Skip to main content
Algemeen

plezier in gebruik van de hobby

Meer
30 dec 2010 11:31 #673 door Johannes
Hallo René,

Ik zou nog even antwoorden waarom ik me met de radiohobby bezig houd. Allereerst heb ik zo'n oud toestel niet om er dagelijks naar te luisteren. Daar heb ik een goede moderne Denon-installatie voor en daar klinkt een cd van Callas uitstekend op.
Overigens luister ik vrij weinig naar muziek. Misschien één of twee plaatjes per dag en in de auto al helemaal niet.
Nee, voor mij heeft een oude 30-er jaren radio een andere aantrekkingskracht. Het begint met het uiterlijk. Ik heb al eens vaker gezegd dat het uiterlijk van een 50-er jaren toestel mij totaal niet boeit, ondanks het feit dat mijn ouders vroeger zo'n radio in huis hadden maar ik heb er niks mee en dat is mijn persoonlijke smaak.

En hoewel ik de tijd van de 30-er jaren niet heb meegemaakt kan ik nou juist de vormgeving uit die art deco tijd erg waarderen en mooi vinden. Daarnaast heb ik belangstelling voor de techniek, houtbewerkingstechniek en de elektrotechniek in het bijzonder en vind ik erg leuk om zo'n oud ding weer helemaal technisch in orde te maken. En liefst met de originele onderdelen uit die tijd.

Ben Dijkman heeft met zijn reactie al heel veel uitgelegd hoe mooi hij toestellen uit die tijd vindt, dus hoef ik het niet opnieuw te doen.

Zo liggen hier in huis een paar mooie oude toestellen uit elkaar in dozen in afwachting van de laatste ontbrekende deeltjes die ik op beurzen probeer te vinden. Met de 634A (jawel die lentebode) ben ik onderhand al meer dan een jaar bezig om de gefineerde houten kast te restaureren. Het chassis is inmiddels gereed en speelt de radio weer helemaal geweldig.

Nogmaals, ik heb die oude speeltjes niet voor dagelijks gebruik, maar ik geniet er op mijn eigen manier van. Een verzamelaar van unieke oude postzegels plakt die dingen tenslotte ook niet op zijn verzonden post.
Dus, iedereen moet de hobby op de manier bedrijven waar hij/zij het meeste plezier aan beleeft en René, jij doet het op jouw manier en een ander doet dat op de zijne. Mocht ik eens in Haarlem zijn dan kom ik graag naar jouw Hifi installatie luisteren. Dan breng ik wel een lekker wijntje mee. Dan schijnt Maria Callas nog beter te klinken Kerstsmiley

Groeten, Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2010 10:48 #671 door Bjorn Kusters
Hallo Ben

Die 740 , is dat die je van mij hebt overgenomen in driebergen?
Zo ja , dat was werkelijk een goede radio en denk er nog wel eens aan terug hoe die speelde.
Ik heb niet veel tafelradio's gehad die dat geluid bereikte , maar hoop dit wel weer te ervaren met de 998a.
Toen ik er achter kwam dat de motorafstemming alleen voor de bandkeuze was was ik vol onbegrip waarom ze geen volledige motorafstemming in het toestel hadden gemaakt.
Maar de knipperende lampjes bij het omschakelen heeft ook iets speciaals.
En het geluid.....hij is nog niet klaar.
Maar tegen die tijd verwacht ik er wel heel wat van.

Veel plezier met de 740a :D

Gr Bjorn

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
30 dec 2010 08:45 - 30 dec 2010 08:46 #667 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Re: plezier in gebruik van de hobby
Hoi René,

de jaren '30 radio is toch wat minder geschikt voor dagelijks gebruik. Op de middengolf zit niet veel soeps meer qua zenders. En mijn muzieksmaak komt beter tot zijn recht op een radio van later datum (jaren '50 en later). En om nou Metallica via een AM zendertje naar pakweg mijn Philips 2636 te sturen... nee.

