Skip to main content
Algemeen

Enkel ter mededeling (antenne versterkers)

Meer
17 jul 2021 19:03 #91468 door peter1952
Toen ik nog zendamateur was, gebruikte ik voor 144 MHz. een scannerantenne, die bestond uit een verticale spriet met drie radialen. De spriet en radialen waren gemakkelijk op lengte te maken. Die voldeed voor 144 MHz. uitstekend. Die zou je door de spriet en radialen op lengte te maken voor de F.M. prima daarvoor kunnen gebruiken. Er zat een tabel bij voor de juiste lengtes.

Er zijn ook verticale dipolen verkrijgbaar. Let er wel op dat zo’n dipool minstens een halve golflengte van een metalen mast gemonteerd moet worden. Dus niet strak tegen de mast en de onderste helft strak langs de mast laten lopen!
De door mij genoemde antenne kan wel gewoon meteen boven op de mast gemonteerd worden.

Een 27 MC antenne zal het beslist niet goed doen: Die is veel te lang en een eventueel aanwezge spoel is ook bij lange na niet in afstemming. Misschien een auto antenne, echter de aanpassing is meestal niet 50 of 75 Ohm.

Een verticaal opgestelde hoepel heb ik eens geprobeerd, maar dat werkte niet goed. Horizontaal gaat veel beter, ondanks de verticaal gepolariseerde zenders.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 jul 2021 17:25 #91467 door Huub
Ik heb ook wel eens en 27 Mc bakkie
antennen gebruikt dat is bvb
een omwikkelde pijp voor verticaal gebruik
dat gaat ook redelijk
huub

Meer
17 jul 2021 16:02 - 17 jul 2021 16:05 #91466 door Bert Kn
Heren,
Bedankt voor de bijdragen.
Ik ben me er van bewust dat het nog beter en duurder kan.
Zoals het nu is volstaat voor mij.
De buis met beugels waar vroeger mijn TV antenne met rotor opzat zit er nog.
Daar ga ik de antenne nog op monteren.
Met een rechte dipool antenne heb ik  horizontaal geëxperimenteerd.
Daar werd het niet beter van maar slechter.
Verticaal ging goed met de rechte dipool maar die was richting gevoeliger waardoor een aantal zenders voor mij onder de maat binnenkwamen.
Zou een goede spriet een betere oplossing kunnen zijn?

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 17 jul 2021 16:05 door Bert Kn.

Meer
17 jul 2021 14:18 #91463 door peter1952
Een dipool van een lintlijn geeft inderdaad meer spanning af doordat de uitgang ervan symmetrisch is. Zet je dat om naar asymmetrisch dan heb je 6 dB minder signaal. Dat is evenveel als een spriet, die asymmetrisch is.
Ook in de l.f. techniek is dit zo, als je van een asymmetrisch signaal een symmetrisch signaal maakt m.b.v. een lijntransformator wordt het signaal 6 dB sterker.
Immers, je hebt hetzelfde signaal zowel plus als min. Wordt dus twee keer zo groot.

In feite heb je die impedantietrafo helemaal niet nodig. Het midden van de ingangswikkeling ligt aan massa. Als je één van de 300 Ohm aansluitpunten en de massa gebruikt bij asymmetrisch, heb je hetzelfde resultaat.
Ik zag dit pas geleden bij de gegevens van een FM.-tuner: Impedantie tussen de uiteinden van de ingangsspoel 300 Ohm, tussen de middenaftakking en één de uiteinden 75 Ohm. 
De spanningsverhouding is  de wortel uit de impedantieverhoudingen, dus 2 x. 

Theoretisch is het dus niet zo dat een dipool van lintlijn twee maal zoveel spanning aan de detector levert als een spriet.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
17 jul 2021 13:35 - 17 jul 2021 13:45 #91462 door Armand
Heb vroeger veel geëxperimenteerd met FM antennes, tegen gevel, op het dak, met rotor, binnenantenne met versterking, enz. en kwam tot het besluit dat de beste "antenneversterker" de antenne zelf is.
De antenne hoog opstellen (op het dak of boven de nok is het beste), korte/dempingsarme kabel en een radio of tuner van goede kwaliteit, geven de beste resultaten..
De locatie en omgeving spelen daarbij ook nog een belangrijke rol.
Soms is dit niet mogelijk en kan een antenneversterker verbetering geven maar er zijn ook nadelen.
Bij meerdere toestellen op één antenne is een antenneversterker aan te raden om verliezen te compenseren.
Hier staat nog wat te lezen.
www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica...02/page24/index.html

Groeten, Armand

In de hobbykamer boven heb ik een gevoelig FM ontvangertje met een spriet van ca.75 cm.
Na het scannen ontvang ik 57 FM zenders waarvan 28 ruisvrij.
Richten van de spriet geeft verbetering bij enkele van de overige zenders maar de meeste blijven verdrinken in de ruis.
Zoals ik al eerder schreef staat in dezelde kamer ook een DAB+ ontvangertje met externe DAB antenne (maar binnen opgesteld) en ontvang 96 zenders zonder uitval.
Waarschijnlijk is het hier een gunstige locatie (grensgebied België-Nederland) en kan zenders ontvangen waarvan ik alleen maar kon dromen op de FM band.

Laatst bewerkt 17 jul 2021 13:45 door Armand.

Meer
17 jul 2021 09:45 - 17 jul 2021 09:47 #91460 door Huub
en als je eens een Horizon oud model  dipool gebruikt ?
men zegt wel alles verticaal gewoon antenne Lint geeft ook meer af
huub
Laatst bewerkt 17 jul 2021 09:47 door Huub.

Gemaakt door Kunena