Algemeen
Toch nog een B7X44A
22 apr 2011 19:29 #3832
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Toch nog een B7X44A
ook is het zoo dat men met transistor versterkers
Wel eens niet tevreden kan zijn .Daar zit ook verschil in
stil zijn deze meestal wel ,en pouwer genoeg
Maar als daar een slecht element of luitsprekers
Bij worden gebruikt ,Dan is men ook weer niet tevreden .
een goeden buizen versterker met goeden boxen
Daar kan men niks tegen hebben .Als alles goed past .
Dat zelfden geld voor buizen versterkers . Huub
Wel eens niet tevreden kan zijn .Daar zit ook verschil in
stil zijn deze meestal wel ,en pouwer genoeg
Maar als daar een slecht element of luitsprekers
Bij worden gebruikt ,Dan is men ook weer niet tevreden .
een goeden buizen versterker met goeden boxen
Daar kan men niks tegen hebben .Als alles goed past .
Dat zelfden geld voor buizen versterkers . Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 apr 2011 19:01 #3830
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Toch nog een B7X44A
Zoals gezegd gaat het mij om dit type radio. Verder heb ik zelf viool gespeeld en een klassieke orgel opleiding gevolgd. En dat voor een techneut, ik ben niet kerkelijk maar op een dag dat er een kerkepad is wordt ik nog wel eens uitgenodigd om op diverse kerkorgels te spelen. Ik hou dus van klassieke muziek en gezien de lage tonen van een orgel tot wel 16 Hz zijn er geen is er maar weinig radio of audio apparatuur die dit aan kan. Hiervoor gebruik ik 2 Hepta Menhir boxen met een zelfgebouwde stereo buizenversterker met 2xECC83 en 4x EL84. Gebouwd medio 1988 en speelt nog heel aardig. De B7x44A krijgt na controle en optimalisatie een plekje in de huiskamer en zal daar als dagelijkse achtergrond radio ingezet worden. Mocht ik om een of andere reden de klank niet goed vinden, dan pas ik dat wel aan.
Over brom nog het volgende, een goed ontworpen versterker bromt niet. Met een radio ontvanger spelen er soms andere problemen die wellicht wat brom kunnen veroorzaken. meestal is dat ook wel weg te werken. Storingen van buitenaf zijn met een goed ontstoorsysteem in de 230 volt voeding ook goed weg te werken en met de bende die op de MG e.d. via de antenne tegenwoordig binnenkomt zullen we moeten leren leven.
gr. henk
Over brom nog het volgende, een goed ontworpen versterker bromt niet. Met een radio ontvanger spelen er soms andere problemen die wellicht wat brom kunnen veroorzaken. meestal is dat ook wel weg te werken. Storingen van buitenaf zijn met een goed ontstoorsysteem in de 230 volt voeding ook goed weg te werken en met de bende die op de MG e.d. via de antenne tegenwoordig binnenkomt zullen we moeten leren leven.
gr. henk
22 apr 2011 17:15 #3824
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Toch nog een B7X44A
Ik denk dat onze oren verpest zijn met de transistor versterkers
het geluid en de stilte geen bijgeluiden
nu gaat men om historische redenen. terug naar de buizen van de jaren 50 en 60
en help een brommetje klinkt irritant de heleschakeling wordt op zijn kop gezet om hem muisstil te krijgen
dat kan wel maar dan Daaag originaliteit. het is geen buizen versterker anno 2011
maar 1965 waar men over praat.
vroeger wist men niet beter en hoorde er gewoon bij. zelfs als de buizen minder werden en meer brom draaide men er gewoon mee
tot ie niets meer deed en dan ter reparatie aanbood.
een heel licht brommetje hoort erbij en heb daar geen moeite mee
en ben zeker niet stokdoof.
Mijn Philips AG9018 bromde ook wel wat hinderlijk maar heb het schema doorgespit en vond 2 ontbrommers
daar aangedraait en weg brom.
De Radio van Henk was toen het neusje van de zalm FM stereo laag ohmige eindtrap en rapido sound
hoog spanning uitschakelen en gloiespanning erop laten.
Zelf heb ik niet zoveel met plano toestellen dat is mijn mening maar als henk het mooi vind prima
hij heeft er plezier in als deze goed speeld.
het geluid en de stilte geen bijgeluiden
nu gaat men om historische redenen. terug naar de buizen van de jaren 50 en 60
en help een brommetje klinkt irritant de heleschakeling wordt op zijn kop gezet om hem muisstil te krijgen
dat kan wel maar dan Daaag originaliteit. het is geen buizen versterker anno 2011
maar 1965 waar men over praat.
vroeger wist men niet beter en hoorde er gewoon bij. zelfs als de buizen minder werden en meer brom draaide men er gewoon mee
tot ie niets meer deed en dan ter reparatie aanbood.
een heel licht brommetje hoort erbij en heb daar geen moeite mee
en ben zeker niet stokdoof.
Mijn Philips AG9018 bromde ook wel wat hinderlijk maar heb het schema doorgespit en vond 2 ontbrommers
daar aangedraait en weg brom.
De Radio van Henk was toen het neusje van de zalm FM stereo laag ohmige eindtrap en rapido sound
hoog spanning uitschakelen en gloiespanning erop laten.
