Skip to main content
Algemeen

Enkel ter mededeling (antenne versterkers)

Meer
19 jul 2021 11:37 - 19 jul 2021 11:39 #91483 door Cees PA1DBA
een Discone antenne kan je ook gebruiken voor dab+ digitenne ,scanners , tv piraten ,27 wc, en FM,  etc.
Loopt van 25 tot 1300 Mhz.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 19 jul 2021 11:39 door Cees PA1DBA. Reden: foto toegevoegd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2021 18:51 #91477 door Bert Kn
Horizontaal polariseren gaat prima met de ronde dipool.
Zelf een antenne maken kan heb me daar in het verleden al eens in verdiept.
Met het huidige resultaat ben ik dik tevreden.
Montage op hoogte aan de gevel ga ik nog doen.
De wederhelft is dan ook tevreden als hij uit het zicht is.

Mvg.
Bert

Meer
18 jul 2021 12:41 #91475 door peter1952
Ik denk niet dat deze antenne effectief is voor de F..M.- band. Dit is een Duitse kamerantenne voor de t.v. - banden. Voor VHF werd in Duitsland band I (47 - 68 Mhz) naar mijn weten niet gebruikt, wel band III (174 - 230 MHz.). De dipoollengte is daarop afgestemd en duidelijk te smal voor de F.M.- band.

Waarom niet een stukje lintlijn spannen van 1,5 m.? Je verbindt dan aan de uiteinden de draden door en knipt in het midden één draad door en aan die draadeindjes soldeer je een stuk lintlijn naar de radio.
Het vervelende is dat je hem nu verticaal moet spannen en de toevoerlijn mag niet langs de antenne naar beneden lopen. Die moet eerst minimaal c.a. 75 cm. naar opzij lopen en dan pas naar beneden.

Of je neemt een stuk draad van 75 cm. dat je aan één der uiteinden van een stuk coax kabel soldeert.
Die draad span je verticaal en de andere zijde verbind je met de afscherming aan één der aarde bussen en de ader aan één der antenne aansluitingen, de andere blijft vrij.
Vaak krijg je al een behoorlijk resultaat door een stuk draad van c.a. 75 cm. rechtstreeks in één de antennebussen te steken en rechtop achter de radio te spannen.

Die lintlijn dipolen zijn ook gewoon te koop. Er zit alleen een coax connector aan. Dat klopt niet, want de aanpassing is 300 Ohm symmetrisch en geen 75 Ohm asymmetrisch.

Op internet is genoeg te vinden over (het zelf maken van) F.M. - antennes.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
18 jul 2021 12:25 #91474 door Huub
heb dat soort ook wel gebruikt
Maar het is het besten dat ze wat hoog
Staan dan is er minder last dat als
en er voor langs loopt
huub

Meer
18 jul 2021 12:05 #91473 door RR1957
Zou deze Karl Stolle antenne (bedoeld voor de televisie) 
enig effect hebben ter verbetering van de FM? 
Dan gedacht zonder gebruik van de versterking. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
17 jul 2021 20:25 #91470 door peter1952
Ik heb eens gezocht, de meeste F.M. antennes die aangeboden worden zijn horizontaal gepolariseerd. Kennelijk is het bij de h.h. leveranciers nog niet doorgedrongen dat de zenders tegenwoordig verticaal gepolariseerd zijn. Er zijn zelfs combi antennes voor F.M. en DAB+ waarvan het F.M. gedeelte horizontaal gepolariseerd is. En de meeste weinige echt verticaal gepolariseerde antennes zijn peperduur. Als je Googled naar GP antenne dan vind de door mij eerder aangegeven antenne voor een redelijke prijs, waarvan de sprieten zonder zagen op maat de maken zijn.

Installeer zo’n antenne, en zet voor al je radio’s er een verdeelversterker achter.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena