Algemeen
vervorming?
15 mrt 2011 20:35 #2833
door antoine
Beantwoord door antoine in topic Re: vervorming?
Is 'warm geluid' niet ontstaan door de CD speler? Daar werd dikwijls gesproken over een 'digitaal randje': een vervelend hoog toegevoegd aan het signaal en dat niet direct verklaarbaar is/was. Ondertussen zijn de 'digitale randjes' weggewerkt bij de cd spelers
Het contrast met LP en buizenversterker is dan ook duidelijk 'warmteverschil'.
Het contrast met LP en buizenversterker is dan ook duidelijk 'warmteverschil'.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 mrt 2011 17:37 #2829
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: vervorming?
Wat ik eigenlijk bedoel is dat transistor in deze draad buiten de boot valt
niet op het forum dan had het apparatuur na 1970 op als groepering gestaan
in deze draad niet.
Het verschil met buizen versterker en transistor is
buizen gaan eigenlijk mee met het geluid als de volume flink open gedraaid wordt
klankkleur verandert wel iets maar niet vermoeiend Daar in tegen gaat een transistor toestel
schel klinken bij flink volume en wordt het geluid vermoeiend zeker bij de goedkopere toestellen
en vervormen en dan moetje opletten dat je de eindtrap niet opblaast.
bij buizen versterkers moet je echt rara capriolen uithalen dan zal eerder de speaker het begeven
dan de versterker,
Bij Transistor toestellen kan door een fout in de eindtrap gelijk spanning op de uitgang staan en
de speaker plof bromt of gaat meteen door de knal stuk.
voor wie echt de warme klank wil neemt een buizen versterker
en iemand die meer hoog en scherpte een transistor apparaat
MVg René Daemen
niet op het forum dan had het apparatuur na 1970 op als groepering gestaan
in deze draad niet.
Het verschil met buizen versterker en transistor is
buizen gaan eigenlijk mee met het geluid als de volume flink open gedraaid wordt
klankkleur verandert wel iets maar niet vermoeiend Daar in tegen gaat een transistor toestel
schel klinken bij flink volume en wordt het geluid vermoeiend zeker bij de goedkopere toestellen
en vervormen en dan moetje opletten dat je de eindtrap niet opblaast.
bij buizen versterkers moet je echt rara capriolen uithalen dan zal eerder de speaker het begeven
dan de versterker,
Bij Transistor toestellen kan door een fout in de eindtrap gelijk spanning op de uitgang staan en
de speaker plof bromt of gaat meteen door de knal stuk.
voor wie echt de warme klank wil neemt een buizen versterker
en iemand die meer hoog en scherpte een transistor apparaat
MVg René Daemen
René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
Minder
Meer
15 mrt 2011 17:37 #2828
door John Hupse
Beantwoord door John Hupse in topic Re: vervorming?
De veronderstelling die hier gemaakt wordt is dat buizen een bepaald soort "geluid" zouden voortbrengen. In dit geval dus een "warm" geluid.
Nu zijn hierover al hele tijdschriften (en websites) vol geschreven, zonder dat duidelijk werd wat hiermee precies wordt bedoeld. Ik kan mij overigens best voorstellen dat iemand het koud krijgt bij het horen van het geluid van vallende ijspegels, terwijl de klanken van een knappend haardvuur kunnen zorgen voor een veel warmer en behaaglijker gevoel. Een huiskamerversterker zou eigenlijk beide geluidspatronen moeten kunnen voortbrengen.
Ook bestaan er "warme" en "koele" kleuren, en "lage" en "hoge" tonen. Lage tonen worden vaak geassocieerd met "warm" en hoge tonen met "koud". Ook heb je, zoals Ton terecht opmerkt, vervorming die "warm" aandoet, en vervorming die "kouder" is. Wanneer je (niet te veel) even harmonischen aan geluid toevoegt vindt men het vaak wat prettiger "klinken", en spreekt men vervolgens over een "warm" geluid.
Dit verklaart in elk geval waarom sommige mensen versterkers uitgerust met eindtriodes beter vinden "klinken". Dergelijke versterkers hebben vaak een vrij hoog vervormingscijfer, maar de vervorming bestaat voornamelijk uit even harmonischen waardoor men een "warm" geluid ervaart.
>>>Gaat het hier om "vervorming" of is er wat anders aan de hand?
Binnen de versterkertechniek wordt alles wat afwijkt van het ingangssignaal "vervorming" genoemd. Dus of het nu gaat om het wegdraaien van hoge tonen, of om het toevoegen van bepaalde harmonischen, het wordt beide vervorming genoemd. Wel maakt men onderscheid tussen "lineaire vervorming" (zoals bij een toonregeling) en "niet-lineaire vervorming" (zoals het toevoegen van boventonen).
Bij het maken van muziek ligt dat anders, een muzikant en een opnametechnicus kan van alles wegsnijden en toevoegen zonder dat men dit "vervorming" noemt. Bij het bespelen van b.v. een piano kan je, door de pedalen anders te gebruiken, meer of minder boventonen (harmonischen) produceren. Hiermee kan je de klank van het instrument nogal beïnvloeden. Ook bij veel andere instrumenten zijn soortgelijke ingrepen mogelijk.
Volgens mij moet je daarom een onderscheid maken tussen een muziekinstrument en een Hi-Fi set. De laatste soort heeft immers een ander doel (reproduceren), terwijl een muziekinstrument meestal wordt gebruikt om de muziek te maken (een creatief proces).
Hoewel het misschien een zijsprong is denk ik dat de z.g. High-End beweging hier een beetje tussenin zit. Men probeert in de huiskamer het geluid nog wat te beïnvloeden door allerlei modificaties aan te brengen. Bijvoorbeeld door buizen te "swappen", door hoorns voor de weergevers te plaatsen, door kabels te vervangen door andere kabels, en door het geluid te "verwarmen". Niks mis mee, maar het is wel een andere tak van sport dan musiceren, of het ontwerpen van Hi-Fi apparatuur. Je kan het misschien het beste vergelijken met wat een hedendaagse deejay ook doet, iets "eigens" toevoegen aan een bestaande opname.
Nu zijn hierover al hele tijdschriften (en websites) vol geschreven, zonder dat duidelijk werd wat hiermee precies wordt bedoeld. Ik kan mij overigens best voorstellen dat iemand het koud krijgt bij het horen van het geluid van vallende ijspegels, terwijl de klanken van een knappend haardvuur kunnen zorgen voor een veel warmer en behaaglijker gevoel. Een huiskamerversterker zou eigenlijk beide geluidspatronen moeten kunnen voortbrengen.
Ook bestaan er "warme" en "koele" kleuren, en "lage" en "hoge" tonen. Lage tonen worden vaak geassocieerd met "warm" en hoge tonen met "koud". Ook heb je, zoals Ton terecht opmerkt, vervorming die "warm" aandoet, en vervorming die "kouder" is. Wanneer je (niet te veel) even harmonischen aan geluid toevoegt vindt men het vaak wat prettiger "klinken", en spreekt men vervolgens over een "warm" geluid.
Dit verklaart in elk geval waarom sommige mensen versterkers uitgerust met eindtriodes beter vinden "klinken". Dergelijke versterkers hebben vaak een vrij hoog vervormingscijfer, maar de vervorming bestaat voornamelijk uit even harmonischen waardoor men een "warm" geluid ervaart.
>>>Gaat het hier om "vervorming" of is er wat anders aan de hand?
Binnen de versterkertechniek wordt alles wat afwijkt van het ingangssignaal "vervorming" genoemd. Dus of het nu gaat om het wegdraaien van hoge tonen, of om het toevoegen van bepaalde harmonischen, het wordt beide vervorming genoemd. Wel maakt men onderscheid tussen "lineaire vervorming" (zoals bij een toonregeling) en "niet-lineaire vervorming" (zoals het toevoegen van boventonen).
Bij het maken van muziek ligt dat anders, een muzikant en een opnametechnicus kan van alles wegsnijden en toevoegen zonder dat men dit "vervorming" noemt. Bij het bespelen van b.v. een piano kan je, door de pedalen anders te gebruiken, meer of minder boventonen (harmonischen) produceren. Hiermee kan je de klank van het instrument nogal beïnvloeden. Ook bij veel andere instrumenten zijn soortgelijke ingrepen mogelijk.
Volgens mij moet je daarom een onderscheid maken tussen een muziekinstrument en een Hi-Fi set. De laatste soort heeft immers een ander doel (reproduceren), terwijl een muziekinstrument meestal wordt gebruikt om de muziek te maken (een creatief proces).
Hoewel het misschien een zijsprong is denk ik dat de z.g. High-End beweging hier een beetje tussenin zit. Men probeert in de huiskamer het geluid nog wat te beïnvloeden door allerlei modificaties aan te brengen. Bijvoorbeeld door buizen te "swappen", door hoorns voor de weergevers te plaatsen, door kabels te vervangen door andere kabels, en door het geluid te "verwarmen". Niks mis mee, maar het is wel een andere tak van sport dan musiceren, of het ontwerpen van Hi-Fi apparatuur. Je kan het misschien het beste vergelijken met wat een hedendaagse deejay ook doet, iets "eigens" toevoegen aan een bestaande opname.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: René R
15 mrt 2011 15:37 - 15 mrt 2011 15:44 #2825
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: vervorming?
Ik heb ook wel gemerkt dat buizen eind trap BvB stereo
Zonder toonregeling alleen met een master volummen potmeter
Regelregt met een goede Voorversterker .Bisonder Goed
Klinkt ,En dat heb ik gemerkt Met mijn zelfbou Buizen .
en met mijn Moderne versterker Waar een uitschakel Toets
Op zit Direct dus zonder de toonregeling ,Ik moet ook zeggen als
Dat is zoo zeer overbodig ,Als men goede passende Componenten
er aan heeft.En het klinkt Mooier Zuiverder . Mits de versterker
Goede Componenten is opgebouwd, ook mijn Buizen trapje is met HIFI travo.s
uitgerust En een goede schakeling . En zoo speel ik ook mijn stereo platen
Op mijn moderne versterker .het is een engelsen versterker .Goed gemaakt.