Zelf heb ik niet zoveel met plano toestellen dat is mijn mening maar als henk het mooi vind prima
hij heeft er plezier in als deze goed speeld.
René Daemen
22 apr 2011 13:32 #3809
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Toch nog een B7X44A
Alowel die TV.s OTL in die tijd nog wel mooi geluid
bezitten en vooral hoog 400 . ohm ls.met binnen magneet
Ik heb er nog wel een liggen . Huub
bezitten en vooral hoog 400 . ohm ls.met binnen magneet
Ik heb er nog wel een liggen . Huub
22 apr 2011 12:12 #3806
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Re: Toch nog een B7X44A
Dat klopt inderdaad, Huub. Die rand is maar enkele centimeters hoog. Hij schermt het triodegedeelte af. Google maar eens naar ECL86 dan vind je alle info bij Telefunken.
Ter info, maar misschien al bekend: Voor kofferversterkers e.d. werd veel gebruik gemaakt van ECL82 of UCL82. Die was in feite bedoeld voor verticale afbuiging in t.v. toestellen. Het triodegedeelte was voor dat doel nogal groot uitgevoerd. In feite was die triode minder geschikt voor l.f. versterking. De penthode was gemaakt voor 200 V. anodespanning, terwijl bij versterkers 250 V. gebruikelijk is. Daar moest dus een trafo gebruikt worden die minder spanning afgeeft.
Om nu van deze problemen af te komen is de ECL86 ontworpen. Het triodegedeelte is exact gelijk aan de ECC83 en de penthode is gemaakt voor 250 V. voeding. Het vermogen is ongeveer hetzelfde als een EL41 of een EL84 in 4 W. instelling.
Helaas was de buis al enigszins op zijn retour toen de ECL86 kwam.
De P-versie van de ECL86 werd veel in t.v.'s gebruikt, door Philips samen met de PCL85 in een OTL eindtrap.
Deze t.v.'s hadden een prima geluid.
Als de schakeling goed ontworpen is, is de brom echt nihil.
Stellen we misschien soms te hoge eisen? Vroeger vonden we een brommetje normaal, tegenwoordig zijn we wat kritischer geworden.
Er is me een geval bekend dat de eigenaar van een toestel klaagde over brom. Echter bij nameten bleek dat de gemeten bromspanning ruim binnen de marge lag die de fabrikant aangaf.
Ik zelf ook een B7X44 gehad. Het geluid via de eigen luidsprekers vond ik niks, met extra luidsprekers was er niets mis mee. Ook geen last van brom. Misschien toch ergens een uitgedroogde elco?
Het zal met de radio van Henk wel goed komen denk ik. Ik ben zelf geen plano fan, maar dat is persoonlijk.
Groeten,
Peter
Ter info, maar misschien al bekend: Voor kofferversterkers e.d. werd veel gebruik gemaakt van ECL82 of UCL82. Die was in feite bedoeld voor verticale afbuiging in t.v. toestellen. Het triodegedeelte was voor dat doel nogal groot uitgevoerd. In feite was die triode minder geschikt voor l.f. versterking. De penthode was gemaakt voor 200 V. anodespanning, terwijl bij versterkers 250 V. gebruikelijk is. Daar moest dus een trafo gebruikt worden die minder spanning afgeeft.
Om nu van deze problemen af te komen is de ECL86 ontworpen. Het triodegedeelte is exact gelijk aan de ECC83 en de penthode is gemaakt voor 250 V. voeding. Het vermogen is ongeveer hetzelfde als een EL41 of een EL84 in 4 W. instelling.
Helaas was de buis al enigszins op zijn retour toen de ECL86 kwam.
De P-versie van de ECL86 werd veel in t.v.'s gebruikt, door Philips samen met de PCL85 in een OTL eindtrap.
Deze t.v.'s hadden een prima geluid.
Als de schakeling goed ontworpen is, is de brom echt nihil.
Stellen we misschien soms te hoge eisen? Vroeger vonden we een brommetje normaal, tegenwoordig zijn we wat kritischer geworden.
Er is me een geval bekend dat de eigenaar van een toestel klaagde over brom. Echter bij nameten bleek dat de gemeten bromspanning ruim binnen de marge lag die de fabrikant aangaf.
Ik zelf ook een B7X44 gehad. Het geluid via de eigen luidsprekers vond ik niks, met extra luidsprekers was er niets mis mee. Ook geen last van brom. Misschien toch ergens een uitgedroogde elco?
Het zal met de radio van Henk wel goed komen denk ik. Ik ben zelf geen plano fan, maar dat is persoonlijk.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
22 apr 2011 12:02 - 22 apr 2011 12:04 #3805
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Toch nog een B7X44A
Huub
De draad gaat over de aanschaf van de fraaie radio.
Niet om je gelijk te krijgen over een klein onderdeel er van
en alleen maar over de nadelen ervan te kletsen.
Begin dan een nieuwe draad.
Die man is blij met zijn radio.
Groet
RR
De draad gaat over de aanschaf van de fraaie radio.
Niet om je gelijk te krijgen over een klein onderdeel er van
en alleen maar over de nadelen ervan te kletsen.
Begin dan een nieuwe draad.
Die man is blij met zijn radio.
Groet
RR
Laatst bewerkt 22 apr 2011 12:04 door René R.