoren, etc).
Laatst bewerkt 19 nov 2011 02:30 door maarten.

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 nov 2011 21:39 #11765 door TransistorTube
Beantwoord door TransistorTube in topic Re: Restauratie van ERRES RS-1537 Transistor-portable klaar.
Hallo,

Ik geloof dat dit toch zo'n beetje 1 van de laatste Van der Heem-ERRES transistorradio,s is voor de RFT-ERRES en overname door PHILIPS.
Ook met FM, MW, LW, en SW. Je zou het zijn voorloper kunnen noemen..
Nieuw in 1962, maar staat in elk geval in mijn folders tot en met 1964.
Overigens vindt ik dit een veel smaakvoller toestel, met een echt chique uitstraling..
Net wat de RS-1537 in mijn ogen mist.
Zie de foto's....

Vriendelijke groeten, TT :thumbsup:
Bijlagen:

• TransistorTube
  • [TransistorTube]
  • Onderwerp Auteur
Meer
18 nov 2011 20:45 #11759 door TransistorTube
Hallo Han,

Maar voor de overname van Van der Heem waren de ERRES producten toch geen "overgelabelde" Philips-producten, maar echt zelfstandige producten?
Op een uitzondering na, ik weet dat ze voorheen ook wel eens samenwerkten...
Zie maar bijvoorbeeld de fabriek in Nederlands-Indië.
Ik zie bij de vroege transistorradio,s van ERRES dat het tot ongeveer 1964 echt zelfstandige producten waren....
Geen Philipsen in andere gedaante...
Ik geloof dat dit toestel zo,n beetje de overgang markeert.

Vriendelijke groeten, TT.:thumbsup:

Meer
18 nov 2011 20:38 #11757 door Verdicom
Hoe dat ging met transistorradio's weet ik niet.
Maar uit mijn Philipstijd, 1964-1966, herinner ik me een proefopstelling van een lopende band.
Hier werden zw/w tv's gepoduceerd.
Eerst een stuk of wat Philips en dan een Aristona. En zo het kringetje rond.
Het zal steeds wel het zelfde chassis zijn geweest. Alleen in een wat ander kastje.

Zal dat met sommige radio's niet net zo zijn gegaan.

Groet,
Han

18 nov 2011 20:32 - 18 nov 2011 20:33 #11756 door Hans van der Marel
Philips heeft zeker van der Heem overgenomen, eerst met een meerderheidsbelang en daarna helemaal.
De gebouwen van van der Heem in Den Haag zijn nog jaren in gebruik geweest door Philips.
Laatst bewerkt 18 nov 2011 20:33 door Hans van der Marel.

Gemaakt door Kunena