Algemeen
Radio in de schuur ...
03 sep 2011 17:23 - 03 sep 2011 17:24 #9161
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Radio in de schuur ...
Of gewoon in huis op de slaapkamer of kuiken houden de radio
En dan een draad naar de schuur met een goede luitspreker
En daar een draadgewonden potmeter er in om wat te kunnen regelen
Dus gewoon een tweeden luitspreker aan de radio, Huub
En dan een draad naar de schuur met een goede luitspreker
En daar een draadgewonden potmeter er in om wat te kunnen regelen
Dus gewoon een tweeden luitspreker aan de radio, Huub
Laatst bewerkt 03 sep 2011 17:24 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 sep 2011 16:30 #9160
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Radio in de schuur ...
In principe was er in de 30er jaren geen radio te vinden in de schuur
het was een duur ding die men graag gebruikten tot ver in de jaren 40
vaak werd deze verstopt in de oorlog en na de oorlog weer naar boven gehaald
en eind jaren 40 vervangen door een moderner toestel de oude werd ingeruild
en radio handelaar nam het toestel mee op de bakfiets
werd voorzien van nieuwe buizen en verkocht aan personen die het niet zo rijk hadden om een nieuw toestel
aan te schaffen.
Bij de boeren families was men erg zuinig de oude radio radio ging de zolder op of de hooizolder
met als doel als het nieuwe toestel stuk gaat is nog altijd 1 achter de hand
maar ja als het toestel na 10 a 15 jaar het begeeft kocht men toch weer een moderner toestel
en deze onderging het zelfde lot hooizolder vandaar dat je toestellen tegen komt met bijna een komplete hooiberg erin
om beetje hier naar deze draad toe te gaan zou ik persoonlijk geen u toestel in de schuur opstellen
vocht tast bakeliet aan chassis en stroom en vocht gaan écht niet samen we willen niet als je het toestel aanzet de haren omhoog gaan staan.Wat men wel in de schuur zetten waren de jaren 50 toestellen waar een speaker doekje stuk is
schaalkoord stuk enz.toestellen die eigenlijk niet meer toonbaar zijn verdwenen naar de schuur.
Als je iets in de schuur wilt hebben kijk dan voor een verveloos toestel vervang de koppelcondensator
roosterweerstand en zet hem in de schuur een spatje verf is dat niet zo erg
kwalijker is als je een 209u daar neerzet en dan stuk gaat een zonde is dat
een B1x42a kun je neerzetten een plastic toestelletje met transistor FM en de rest buis komt uit de jaren 60
maar voor de schuur best bruikbaar.
Mvg René Daemen
het was een duur ding die men graag gebruikten tot ver in de jaren 40
vaak werd deze verstopt in de oorlog en na de oorlog weer naar boven gehaald
en eind jaren 40 vervangen door een moderner toestel de oude werd ingeruild
en radio handelaar nam het toestel mee op de bakfiets
werd voorzien van nieuwe buizen en verkocht aan personen die het niet zo rijk hadden om een nieuw toestel
aan te schaffen.
Bij de boeren families was men erg zuinig de oude radio radio ging de zolder op of de hooizolder
met als doel als het nieuwe toestel stuk gaat is nog altijd 1 achter de hand
maar ja als het toestel na 10 a 15 jaar het begeeft kocht men toch weer een moderner toestel
en deze onderging het zelfde lot hooizolder vandaar dat je toestellen tegen komt met bijna een komplete hooiberg erin
om beetje hier naar deze draad toe te gaan zou ik persoonlijk geen u toestel in de schuur opstellen
vocht tast bakeliet aan chassis en stroom en vocht gaan écht niet samen we willen niet als je het toestel aanzet de haren omhoog gaan staan.Wat men wel in de schuur zetten waren de jaren 50 toestellen waar een speaker doekje stuk is
schaalkoord stuk enz.toestellen die eigenlijk niet meer toonbaar zijn verdwenen naar de schuur.
Als je iets in de schuur wilt hebben kijk dan voor een verveloos toestel vervang de koppelcondensator
roosterweerstand en zet hem in de schuur een spatje verf is dat niet zo erg
kwalijker is als je een 209u daar neerzet en dan stuk gaat een zonde is dat
een B1x42a kun je neerzetten een plastic toestelletje met transistor FM en de rest buis komt uit de jaren 60
maar voor de schuur best bruikbaar.
Mvg René Daemen
René Daemen
03 sep 2011 07:33 - 03 sep 2011 07:33 #9153
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Radio in de schuur ...
