Skip to main content
Algemeen

Verzamelaars, door Jacques Klöters

Meer
14 apr 2021 12:39 #89949 door BertusDijkman
Prachtige reacties, lees ik met veel genoegen. Ik zak zelf als verzamelaar steeds meer af van de jaren 70 spullen naar de prachtige machines uit de jaren 50. Wat een mooie dingen zijn dat toch. Ik geniet van de jacht en de kill. Maar nooit teveel, mijn vader zei dat ook; "Onthoudt, de laatste jas die je aan zult hebben, daar zitten geen zakken meer in"  Dus geniet ervan en daarna mag de familie er mee doen wat ze willen. Ik heb wel iemand aangewezen die ze gaat begeleiden bij de afhandeling van wat ik heb verzameld. Zit een mooie polis in als het ware. Ik was anders bang dat mijn vrouw de spullen anders zou gaan verkopen voor het geld dat ik haar verteld heb dat het mij gekost had......
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 apr 2021 11:03 - 14 apr 2021 11:03 #89948 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Verzamelaars, door Jacques Klöters
Mijn klein kinderen kopen ook nu
grote apperatuur bvb van Harman kardon
en het geluid is ook zeeer goed ik wil maar zeggen
het gaat precies de zelfde kant op als de 78 toeren platen
er PIST op de duur geen Hond meer tegen op .
ze kopen modern .. ons soortje sterft uit
ik houd ook nog van wat oude nostalcie voor mijn eigen meer niet
Zo gaat het nou eenmaal KOOP niet te veel alleen voor eigen genoegen
huub
Laatst bewerkt 14 apr 2021 11:03 door Huub.

Meer
14 apr 2021 10:45 - 14 apr 2021 10:59 #89946 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Verzamelaars, door Jacques Klöters
Voor de zeldzaamheid hoef je het niet te doen, die mid-century radio's e.d.
Voor de investering al helemaal niet, dat is wel gebleken in de afgelopen decennia.
Wij als liefhebbers willen nog wel een paar honderd euro uitgeven voor een gave radio uit de jaren vijftig, maar vrijwel iedereen in onze omgeving verklaart je voor gek.
Maar weinig is echt zeldzaam. Een jaar of 10-15 dachten enkelen ook dat het F9X38A meubel bijzonder zeldzaam was, maar niets is minder waar zo is gebleken.
Voor de zeldzaamheid hoef je het niet te doen, wel voor je persoonlijke interesse.

De aandacht en interesse voor de mono hifi installaties van Philips (ook de Hi-Q's) is ook pas van de laatste -zeg- 15 jaar. Daarvóór stonden dergelijke spullen op de beurzen voor een appel en een ei te koop en opgesteld ONDER de tafels van die beurzen. Nagenoeg geen interesse voor. Toen ik daarmee begon heb ik het verhoudingsgewijs bijna letterlijk voor een appel en een ei aangeschaft (OK, o.a. eigenlijk een fles wijn dan) of zeer kleine bedragen waar je nu echt niet meer mee wegkomt in het radio-wereldje. Zou ik het nu weer willen aanschaffen, dan moet ik er verhoudingsgewijs een veelvoud voor betalen omdat de aandacht ervoor sinds die tijd omhoog is geschoten (in het radio-wereldje). De belangstelling ervoor is pas goed op gang gekomen na de OTL tentoonstelling in okt. 2012. 
Daarbij moeten we wel rekening houden dat de groep geïnteresseerden over de totale bevolking in Nederland maar een kleine groep is. Wat rond circuleert in die groep is wel weer in beperkte mate gezien over het hele land. 99 en nog wat procent interesseert zich niet of houdt zich totaal niet met deze materie bezig.
Jonge generaties interesseren zich er al helemaal niet voor en vinden dat dergelijke oude spullen in het museum horen, inclusief de eigenaren ervan... ;-)
We zijn nu eenmaal 'boomers' geworden.

Je moet nooit de illusie hebben dat iets zeldzaam is, zeker niet in de radio hobby. De afgelopen decennia heeft duidelijk bewezen dat investeren in vintage radio's een farce is gebleken.
Uniek is wat anders, dat kan aantrekkelijk zijn. Geschiedkundig zijn de hifi en Hi-Q mono combinaties van Philips uniek te noemen. Ze kwamen op de markt toen de vinylplaat (zeg maar de bron voor hifi om zich te manifesteren) nog maar net een paar jaar op de markt was. Op zich al een geweldige prestatie van Philips in die tijd. Dankzij de vinylplaat, die en-masse omarmd werd door de consumerende muziekliefhebber, kon hifi ontstaan en Philips ging daar meteen in mee met een systeem dat totaal anders was en vergevorderder dan welk ander merk ook. Ik heb het dan niet zozeer om de kwaliteit, dat konden andere merken ook wel, maar wel de combinatie met de losse luidsprekerset, weergave "als in een concertzaal" voor die tijd. Geen ander merk die ook hifi spullen maakte deed dat in die tijd en hielden het in mono bij één losse full-range luidspreker of weergave-bron.
Zoals Philips het noemde, het 'sleutelgat effect' om aan te geven hoe uniek hun mono audio sets waren.
Voor veel mensen is mono nog steeds de beperking van één geluidsbron en Philips bewees in de vroegste jaren van de vinylplaat, in de tijd dat die eigenlijk nog in opkomst was, dat het ook anders kon met een veel betere ervaring van muziek weergeven in de woonkamer. Toon een dergelijke -Nederlandse- vintage mono set maar eens op een internationale site zoals Facebook en vertel er in een paar woorden wat over. Vrijwel overal ter wereld (bij muziek en hifi liefhebbers) is men verbaasd dat zoiets bestaan heeft halverwege de jaren vijftig en dat mono weergave OOK hifi waardig kan zijn op een echte -vintage- mono installatie.
Zeldzaam is het dus niet en financieel een slechte investering, maar uniek is het wel en dat is genoeg voor de echte liefhebber.

