Algemeen
27 mc
16 jul 2020 18:19 #84634
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Deze had ik niet zien aankomen! Ik had de lampjes vervangen door LEDs en het ziet er schitterend uit. Vervolgens liet ik een zekering ontploffen omdat ik dacht dat de 15 V die op de MIC connector zat de PTT lijn was. Na een nieuwe zekering erin geschroefd te hebben mijn spectrum analyzer erop aangesloten via een 30 dB verzwakker. Kanaal 14, spec op 27.125 en PTT. Ik zie de ruisvloer omhoog komen, mijn metertje gaat naar 5 W maar ik zie geen signaal. Uitzoomend kom ik op 30 MHz. Wha? Nogeens goed kijken, zijn 8 van de 14 kristallen metaal in plaats van met plastieken krimpkous. Ding blijkt gemod naar 10 m! Effe alle kanalen afgefietst en hij loopt van 29.710 (1) naar 29.997 MHz (23). Dat was dus wel effe een "Asjemenou" moment...
Nog effe kijken wat de RX doet maar ik verwacht nominale prestaties. Ben eigenlijk wel benieuwd of er activiteit is op AM op 10 m. Zal eens een balletje opgooien op zendamateur.com.
Nog effe kijken wat de RX doet maar ik verwacht nominale prestaties. Ben eigenlijk wel benieuwd of er activiteit is op AM op 10 m. Zal eens een balletje opgooien op zendamateur.com.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 jul 2020 22:20 #84612
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Er begint leven in m'n Handic te komen. Er was een transistor stuk in de voeding en het massadraadje van de speaker loopt door de microfoonaansluiting. Dat staat dus niet op het schema en kostte me een hoop tijd. Die tor niet... Ik was dit wel eerder tegengekomen maar dat was alweer zo lang geleden dat ik er niet op verdacht was. Morrege eens kijken of het ding ook nog wil ontvangen en zenden.
Tjerk, 9ZZ
13 jul 2020 18:55 #84561
door Henielma
Op zolder heb ik mijn oude 27 mc bakkie nog steeds. Zo'n type met een half Watt vermogen en 22 kanalen. Ook leuk om eens een keer van de zolder te halen. Zal wel niet veel meer op te doen zijn verwacht ik. Iedereen zit achter de PC tegenwoordig.
Om in buizen stijl te blijven, een 10W 2 meter zender met buizen heb ook nog op zolder staan. Oorspronkelijk was die met kristallen maar een vorige eigenaar heeft die voorzien van een VFO. Helaas verliep die gedurende de eerste 2 uur door langzame opwarming. Het VFO heb ik eruit gehaald en los op een plankje gemaakt en toen was dit opgelost. De zendamateur licentie heb ik nog steeds maar al jaren niets mee gedaan.
Om in buizen stijl te blijven, een 10W 2 meter zender met buizen heb ook nog op zolder staan. Oorspronkelijk was die met kristallen maar een vorige eigenaar heeft die voorzien van een VFO. Helaas verliep die gedurende de eerste 2 uur door langzame opwarming. Het VFO heb ik eruit gehaald en los op een plankje gemaakt en toen was dit opgelost. De zendamateur licentie heb ik nog steeds maar al jaren niets mee gedaan.
13 jul 2020 11:43 #84558
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Nou, die Handic geeft geen sjoege. Trekt een beetje vermogen uit het lichtnet (3 W) maar daar houdt het wel mee op. Wordt een interessant stukje troubleshooten. Manual heeft de layouts van alle printen van zowel de boven- als de onderkant. Dat zie je niet vaak!
Tjerk, 9ZZ
13 jul 2020 11:08 - 13 jul 2020 11:14 #84557
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Midden jaren 70 woonde ik in Amsterdam en kocht ik bij Aurora op de Munt een Pony CB76 AM. Een heuse GP antenne, welke ik met gevaar voor eigen leven op 25 m hoogte aan de schoorsteen bevestigde, kocht ik bij de Antennekeizer in de Hillegaertstraat in Zuid. Toen erg bekend in die kringen.
Mijn Callnr. was 3656 en Skipname "Radio Centaurus". Ging via de Nederlandse Communicatie Vereniging.
Foto met een heel antennepark op het dak. Was toen heel normaal.
In gebruik gehad van '75-'79. Midden jaren '90 verkocht via de "ViaVia". Wie kent dat nog? Een soort van krant waarin je gratis een ad kon plaatsen. Verscheen elke vrijdag voor een paar luttele guldens. Was geel meen ik.
Het logboek heb ik nog.
Mijn Callnr. was 3656 en Skipname "Radio Centaurus". Ging via de Nederlandse Communicatie Vereniging.
Foto met een heel antennepark op het dak. Was toen heel normaal.
In gebruik gehad van '75-'79. Midden jaren '90 verkocht via de "ViaVia". Wie kent dat nog? Een soort van krant waarin je gratis een ad kon plaatsen. Verscheen elke vrijdag voor een paar luttele guldens. Was geel meen ik.
Het logboek heb ik nog.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 13 jul 2020 11:14 door NGG. Reden: Aanvulling
13 jul 2020 10:16 #84555
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Grappig! Mijn elfmeterdoos is een Handic 2305 22 kanalen 4 W AM basisbak uit 1977. Ben hem nu aan het ontstoffen en zal hem straks eens aansteken. Er zit uiteraard geen microfoon bij en die heeft (ook uiteraard) een obscure plug.
Tjerk, 9ZZ