De 'beleving' van de hobby is voor iedereen persoonlijk, zoals al aangegeven is. Voor mij is de techniek van minder belang, vind het alleen belangrijk om de radio weer goed aan de praat te krijgen, het gaat dus niet om de techniek an sich. Ik vind het machtig om te zien hoe er weer geluid uit dat oude beestje komt, bij het zwakke schijnsel van het schaallampje, én de bijbehorende geur die de radio afgeeft als ie warm wordt. Kwestie van sfeer dus. En de kast van de radio speelt een grote rol bij mij, ik moet een radio ook mooi vinden qua vormgeving, daar kun je ook van genieten.

Ook liggen de jaren '30 al ver achter ons, het aantal hobbyisten op de fora die dat bewust meegemaakt heeft is op één hand te tellen denk ik. Het aantal mensen dat de fifties bewust heeft meegemaakt is wat groter, en die zullen in sommige gevallen trachten de sfeer van die tijd op te roepen door een fifties interieur mét een spelende radio / gramofoon uit die tijd. De radio's uit de jaren vijftig kunnen zelfs nu nog prima gebruikt worden (na revisie).

Met andere woorden: de 'totaalbeleving' is bij verzamelaars van overwegend fifties radio's belangrijker als die bij verzamelaars van radio's uit de jaren dertig.

Pim.
Laatst bewerkt 30 dec 2010 08:46 door Hoedendoosch.

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 dec 2010 02:01 #663 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: plezier in gebruik van de hobby
Hoi Ben.

Ik begrijp het.
Een erg mooi verhaal!
Verhelderend en begrip kwekend.
Dank!

Groet
René (R)

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
29 dec 2010 23:38 - 29 dec 2010 23:48 #660 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: plezier in gebruik van de hobby
Hoi

Het is ook mijn idee inderdaad dat je met naoorlogse radio's
een veel breder pakket hebt om naar fraaie muziek te luisteren
geheel volgens je eigen inzichten en met een goede weergave.
Dat is bij vooroorlogse radio's nu eenmaal nauwelijks mogelijk.
Hun charme zit in de restauratie, de techniek en de vormgeving.
Dat men daar van houdt kan ik me heel erg goed voorstellen.
Veel ervan zijn nu eenmaal fraaie exemplaren om van te genieten door
ze op alle mogelijke manieren te koesteren (restauratie en tentoonstellen).
Ook cultureel-maatschappelijk zijn ze bijzonder interessant.
Ik zal het nooit bekritiseren en ik denk dat geen enkele liefhebber
van gebit-radio's dat zal doen.
Andersom kan niet altijd gezegd worden helaas.
Onlangs hield iemand nog een klein maar fel pleidooi dat de liefhebberij
van gebit radio's weinig voorstelt en vrijwel niets te maken heeft met de
hobby van buizenradio's. Een enkeling nu, gelukkig, maar het is wel eens
veel erger geweest. Samenwerken en elkaar motiveren om elkaars manier
van hobby bedrijven te enthousiasmeren lijkt me toch een stuk prettiger.
Maar zoals ik al enkele keren heb gezegd: voor de oorlog maakte men
radio's om geluid te produceren, na de oorlog maakte men radio's
om geluid goed te produceren. Dat voordeel is voor de liefhebbers
van het laatste maar mooi meegenomen. Inmiddels hebben zij nu met objecten
te maken die inmiddels ouder zijn dan toen de eerste liefhebbers met hun
vooroorlogse radio's hun pionierswerk verrichtten.

;) :) :) :) :)

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 29 dec 2010 23:48 door René R.

Meer
29 dec 2010 23:26 - 29 dec 2010 23:27 #659 door Paul Brouwer
René,

Een ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen wijze. Op de diverse fora zul je daarom hoofdzakelijk berichten zien die
betrekking hebben op "problemen" waar men zelf gedeeltelijk of niet uitkomt of bepaalde onderdelen voor nodig heeft.

Zelf kan ook best eens uitpakken als ik weer eens een van mijn U-tjes van stal heb gehaald en daar een lekker mee aan het spelen ben geweest. Maar al te vaak blijkt dat men daar toch niet zo van gediend is.

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 29 dec 2010 23:27 door Paul Brouwer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R

Gemaakt door Kunena