Algemeen
Toch nog een B7X44A
22 apr 2011 10:55 - 22 apr 2011 10:56 #3804
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Toch nog een B7X44A
De bus om de buis is ook zoo alleen om de voet
van circa 2 a 3 CM hoog Als men zoo een
Versterker ZGZ dun laat klinken dan hoort men
ook minder brom . Ik heb oo zoo nog philipsen
Koffers Maar toch iets brom . Met die plastiek
luitspreker desel gaat het Maar owee met lossen
Spieker , Maar laat ik zeggen dat ik doofheid
Niet persoonlijk heeft bedoelt Sorry . huub
van circa 2 a 3 CM hoog Als men zoo een
Versterker ZGZ dun laat klinken dan hoort men
ook minder brom . Ik heb oo zoo nog philipsen
Koffers Maar toch iets brom . Met die plastiek
luitspreker desel gaat het Maar owee met lossen
Spieker , Maar laat ik zeggen dat ik doofheid
Niet persoonlijk heeft bedoelt Sorry . huub
Laatst bewerkt 22 apr 2011 10:56 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 apr 2011 09:50 - 22 apr 2011 09:56 #3803
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Toch nog een B7X44A
In mijn ogen is er niets mis met de ECL86. Vergeten wordt dat niet alleen de buis de klank bepaalt.
Vaak wordt er op de rest van de schakeling bespaard, zoals bijv. op de uitgangstrafo.
Ik heb hier een Philips AG4025 en die klonk vrij "dun". Ook uitgerust met de ECL86. Een ander, later geproduceerd exemplaar klonk aanmerkelijk voller. Bleek bij het eerste exemplaar een weerstand van 220 k Ohm over het element geschakeld te zijn. Daar lag het dus aan en niet aan de ECL86.
Ik heb hier twee Triotracks, een concerto 66 (waarvan de versterker door iemand totaal verprutst was) en een Bambino 2 en na een goede onderhoudsbeurt klinken die perfect.
Zo ken ik wel meer ontwerpen met een ECL86, waar niets mis mee is.
Die metalen rand om de buisvoet is een aanbeveling van de fabrikant. Ik heb nog nooit iemand gehoord over een complete metalen bus om een buis. Dan deugen die buizen zeker ook niet?
De triode van de ECL86 is exact gelijk aan de ECC83 en daar hoor je niemand over.
En dan die hoge lekweerstand: Dat is een truc om een kathodeweerstand + elco uit te sparen. Door de hoge lekweerstand loopt een zeer kleine omgekeerde roosterstroom en er ontstaat precies genoeg spanning over die weerstand om het rooster voldoende negatief te maken. Nadeel: Door de hoge lekweerstand wordt de ingang gevoeliger voor brom. Vandaar misschien het verhoogde bromniveau.
Bij een Garrard Stereo Master was het ook zo gedaan en had inderdaad last van brom. De weerstand verlaagd naar 1 M Ohm en een kathodeweerstand + elco geplaatst. Daarna was het doodstil. De buis was hier een ECC83.
En dan die brom: Ja hoor Huub, jij bent de enige die het hoort en de rest is doof. Dat bedoel je toch?
Wees eens reeel en doe eens niet zo minderwaardig naar anderen toe en accepteer eens een andere mening.
Aan mijn oren mankeert echt helemaal niets en bij veel anderen is dat ook zo.
Groeten,
Peter
Vaak wordt er op de rest van de schakeling bespaard, zoals bijv. op de uitgangstrafo.
Ik heb hier een Philips AG4025 en die klonk vrij "dun". Ook uitgerust met de ECL86. Een ander, later geproduceerd exemplaar klonk aanmerkelijk voller. Bleek bij het eerste exemplaar een weerstand van 220 k Ohm over het element geschakeld te zijn. Daar lag het dus aan en niet aan de ECL86.
Ik heb hier twee Triotracks, een concerto 66 (waarvan de versterker door iemand totaal verprutst was) en een Bambino 2 en na een goede onderhoudsbeurt klinken die perfect.