Ik had een deel van deze reactie eerst willen plaatsen in een andere topic, maar daar was het of-topic, ondanks enkele andere (of-topic) reacties. Dus heb ik het met copy-pasten naar hier verplaatst.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 14 apr 2021 10:59 door RR1957.

Meer
14 apr 2021 10:02 - 14 apr 2021 10:05 #89944 door Huub
Ja Paul je ben een Bezige bij op dat gebied
aar wil en kan ook alles niet houden
goed dat je er weer afstand van kan doen
je huis is gen pakhuis je moet er goed in
kunnen leven ook en kunnen schoon houden
het is en luike bezigheid zo als je het doet
wat klein is kan je houden bvb onder delen
en vooral buizen .. maar dat neemt geen plaats in
een goede luike radio kan je gebruiken en houden
de rest weer aan een volgende lief hebben
zo verkopen dat het met gesloten beurs gaat
dan is het ook verkoop baar ..krap prijsje
met de hoofd prijs verkoop je het niet
 ik zie ook zo veel op MPL met belachlijke prijzen 
 het blijft ook staan  tot in de euwigheid  gewoon onverkoop bare prijs 
huub

Laatst bewerkt 14 apr 2021 10:05 door Huub.

Meer
14 apr 2021 01:55 #89941 door paulsnip
Ik hou ook van de zoektocht, de jacht, zeg maar... Alleen heb ik ook een pest hekel aan (te veel) rommel in mijn huis. Dat gaat niet goed samen. 
Ik ben altijd op zoek naar interessante radio's. Liefst met wat werk. Zodat ik ze weer in ere kan herstellen. Het allerliefst de radio's waar de meesten geen heil meer in zien.
Het gaat mij voornamelijk om de techniek die erin zit. En de voldoening om er uiterlijk weer wat moois van te maken. Vergelijk het met het maken van een puzzel heb ik het ook wel eens aan iemand uitgelegd. Bij een kruiswoordpuzzel eindig je met een ingevulde puzzel. Ik eindig met een radio waar weer muziek in zit.
De spanning als zo'n muizennest langzaam weer tot leven komt... 
Radio's zijn best volumineuze dingen om te verzamelen. Daarom kan en wil ik niet alles houden. Alleen de exemplaren die ik (op dat moment) interessant vind houd ik. 
Laatst werd ik door iemand ervan beschuldigd een handelaartje te zijn. Nou als je op deze manier rijk wil worden dan duurt het wel heel lang. Volgens mij kun je dan beter wat anders gaan doen. Als je geluk hebt kun je de hobby net kostendekkend maken. 
Veel van de radio's verdwijnen in mijn vriendenkring en naar familie. Als iemand anders er weer plezier van heeft vind ik het prima. Ik kan ze toch niet allemaal tegelijk aanzetten.
Ik zet niet alle projecten op het forum. Maar heb de laatste paar jaar zeker een stuk of 25-30 radio's onder handen gehad. Een paar waren in redelijk verzamelbare staat toen ik ze kocht. Maar de meesten heb ik van hun ondergang gered.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
12 apr 2021 12:28 - 12 apr 2021 12:45 #89920 door Huub
Dat klopt jan
krijg ook vaak van de weergever CD,s
over Hisst matriaal van de vroegeren tijden
 Dat zijn Texten uit die tijd over dronkenschap bordeel
 gedoe van moeder of zuster voor geld voor het broekje en broodje voor  jantje
 en zo verders messe trekkerij gaf het toen ook al nou dat soort Hisst 
 luister ik niet naar Dat is in Feite ook zo met de argenteise Tango,s  van Cardel
 Dat gaat ook meestal over allenden   .. ik bedoel maar verzamelen  zo is er nog veeeel meer  gedoe
gelukkig heb ik daar iemand voor dat heeel oude gemaakte CD,s meuk 
is niet mijn ding .. dus ook geen verzamelaar
maar met mijn niet ding maak ik een ander gelukkig
Heb alleen wat mij bevalt en zal mij ook dienen
ik hou ook van mooie klanken wat berft zanger en muziek
ook het weergeef apperatuur zal dat het zo goed mogelijk weergeven
wat niet goed is doe ik weg of Sodemieter het weg.
verzamelaar houden ook rommel
huub
Laatst bewerkt 12 apr 2021 12:45 door Huub.

Gemaakt door Kunena