Skip to main content
Algemeen

brom Philips 122ABC

Meer
31 jul 2011 14:42 - 31 jul 2011 14:43 #7395 door Pouwel
Beantwoord door Pouwel in topic Re: brom Philips 122ABC
hallo,

Op batterijen speelt hij inderdaad. Ontvangt zenders, maar wel met de nodige storing. Gloeidraadspanningen zijn oke op batterijspanning ook op netspanning. Ik ben niet echt ervaren in het meten van alle andere spaningen, maar wat ik meet klopt met de dokumentatie.

Meestal lukt het me wel de radio's weer te repareren en aan de praat te krijgen, maar bij deze kom ik er niet uit. Ook, omdat er veel vervangen moest worden aan teercondensatoren die gebarsten waren waarschijnlijk door sluiting.

De draadgewonden weerstanden meten de juiste waarden alleen de R2 in het schema meet veel minder dan de aangegeven 820 ohm, maar meet 590. Kan ik deze wel in de schakeling meten? Of moet ik die om hem goed te meten loshalen aan een kant?

De brom is naar mijn idee niet afkomstig van het lichtnet.

Hopenlijk kunnen jullie me nog wat verder helpen.

Vriendelijke groeten,

Pouwel
Laatst bewerkt 31 jul 2011 14:43 door Pouwel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
31 jul 2011 05:35 #7369 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: brom Philips 122ABC
Kan zijn, maar Pouwel heeft de radio werkend op batterijen, en brom via lichtnet. Ik neem aan dat hij het verschil hoort tussen HF storingen en net storingen.

Henk

Meer
31 jul 2011 00:18 #7364 door henkk
Beantwoord door henkk in topic Re: brom Philips 122ABC
Het kan ook wezen dat er via het lichtnet zoveel storing binnenkomt dat er alleen nog maar
geratel uit het toestel komt.
Als je een klein zendertje begin komen ze je wel van overheidswege in je kraag vatten,maar
apparatuur gebruiken die AM ontvangst in wijde omtrek onmogelijk maakt is uiteraard wel
toegestaan,bij de overheid staat het principe voorop dat het irritant moet zijn. : gaap :

Henk

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
30 jul 2011 20:41 #7360 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: brom Philips 122ABC
Beste Pouwel,

het lijkt mij verstandig dat je nu eerst alle spanningen in het toestel meet. Als het een 50 of 100 herx brom is zul je het eerst in de gelijkrichting moeten zoeken. Ik weet niet welke meetinstrumenten je tot beschikking hebt, maar met een goede universeel meter kun je ook nog wel bepalen of er rimpels op de DC spanning staan. Anders met een scoop meten. Op het NFOT forum staat ook nog het een en ander over je radio.

Gr. Henk

Meer
30 jul 2011 20:11 #7357 door Pouwel
Beantwoord door Pouwel in topic Re: brom Philips 122ABC
Hallo Rene,

De elco's heb ik nagelopen op waardes en op +/- , dat klopt en de gelijkrichter vervangen door een diode met een weerstand,

De lamp licht amper op nat het opstarten. Zal alles nog eens nalopen . Het probleem is dat ik de elco's alweer dicht heb gemaakt en dus lastiger nog eens na kan lopen. Daaruit leer ik maar weer eens dat je beter eerst alles werkend kan hebben en dan pas het uiterlijk herstellen.

groeten

Pouwel

Meer
30 jul 2011 17:55 #7345 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: brom Philips 122ABC
Hallo

zijn de elko's goedgemonteerd let op +en-
als de gelijkrichter zo'n radiator model is zou ik dat vervangen door een diode
vaak geeft een oude gelijkricht cel problemen
Loop evt je schema nog eens door
succes

René Daemen

René Daemen

Gemaakt door Kunena