Skip to main content
Algemeen

Radio in de schuur ...

Meer
02 sep 2011 16:48 - 02 sep 2011 17:25 #9139 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Radio in de schuur ...
Ik Denk Verotte condensators ?
En verlopen Weerstanden En het is
ook wel zoo dat die 40.er typen buisjes
ook nog wel snel aftakelden in kracht .
Ben niet zoo weg van die buisjes .Dan nog
liever de 21 er typens en ebl 21, beter als
EL 41, Huub
Laatst bewerkt 02 sep 2011 17:25 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 sep 2011 15:54 - 02 sep 2011 15:57 #9137 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Re: Radio in de schuur ...

Ik heb nog een foto op de harde schijf staan van de werkplaats van mijn opa uit ongeveer 1955. De radio is een Aetherkruiser AK380. Ik kan me nog herinneren dat er nauwelijks meer geluid uit kwam. Vermoedelijk waren de buizen tot op de draad versleten.

Groet, Jan
Bijlagen:
Laatst bewerkt 02 sep 2011 15:57 door Jan Bus. Reden: foto

Meer
02 sep 2011 14:14 - 02 sep 2011 14:16 #9135 door Marcel L
Beantwoord door Marcel L in topic Re: Radio in de schuur ...
Hoi,

Ik heb een Philips 738B, een batterijtoestel van Philips dat je niet zo heel vaak tegenkomt.
En de exemplaren die je wel tegenkomt zijn vrijwel allemaal in een erbarmelijke staat.
Zelf heb ik de oorzaak van de slechte staat altijd toegedicht aan de plaats waar deze radio's waarschijnlijk werden gebruikt, vanwege de accu: werkplaatsen en wellicht schuren?
In ieder geval plaatsen waar geen stroom is.

Ik ken wel een voorbeeld van iemand die een Philips 824A in zijn werkplaats heeft, en ook al heel lang. Helaas was die ook niet in hele goede staat: er was een gat in de zijkant geboord voor een nieuwe netschakelaar.
Willekeurige foto geleend van internet.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 02 sep 2011 14:16 door Marcel L.

Meer
02 sep 2011 13:47 #9134 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Radio in de schuur ...
Bij ons stond in de schuur geen radio, die schuur werd niet als werkplaats gebruikt. Als tweede radio voor bijv. de vakantie hadden we een Amroh Junior, en dan alleen maar voor het nieuws. Een tweede radio werd toen al "gek" gevonden. Je luisterde altijd in de woonkamer. Wij hadden een hobbyruimte op zolder en toen ik op een gegeven moment een eigen radio had, zette ik hem gewoon wat harder zodat ik hem op de zolder ook kon horen.

Toen ik pas werkte (in de 70'er jaren) stond er in de timmerwerkplaats een BX462a. Dat toestel werd later afgedankt en toen kreeg ik hem. Aan de zijkant was een stuk uit en daar had men van polyester een nieuw stuk ingezet en op kleur gebracht. Kennelijk werden er vroeger ook plaatjes op gedraaid, want aan dezelfde zijkant zat een extra schakelaar die de schakelaar op de pick-up entree verving. Misschien ook wel voor de draadomroep bedoeld, dat werd dan gedaan door de PTT (ons eigen toestel thuis was ook van zo'n schakelaar voorzien).
Het toestel zat uiteraard vol met zaagsel maar speelde nog vrij behoorlijk. Kort daarop vond ik op de NVHR beurs een incomplete BX462 met een gave kast. Bij de beurs daarop ook nog een nieuwe schaalplaat. Het is weer een mooi toestel geworden dat ik nog steeds in mijn bezit heb.

Verder is mijn ervaring dat in schuren en werkplaatsen meestal afdankertjes stonden, meest toestellen uit de jaren 50, ook wel de eerste serie drukknoptoestellen midden jaren 50. Vaak in werkplaatsen dan nog een aantal extra luidsprekers, meestal een lege radiokast met alleen de luidspreker er nog in. Het ging allemaal nog goed ook, men maakte zich kennelijk niet zo druk om misaanpassing.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
02 sep 2011 13:04 - 02 sep 2011 13:06 #9133 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Radio in de schuur ...
In de zomer gaat het redelijk goed met een radio in de schuur
maar in de winter met temperatuurs verandering Dat is pas
zeer slegt . Dan gaat de radio zweten Vooral de kerne van de
Travo.s Temperatuurs verandering is Zeer slegt .De radio.s
Gaan daar absuluit mee naarde Fillestijnen .ze gaan overal
Roesten en de travo,s trekken vol met Water . al dat soort elektriesen
Gereedschap nooit in de schuur .Dat is : waardeloos Huub
Laatst bewerkt 02 sep 2011 13:06 door Huub.

Meer
02 sep 2011 12:05 - 02 sep 2011 12:06 #9132 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Radio in de schuur ...
In die tijd waren er nog geen automatische sproei-installaties.
Verder zal men er wel rekening mee hebben gehouden dat vocht in de buurt gevaarlijk is.
Voor zover ik nog weet stonden ze wel altijd op een droge plaats en zeker niet in een vochtige ruimte.

Radio's kunnen op de meest vreemde plekken hebben gestaan. Zoals de visboer.
Zo kreeg ik een paar jaar geleden een plano die bedekt was met een keihard soort grit.
De kast was nog het minste. Van de glazen schaal kreeg ik het er alleen af met behulp van een scheermesje als schraper.
En eigelijk is die nog niet helemaal schoon.

Bij de 203U waar ik nu mee bezig ben is het chassis bedekt met een vettige stoflaag.
Zal dus ook niet in de salon hebben gestaan :woohoo:

Han

Han
Laatst bewerkt 02 sep 2011 12:06 door Verdicom.

Gemaakt door Kunena