Skip to main content
Algemeen

Implosie van beeldbuizen

Meer
31 dec 2010 11:34 #721 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Implosie van beeldbuizen
....en dan ook nog dit:
Ook als er iets geheel ànders was gebeurd werd de oorzaak in de TV gezocht
Inderdaad, er wàren ook de puur slechte types van Philips, maar
Toestellen die in een te nauw erom heen sluitend meubel werden gezet, onvoldoende geventileerd werden- voep
Zelf eens gezien: waxinelichie in een houten "kandelaartje" boven op de TV; :sfeerkaars:
hout doordrenkt van de paraffine. Niemand in de kamer, lichie wordt steeds gróter :kerstkaars: en het brandende geheel zakt dóór het plastic van de kast heen tot op de beeldbuis- PATS
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 dec 2010 10:30 #713 door Gino
Beantwoord door Gino in topic Re: Implosie van beeldbuizen
In de tijd dat beeldbuis TV's nog verhandelbaar waren kocht ik samen met een maatje veel "inruilers" op bij
TV zaken.

Veelal Philipsen. Ook dus uit de beruchte vuurgevaarlijke series.
Veel hiervan waren door Philips teruggeroepen om het brandgevaar te ontmantelen.

Inderdaad : doorsolderen van de trafocontacten, en het wegknippen van de kunststof spijl
van de printversteviging, die er (diagonaal) vlak langs liep. Philips plakte er dan een modificatiestickertje in.

Maar ik heb er tóch een aantal gezien/gekocht die nog "op scherp" stonden. Ingebrande printen rond de trafocontacten,
en een enkel exemplaar met een begin van brand : ook de achterwand was op de onheilsplek al gesmolten.....
Dus er zullen bést wel brandjes door ontstaan zijn.

Maar ik denk dat beeldbuistoestellen, mits gehéél uitgeschakeld, en niet op standby gezet, niet zo paniekering behandeld hoeven te
worden als nu gebeurt bij onze Belgische vrienden.

Grrtz, Gino

Als het oud is is het leuk

Meer
31 dec 2010 10:13 - 31 dec 2010 10:14 #712 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Re: Implosie van beeldbuizen
En om het nog ingewikkelder te maken: In de jaren '90 heeft Philips hele reeksen TV's geproduceerd die veiliger waren als je ze levenslang nooit met de schakelaar uitzette (dus of altijd standby liet staan, of met de stekker uitzette).

Hier brandde de slecht geconstrueerde netschakelaar van in en trok dan bij het uitzetten steeds een vlamboogje. Na een paar jaar had je dan de poppen aan het dansen. Symptomen waren: televisies die 's nachts gingen spoken, schroeilucht, verkoolde printplaat, huiszekering die er spontaan uitklapt bij het uitzetten van het toestel, enz.

Gevallen waarin het echt ging branden zijn me daar niet van bekend. Dan moet je bij Loewe zijn, die hebben in hun laatste generaties beeldbuistoestellen een fout gehad die erg leek op het uitfikkende chassis van de K40.
Laatst bewerkt 31 dec 2010 10:14 door maarten.

Meer
31 dec 2010 09:33 #711 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: Implosie van beeldbuizen
Ik las enkele weken geleden een 'technische' blog over implosie: technici zien meer gevaar in de flatscreens ivm brandgevaar dan zij in hun job geconfronteerd zijn met implosie. Het imploderen van een beeldbuis kan nooit tot brand leiden. De oorzaak van implosie is wat anders, daar moet men achter zoeken. Waarschijnlijk zien de 'experten' van de verzekering een uitgebrande tv en wordt dit vertaald als 'implosie'. In de statistieken van de verzekering komt dit dan als item naar voren en dient om de minister te overtuigen van hun grote gelijk, dus verbieden van beeldbuizen (waarom alleen in rusthuizen?). Imploderende beeldbuizen kunnen natuurlijk grote schade veroorzaken door het projekteren van glas in alle richtingen. Bloemen water geven boven op de tv, kaarsjes branden naast de foto van... boven op de tv, dat soort toestanden leidt tot brand via kortsluitingen. Misleiding van de goegemeente en... kassa kassa.

Meer
31 dec 2010 08:30 #704 door Verdicom
Beantwoord door Verdicom in topic Re: Implosie van beeldbuizen
Die broodje aap verhalen hoorde ik vroeger ook wel.
Van die tv waarvan de beeldbuis tijdens vervoer implodeerde. Het kanon naar voren schoot, dwars door de zijkant van het VW-busje knalde en tenslotte in de Amstel plompte.

Wat Soundman2 en Roland al noemde. De niet afgerolde haspel, te dunne snoeren, die kacheltjes, enz. Dat zijn de gevaren.
Ook werd gezegd dat je de tv niet standby mocht laten staan. Hier ook genoemd.
Nou, ik ben zeker lui, maar ik laat hem altijd standby staan. Wel zo makkelijk, en over die paar dubbeltjes extra stroom maak ik me niet druk.

Onze oude radio's en dus ook tv's. Dat is een ander verhaal.
De onderdelen zijn oud, en daardoor is het risico wat groter. Daarom altijd uitschakelen als je weg gaat.
Maar dat weten de mensen hier ook wel.

Han

Meer
30 dec 2010 22:41 #696 door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic Re: Implosie van beeldbuizen
De verhalen doen vaker de ronde over oude TV's die brandgevaarlijk zijn.
Gezien de abominabele kwaliteit van de heden ten daagse elektronica, denk
ik dat de moderne TV's uiteindelijk een even zo groot risico met zich mee dragen.

Een beeldbuis zal nooit spontaan imploderen en al helemaal geen brand veroorzaken.
Men wil gewoon een mooi verhaal waar de gemiddelde consument in trapt.

Ik ben het dan ook helemaal met Soundman2 eens, haal die kacheltjes maar weg.
Lekker op de grond stof aan lopen zuigen. Dat gaat vanzelf fout...

En pak die oude mensjes hun sigaretten maar eens af. Daar gaat
vaker een bed mee in de fik dan een oude TV hoor...

@ Soundman2

Ik denk dat jij de K40 in plaats van de K12 bedoelt.
Er zijn hele acties van Philips geweest om dat spijltje
er uit te knippen en de trafo flink door te solderen.

Groeten, Roland

Gemaakt door Kunena