Skip to main content
Algemeen

vervorming?

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2011 10:30 - 14 mrt 2011 10:32 #2790 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: vervorming?
Haha.
Je bent te vroeg geboren in een te late wereld...
:thumbsup: ;)

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 14 mrt 2011 10:32 door René R.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 mrt 2011 10:27 - 14 mrt 2011 10:27 #2789 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: vervorming?
Het "warme" geluid van een radio uit de jaren '50 heeft in de eerste plaats te maken met de MiddenGolf ontvangst. Op die MG toch hoorde een omroepzender geen grotere bandbreedte in te nemen dan 9 KHz met onvermijdelijk resultaat dat er geen hogere tonen uit je radio kwamen dan 4,5 KHz. Omdat in die tijd de MG band overvol was hoorde je vaak ook interferentie fluitjes en die werden er door de gebruiker uitgedraaid mbv de toonregeling. Voilà je "warme" geluid, geaccentueerd door de houten kast, de schaallampjes en de verdere entourage....
Toch denk ik nog wel met een zekere weemoed terug aan die tijd; nu heb ik een prachtige toekomst àchter me
Nico
Laatst bewerkt 14 mrt 2011 10:27 door Ouwe Schipper.

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2011 10:00 - 14 mrt 2011 10:27 #2788 door René R
Beantwoord door René R in topic Re: vervorming?
Hoi

Ik vind die transistor radiootjes wat extreem gesteld. haha.

De proef op de som (en waarom ik van OTL houd).

Ik heb hier twee radio's naast elkaar:
BX653A19
B6X72A (OTL)
De eerste zou ik dus qua weergave als 'warm' omschrijven.
Wat teveel bas en zeker enig gebrek in het hoog. Klinkt gewoon niet lekker 'fel'.
Daar hebben alle laag-ohmige radio's 'last van' naar mijn bescheiden mening.
Past perfect bij de zwart/wit of Kodachrome foto's uit de jaren vijftig.
De tweede is qua weergave beter en helder in de weergave. Bas is volop aanwezig maar
goed in verhouding tot de rest. Je zou het als 'niet vermoeiend' kunnen omschrijven.
Zeker in de hogere regionen presteren OTL'ers veel beter. In het geheel is alles
'strakker', minder 'wollig'.
Ik ervoer dat ook bij de HiQ radio's.
Die heb ik allemaal gehad en de OTL B7X73A springt er qua weergave zeker fraaier uit.
Prachtig helder in de weergave (ik zeg dus niet schel of iets dergelijks) en fraai
in het laag. Zelf ben ik geen voorstander van overdreven laag zoals heden ten dage de
mode is. Er zijn ook heren die bij hun installatie de bas nagenoeg helemaal open draaien.
Voor velen is kennelijk de stevige bas weergave de norm voor een goede weergave.
Komen dan ook steevast met muziek aanzetten waar een stevige laagweergave de boventoon
voert (sic!), of althans, dat vindt men dan zo.
Nou, voor mij zeker niet. Het gaat om het geheel als totale weergave.

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 14 mrt 2011 10:27 door René R.

Meer
14 mrt 2011 09:28 #2786 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Re: vervorming?
Hoi René,

welk element kan ik het beste gebruiken om een warm geluid te krijgen en niet van dat scherpe.

Daarmee geeft de vraagsteller al aan dat hij niet van dat scherpe geluid houdt. Ik zit daar bij te denken aan het schelle geluid, dat die draagbare transistorradiootjes of die U-toestelletjes van vroeger voortbrengen.
En door het ontbreken van een fatsoenlijke klankkast konden die toestelletjes ook niet veel anders ;) .

Een goede geluidsinstallatie, zoals je die wel eens vol enthousiasme beschrijft, bezit die mogelijkheid van een klanktemperatuurregeling wel. Die kun als luisteraar net zo warm instellen als je zelf het behaaglijkst vindt. Heel erg persoonlijk dus :)

Groeten, Hans

• René R
  • [René R]
  • Onderwerp Auteur
Meer
14 mrt 2011 09:02 - 14 mrt 2011 09:07 #2785 door René R
vervorming? werd gestart door René R
Hoi heren

Ik las in een bijdrage van John H. de volgende stelling:

Wat bedoel je verder met een "warm" geluid? Een bepaald soort vervorming? Gebrek aan hoge tonen?

Goede vraag.
Wat verstaat men er onder.
Er wordt nogal veel gedweept met de term "warm geluid" bij buizen-weergeef-installaties/radio's.
Vooral bezoek zonder affiniteit met de hobby roepen meteen bij het zien van de oude radio's dat
ze een "warm geluid" geven.
Ik heb me dus ook wel eens afgevraagd wat men nu precies denkt te bedoelen.
En is er verschil tussen OTL en de rest? Ik vind zeker van wel.

Groet
René (R)
Laatst bewerkt 14 mrt 2011 09:07 door René R.

Gemaakt door Kunena