Zo ken ik wel meer ontwerpen met een ECL86, waar niets mis mee is.
Die metalen rand om de buisvoet is een aanbeveling van de fabrikant. Ik heb nog nooit iemand gehoord over een complete metalen bus om een buis. Dan deugen die buizen zeker ook niet?
De triode van de ECL86 is exact gelijk aan de ECC83 en daar hoor je niemand over.
En dan die hoge lekweerstand: Dat is een truc om een kathodeweerstand + elco uit te sparen. Door de hoge lekweerstand loopt een zeer kleine omgekeerde roosterstroom en er ontstaat precies genoeg spanning over die weerstand om het rooster voldoende negatief te maken. Nadeel: Door de hoge lekweerstand wordt de ingang gevoeliger voor brom. Vandaar misschien het verhoogde bromniveau.
Bij een Garrard Stereo Master was het ook zo gedaan en had inderdaad last van brom. De weerstand verlaagd naar 1 M Ohm en een kathodeweerstand + elco geplaatst. Daarna was het doodstil. De buis was hier een ECC83.
En dan die brom: Ja hoor Huub, jij bent de enige die het hoort en de rest is doof. Dat bedoel je toch?
Wees eens reeel en doe eens niet zo minderwaardig naar anderen toe en accepteer eens een andere mening.
Aan mijn oren mankeert echt helemaal niets en bij veel anderen is dat ook zo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 22 apr 2011 09:56 door peter1952. Reden: Aanvulling
22 apr 2011 07:34 - 22 apr 2011 07:37 #3801
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Toch nog een B7X44A
Dat is waar bij opwarmen En op de duur gaat het weg
Maar het moet toch wel Hihil zijn .En die radio.s
Zijn er . Ik vind ook het geluid met die ECL.s
niet zoo mooi .Ik heb niks met ECL.s De radio.s
op zich zelf zijn mooi . Ik heb zoo veel radio.s
Gehad Maar El 84 /86 is meer mijn buis . Veelal ook
zit er in de radio,s met ECL.s minder diepte
Dan krijgt men ook minder opval in brom .
Verder veel plezier er mee, Huub
Maar het moet toch wel Hihil zijn .En die radio.s
Zijn er . Ik vind ook het geluid met die ECL.s
niet zoo mooi .Ik heb niks met ECL.s De radio.s
op zich zelf zijn mooi . Ik heb zoo veel radio.s
Gehad Maar El 84 /86 is meer mijn buis . Veelal ook
zit er in de radio,s met ECL.s minder diepte
Dan krijgt men ook minder opval in brom .
Verder veel plezier er mee, Huub
Laatst bewerkt 22 apr 2011 07:37 door Huub.
22 apr 2011 07:17 - 22 apr 2011 07:39 #3800
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Re: Toch nog een B7X44A
Buizenradio's aangesloten op het net,brommen altijd wat.De ene al wat meer of minder dan de andere.Brommen,zoemen,licht gebrom of hoe men het ook wil noemen,hoort er nu eenmaal bij en kan als nadeel beschouwd worden.Tijdens het opwarmen vermindert deze "brom" enigszins wat.
Van de xxtal buizenradio's die ik bezit,is er geen enkele bij die volkomen muisstil is ook al zijn ze voor 100% in orde gebracht.De eerste "muisstille" buizenradio moet ik nog tegenkomen.
Door allerlei wijzigingen aan te brengen kan de brom verminderd worden maar dit dan ten koste van de originaliteit.Bij U-toestelletjes is het bv. mogelijk om een uitwendige gelijkstroomvoeding te bouwen om ze te "ontbrommen".
