Skip to main content
Algemeen

Twee weg luidspreker boxen klinken toch beter midde gebied

Meer
21 jan 2019 09:48 #75633 door Huub
Nou rond stem geluid
als je een stem met een klein luidsprekerteje hoor
dan hoor je ook een klein stemmetje van bvb een
draagbaren transistor radio .. groten geven
een volleren geluid de opdeling van twee weg luidsprekers
is zo dat de stem meer uit de groten luidspreker komt
dat is bij radio,s ook het geval meer breedband geluid rond zgz en vol
met een extra hogen tonen luidspreker .. zo zien ik twee weg ook
huub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jan 2019 09:14 - 21 jan 2019 09:19 #75632 door RR1957
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur wat luisteren aangaat.
Er zijn ook mensen die nooit tevreden zijn en maar blijven wisselen.
Zegt ook genoeg over het luisteren van zo een persoon.
Wat je gebruikt zegt een ander NIETS door allerlei beïnvloedingen die
bij de een ieder totaal anders is zoals bijv. de akoestiek van de ruimte, al dan niet
goed en/of passend bij de hifi installatie.
De hifi ervaring is voor iedereen verschillend.
Ik kocht ooit een paar zéér goede vierweg luidsprekers, merk en aankoop prijs
doen er hier absoluut niet toe, en daar ben ik ruim 35 jaar tevreden mee geweest.
Gewoon omdat het voor mijn luisterervaring en muziek waar ik van hield/houd
uitstekende luidsprekers waren. Ze gingen pas weg toen ik een paar fraaie
luidsprekers van mijn vader erfde. Die heb ik gebruikt tot mijn hobby veranderde.
Ook met volle tevredenheid. Een paar mooie luidsprekers van Nederlandse makelij
en volgens een totaal ander principe dan de vorige.

Duurzaam gebruik is ook een kunst zogezegd. En tevreden zijn.
Het gaat uiteindelijk om de muziek en hoe een ieder die zelf ervaart en dat
is bij iedereen verschillend. Daar heb je geen lange verhalen voor nodig wat betreft
dit onderwerp.

Ik kan me wel vinden in Huub, omdat het ZIJN ervaring is.

Groet
René

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 21 jan 2019 09:19 door RR1957.

Meer
21 jan 2019 01:40 - 21 jan 2019 02:35 #75631 door Bert Kn
We kunnen er lang en kort over doorpraten.
Punt is dat het voor jezelf moet kloppen.
Toen ik destijds mijn eerste Velleman K4000 eindversterker in combi met een VV aanschafte wilde ik daar goede boxen bij hebben.
Met een budget van 1000 euro, de euro was er net en de versterker combi onder de arm geslagen heb ik toen een afspraak gemaakt bij mijn HIFI in Nijmegen.
Afgaande op ons gesprek vooraf hadden ze drie sets binnen dat budget in de luisterruimte geplaatst.
Uiteindelijk heb ik toen de keuze moeten maken uit twee sets daar de derde voor mij direct afviel.
Bij een van de twee sets vond ik het geheel wat minder sprankelend en bij de andere set de ASW Cantius V vond ik de laagweergave een tikje minder.
Eigenlijk hadden de Cantius V luidsprekers de laagweergave van de anderen moeten hebben vermelde ik toen aan de verkoper.
De verkoper liet me toen een set ASW Cantius VI (ver boven mijn budget) horen.
Tja als ik dat geld toen van Rina had mogen besteden waren het die het toen geworden.
De Cantius V set heb ik toen gekocht en heb ik een jaar of vijf tot tevredenheid in gebruik gehad.
Het geluid van die Cantius VI luidsprekers is me altijd bijgebleven en ben ik toen gaan zoeken naar een set Cantius VI.
Op een gegeven moment stond er een set op MP waar ik een bod van 900 euro op had gedaan.
De verkoper mailde mij dat hij dat te weinig vond en wilde er min 1100 euro voor hebben.
Voor mij geen deal.
Nadat ik op deze speakers had gegoogeld kwam ik ze in Duitsland net over de grens bij Venlo in kersenhout uitvoering tegen in een HIFI shop, nieuw uit oude voorraad opgekocht bij ASW voor 895 euro.
De keuze was toen al snel gemaakt.
Wel een hele beur, die krengen wegen nog al wat.
Ik heb ze jaren in gebruik gehad en later ook nog een jaar of vijf op de Sony ES receiver.
Met de komst van wat vintage audio spul werd die combi voor het merendeel gebruikt voor het afspelen van films en daar voldeden de infinity front speakers die nog niet gebruikt waren tot dan ook voor en heb ik ze voor goed geld verkocht.
Met de komst van de Goldline GV240 versterker is het een ander verhaal geworden.
Over de huidige Cantius MLV luidsprekers ben ik zeer tevreden maar, mis toch net dat wat de Canius VI luidsprekers wel hadden, wat meer en een mooiere strakkere laagweergave.
Dat een tweeweg beter (ronder) midden hebben wat Huub zegt ben ik het absoluut niet mee eens.
Dan moet Huub maar eens komen luisteren naar de Cantius MLV luidsprekers die er nu staan.
Wat Huub met ronde weergave bedoeld is mij overigens een vraag.
Maar, ik staar me niet blind op de ASW Cantius VI, er zijn ook B&W luidsprekers en anderen die het prima kunnen.