In de winter maanden is het niet aante raden
Temperatuurs verandering .En je krijgt water
in het toestel met temperatuurs verschillen
Dan gaat zeker het toestel naar de Knoppen
Dat heb ik zelf vroeger ook wel meegemaakt
Het maakt nog wel wat uit als er met hout tegen
de stenen muuren is betengelt .En als er Gestookt word
.Wat nog uitmaakt .Dat als Men het toestel niet gebruikt
Om er een Kartonnen Doos overheen Te doen .Huub
Temperatuurs verandering .En je krijgt water
in het toestel met temperatuurs verschillen
Dan gaat zeker het toestel naar de Knoppen
Dat heb ik zelf vroeger ook wel meegemaakt
Het maakt nog wel wat uit als er met hout tegen
de stenen muuren is betengelt .En als er Gestookt word
.Wat nog uitmaakt .Dat als Men het toestel niet gebruikt
Om er een Kartonnen Doos overheen Te doen .Huub
Laatst bewerkt 03 sep 2011 07:33 door Huub.
02 sep 2011 21:04 #9150
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Radio in de schuur ...
In principe belandde elk afgedankt toestel of:
- bij knutselgrage zoonlief
- bij de handige buurman
- bij een ander 'technisch' familielid
- op zolder (met geluk)
- in stal/schuur
Het hoeven niet perse U-toestellen te zijn geweest hoewel dat wel vaak het geval was omdat juist die U-toestellen vaak klein waren en daardoor in de schuur weinig ruimte innamen. Wat het de veiligheid van een U-toestel in een schuur of stal betreft kunnen we kort zijn, maar vroeger wist de doorsnee gebruiker niet wat wij weten. Die ging er van uit dat zolang het snoer en stekker maar hel zijn en het toestel binnen staat, is het goed.
Groeten,
Paul
- bij knutselgrage zoonlief
- bij de handige buurman
- bij een ander 'technisch' familielid
- op zolder (met geluk)
- in stal/schuur
Het hoeven niet perse U-toestellen te zijn geweest hoewel dat wel vaak het geval was omdat juist die U-toestellen vaak klein waren en daardoor in de schuur weinig ruimte innamen. Wat het de veiligheid van een U-toestel in een schuur of stal betreft kunnen we kort zijn, maar vroeger wist de doorsnee gebruiker niet wat wij weten. Die ging er van uit dat zolang het snoer en stekker maar hel zijn en het toestel binnen staat, is het goed.
Groeten,
Paul
- buurjongen
- [buurjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
02 sep 2011 20:51 #9149
door buurjongen
Beantwoord door buurjongen in topic Re: Radio in de schuur ...
Beste forumleden,
Wat een leuke reactes allemaal zeg waar ik echt veel van op kan steken. Het is namelijk zo dat we een schuur hebben laten plaatsen ( gisteren ) passend bij de ( jaren '30 ) stijl van ons huis. Toevallig heb ik een Philips 209 en die kan er dus mooi naartoe ... het zou destijds blijkbaar gekunt hebben. Die foto van die man, werkend in de schuur met die radio op de achtergrond vind ik geweldig. En Marcel, dat batterij-toestel, geweldig zeg. Dat zal een zeldzaam toestel zijn. Ik zal een foto bijvoegen van onze nieuwe schuur in nostalgisch jasje ...
groetjes van henk.
Wat een leuke reactes allemaal zeg waar ik echt veel van op kan steken. Het is namelijk zo dat we een schuur hebben laten plaatsen ( gisteren ) passend bij de ( jaren '30 ) stijl van ons huis. Toevallig heb ik een Philips 209 en die kan er dus mooi naartoe ... het zou destijds blijkbaar gekunt hebben. Die foto van die man, werkend in de schuur met die radio op de achtergrond vind ik geweldig. En Marcel, dat batterij-toestel, geweldig zeg. Dat zal een zeldzaam toestel zijn. Ik zal een foto bijvoegen van onze nieuwe schuur in nostalgisch jasje ...
groetjes van henk.
02 sep 2011 19:56 #9146
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Re: Radio in de schuur ...
Dit is een toestel uit 1938 met EK2, EF5, EBL1 en 1823. In de oorlog is het niet ingeleverd geweest. Volgens de overlevering stond het op zijn zijn kant in de huiskamer; een kleedje erover en een plant er boven op. Mijn broer en ik hebben het jaren later gesloopt. De luidsprekertrafo functioneerde prima in mijn eerste zelfbouw-versterkers.
Jan
Jan