Niet voor niets stond er in de jaren 80 in Elektuur een ontwerpje beschreven van een "buizensimulator voor kunstmatige voedingsbrom" voor wie bv. om nostalgische redenen met zijn "getransistoriseerde" ontvanger, het buizentijdperk nieuw "geluid" wilde inblazen.Deze buizensimulator bootst dan de brom na die men hoort bij het inschakelen van een buizenradio.Tijdens het opwarmen wordt de brom langzaam minder.
Mooie radio Henk!: prima : Veel plezier ermee.
Vriendelijke groeten,
Armand
Van de xxtal buizenradio's die ik bezit,is er geen enkele bij die volkomen muisstil is ook al zijn ze voor 100% in orde gebracht.De eerste "muisstille" buizenradio moet ik nog tegenkomen.
Door allerlei wijzigingen aan te brengen kan de brom verminderd worden maar dit dan ten koste van de originaliteit.Bij U-toestelletjes is het bv. mogelijk om een uitwendige gelijkstroomvoeding te bouwen om ze te "ontbrommen".
Niet voor niets stond er in de jaren 80 in Elektuur een ontwerpje beschreven van een "buizensimulator voor kunstmatige voedingsbrom" voor wie bv. om nostalgische redenen met zijn "getransistoriseerde" ontvanger, het buizentijdperk nieuw "geluid" wilde inblazen.Deze buizensimulator bootst dan de brom na die men hoort bij het inschakelen van een buizenradio.Tijdens het opwarmen wordt de brom langzaam minder.
Mooie radio Henk!: prima : Veel plezier ermee.
Vriendelijke groeten,
Laatst bewerkt 22 apr 2011 07:39 door Armand.
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
22 apr 2011 06:00 #3799
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Toch nog een B7X44A
Zo zie je maar weer dat een bepaald model waarde krijgt als er een persoonlijke herinnering aan zit.
Ik heb dat met de Philips 22RB562 en dat is toch al een transistor toestel waar ik verder helemaal geen belangstelling voor heb.
Maar door de persoonlijke herinneringen heb ik hen toch maar weer eens aangeschaft.
Die radio heeft ook lang in mijn eigen kamertje gestaan toen ik nog thuis woonde.
Jouw toestel mag zich steeds meer verheugen in een positieve belangstelling, zoals in andere media is te zien en ook op de diverse veilingsites. Met name aan de ander kant van de grote plas lijkt het toestel hoog te scoren in populariteit.
:smilythumb:
René (R)
Ik heb dat met de Philips 22RB562 en dat is toch al een transistor toestel waar ik verder helemaal geen belangstelling voor heb.
Maar door de persoonlijke herinneringen heb ik hen toch maar weer eens aangeschaft.
Die radio heeft ook lang in mijn eigen kamertje gestaan toen ik nog thuis woonde.
Jouw toestel mag zich steeds meer verheugen in een positieve belangstelling, zoals in andere media is te zien en ook op de diverse veilingsites. Met name aan de ander kant van de grote plas lijkt het toestel hoog te scoren in populariteit.
:smilythumb:
René (R)
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 apr 2011 05:36 #3797
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Toch nog een B7X44A
Ik ben er blij meer, Mijn vader was radiotechnicus bij Philips en dit was het laatste model wat hij in zijn handen heeft gehad. Wij konden thuis een dergelijk toestel niet betalen, 2,3,of maandsalarissen. In het jaar van introductie is hij helaas overleden. Vandaar
De ECL86 is wellicht niet de beste buis die ooit gemaakt is,maar dat maakt mij niet uit, Het is wel een goede triode-pentode combi en in heeeel veel radios van ook :smilythumb: duitse makelij ook toegepast.
En brommen van een audio apparaat is er altijd wel uit te krijgen.
Een mooie dag allemaal, Gr. Henk
De ECL86 is wellicht niet de beste buis die ooit gemaakt is,maar dat maakt mij niet uit, Het is wel een goede triode-pentode combi en in heeeel veel radios van ook :smilythumb: duitse makelij ook toegepast.
En brommen van een audio apparaat is er altijd wel uit te krijgen.
Een mooie dag allemaal, Gr. Henk