Het Besten is ook zoo minmogelijk spullen er tussen .Dat Geld ook
Voor buizen versterkers Singelendet is Beter Dan Balance versterkers
Begint al met de vasendraaier dubbelen uitgang meer weerstanden.
Er zijn nog zelfs mensen Die met een Drivver travo.willen gebruiken
Las ik op het anderenforum .Nou ik heb Dat vroeger wel eens
Gebruikt Zelfs Nog Wel een UNITRAN DRIVER travo.Maar het is Lariekoek
Heel Dor ingeluid en stuurt de bijde EL 34 te kort in versterkt niks .
Geef mij maar een Vasendraaier . Huub
Zonder toonregeling alleen met een master volummen potmeter
Regelregt met een goede Voorversterker .Bisonder Goed
Klinkt ,En dat heb ik gemerkt Met mijn zelfbou Buizen .
en met mijn Moderne versterker Waar een uitschakel Toets
Op zit Direct dus zonder de toonregeling ,Ik moet ook zeggen als
Dat is zoo zeer overbodig ,Als men goede passende Componenten
er aan heeft.En het klinkt Mooier Zuiverder . Mits de versterker
Goede Componenten is opgebouwd, ook mijn Buizen trapje is met HIFI travo.s
uitgerust En een goede schakeling . En zoo speel ik ook mijn stereo platen
Op mijn moderne versterker .het is een engelsen versterker .Goed gemaakt.
Het Besten is ook zoo minmogelijk spullen er tussen .Dat Geld ook
Voor buizen versterkers Singelendet is Beter Dan Balance versterkers
Begint al met de vasendraaier dubbelen uitgang meer weerstanden.
Er zijn nog zelfs mensen Die met een Drivver travo.willen gebruiken
Las ik op het anderenforum .Nou ik heb Dat vroeger wel eens
Gebruikt Zelfs Nog Wel een UNITRAN DRIVER travo.Maar het is Lariekoek
Heel Dor ingeluid en stuurt de bijde EL 34 te kort in versterkt niks .
Geef mij maar een Vasendraaier . Huub
Laatst bewerkt 15 mrt 2011 15:44 door Huub.
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 mrt 2011 14:34 #2823
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: vervorming?
Duidelijk en inderdaad voor- en tegenstanders.
Ik benijd liefhebbers van modern spul niet om een keuze te maken.
Wat Ton schrijft is een goede middenweg.
Voor mij is er geen keuze (meer), daar die al gemaakt is met fraai historisch spul.
Mocht ik nog eens terug gaan naar hedendaags hifi dan wil ik terug naar Musical Fidelity.
Mooi spul.
Maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.
Groet
René (R) :smilythumb:
Ik benijd liefhebbers van modern spul niet om een keuze te maken.
Wat Ton schrijft is een goede middenweg.
Voor mij is er geen keuze (meer), daar die al gemaakt is met fraai historisch spul.
Mocht ik nog eens terug gaan naar hedendaags hifi dan wil ik terug naar Musical Fidelity.
Mooi spul.
Maar voorlopig is dat nog niet aan de orde.
Groet
René (R) :smilythumb:
15 mrt 2011 13:35 - 15 mrt 2011 13:42 #2822
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: vervorming?
Ja ik heb het gelezen
Maar het spreekt ook voor zich zelf
Goede buizen versterker
Of goede transistor versterker .
Zijn Bijden goed .In gebruik dat heb ik ook gemerkt,
Dat word hier ook vermelt. En dan geld de aangesloten
Componenten Nog een grote rol .Verder niks verkeert mee
Voor muziek gebruik . Verder vind ik een moderne versterker
Compleet. Met alles ero en er aan. En Mooi stil.
En het gaat langer Mee zonder vervanging.
Verder Moet een ieder zelf maar weten wat hij in de
Voorkeur heeft .Ik ook Wel bijden . Twee versterkers
Gebruik of radio,s Nostacie Luik. Voor MONO of Stereo gebruik.
Huub
Maar het spreekt ook voor zich zelf
Goede buizen versterker
Of goede transistor versterker .
Zijn Bijden goed .In gebruik dat heb ik ook gemerkt,
Dat word hier ook vermelt. En dan geld de aangesloten
Componenten Nog een grote rol .Verder niks verkeert mee
Voor muziek gebruik . Verder vind ik een moderne versterker
Compleet. Met alles ero en er aan. En Mooi stil.
En het gaat langer Mee zonder vervanging.
Verder Moet een ieder zelf maar weten wat hij in de
Voorkeur heeft .Ik ook Wel bijden . Twee versterkers
Gebruik of radio,s Nostacie Luik. Voor MONO of Stereo gebruik.
Huub
Laatst bewerkt 15 mrt 2011 13:42 door Huub.