Al eerder heb ik aan mijn kolommetje over magnetrons een uitbreiding toegevoegd, naar aanleiding van het boek over Dezimeterwellen.
In dat boek worden ook de "Bremsfeldröhren" beschreven: een speciaal soort triode waarvan de emissie beperkt wordt gehouden (door de kathode niet te warm te maken). Het stuurrooster krijgt een positieve spanning van meerdere honderden volt en de anode wordt enkele volts negatief gemaakt. Op die manier dansen de geëmitteerde elektronen enkele malen op en neer voordat ze door het rooster worden opgevangen. Zulke oscillaties kunnen tot ver in het UHF gebied reiken!
Verder zoekend kom ik bij de Wikipedia, waar de "Barkhausen-Kurz-Schwingung" aan de orde komt. Tot mijn verbijstering lees ik daar ook een verklaring van iets waarvan ik me thuis al had afgevraagd hoe het kòn: Ik heb zo'n ouderwets model gloeilamp in gebruik, waarvan de draad recht op-en-neer loopt zonder enige spiralisering. (heb jij nog een foto van René....) Zodra ik die lamp áánsteek begint die te storen op de FM band.... Daar treden óók Barkhausen-Kurz-Schwingungen in op....
Had ik even niet van terug
Nico