Skip to main content
Algemeen

Klasse A, B, C en nog meer versterkers..........

Meer
23 mrt 2011 10:01 #3017 door Ton mijnster
Johannes Ren R,

Klasse A versterkers met 1 eind buis
zoals de meeste radio toestellen,en buizen versterkers Met b.v 300B 211 845

Voordeel geringe vervorming,nadeel laag rendement.

Klasse AB Balans versterkers Gemiddelde ruststroom bij laagvermogen werkt app in A meer vermogen B

Klasse B zo laag mogenlijke ruststroom,voordeel hoog rendement iets meer vervorming.
Dit zijn dus Pa versterkers

Klasse C Geen rust stroom,zeer hoog rendement wordt voor telegrafie zenders gebruikt

Groet Ton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René R
  • [René R]
Meer
23 mrt 2011 09:21 - 23 mrt 2011 09:23 #3016 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Klasse A, B, C en nog meer versterkers..........
Hoi Hans.

Een goed initiatief van je, Hans, omdat zo de vraag vermeden wordt tot welke klasse
die twee eindversterkers behoren. Want dat was eigenlijk de (verhitte) discussie
aldaar. Dus eerst maar eens duidelijkheid nu over de klassen bij de hifi versterkers.
Ik had toen ook al een link gegeven:

www.popschoolmaastricht.nl/college_versterkers_klassen.php

Of dit verhaal zaligmakend is weet ik niet.
Maar wellicht kan iemand het nog wat nader toelichten.
Ik lees in ieder geval dat pure klasse B niet gebruikt wordt voor hifi.

Groet
René (R) :smilythumb:
Laatst bewerkt 23 mrt 2011 09:23 door René R.

Meer
23 mrt 2011 09:05 - 23 mrt 2011 09:10 #3015 door Johannes
Beste forumlezers,

Naar aanleiding van de draad van René R over die reusachtige versterker die tijdens de eerstkomende NVHR gedemonstreerd gaat worden door DJ RD, ben ik erg benieuwd wat nu precies een klasse A, B, C versterker is, wat het voordeel van de ene is ten opzichte van de andere en ook het nadeel ervan en voor welk doel de verschillende klasse versterkers gebruikt worden.

Omdat ik de draad op een gegeven moment vond ontaarden in een welles-nietes-discussie waarbij de meningen nogal uiteen liepen en soms minder plezierig werden (door het forumbeheer is een deel van die discussie inmiddels aangepast), ben ik benieuwd hoe het nu werkelijk in elkaar zit met al die verschillende klasses en soorten van versterkers.

Groeten, Hans
Laatst bewerkt 23 mrt 2011 09:10 door Johannes.

Gemaakt door Kunena