@ Frank, als je in een straat woont die de naam zuil draagt ga je natuurlijk voor zuilen. :P

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jan 2019 02:35 door Bert Kn.

Meer
20 jan 2019 23:16 #75630 door Huub
Eerlijk gezegt men word ouder ook
en er gaat ook missen met de oren
maar ik vind dan de twee weg beter ronder midde hebben
komt door dat de grote basse spieker ook meer mee doet
en een klein spiekertje voor de hogen tonen is wel kom
maar voor de stemmen blijft het maar pouvertjes
mist men met de drieweg de midde tonen maar wel het
meest laat weergeven van het midden gebied
ook zijn de drieweg groteren boxen dus meer aan bassen
er is meer ruimte daar voor . dat valt ook op
het valt mij ook op dat er meer luidsprekers gemaakt worden
met twee groten spiekers en extra HT tweter
huub

Meer
20 jan 2019 20:34 - 20 jan 2019 20:41 #75627 door Franc
Het blijft moeilijk om een speaker te vinden waaraan je je gaat hechten.

1e indruk overweldigend en veel beter dan je tot dan was gewend want meer body, meer sprankeling, diepere bassen enz enz enz.

Maar op een gegeven moment merk je hoe dan ook dat er toch iets “mist”.
Het aangename niet vermoeiende en ook transparante geluid waarnaar je niet steeds “technisch geconcentreerd” zat te luisteren of die ene passage niet net wat beter uit de verf komt dan voorheen.
Maar het kwam zomaar je kamer in zonder er op te letten en de rillingen kwamen vanzelf!
Dat is dan voor jou het beste speakerpaar geweest!

Of het een vierweg, eenweg, ofwat dan ook is dat maakt dan niet meer uit.

Bij mij speelden de open dozen met al die oude radio speakers het hemd van mijn lijf!
Niemand die bij mij binnenkwam wist waar het geluid vandaan kwam en kon het lokaliseren! Sluitelgat effect!
Deze speakers waren een proefopstelling en dat ging geweldig!
Stereo in de hele kamer en naastliggende vertrekken ook!

Nu speelt een AG9000 dagelijks zijn deuntjes op een 40 jaar oude 3 liter Telefunken tweeweg boxje.
Wat ik daarna allemaal aan boxen erop heb gehad wil je niet weten.
De Telefunken maakt de minste indruk misschien wel van allemaal mede vanwege het lage rendement maar blijft verbazen! In mono ook nog!

@Bert, hebben al die soort langwerpige boxen niet toevallig met je woonadres te maken, ha ha!

Groet Frank
Laatst bewerkt 20 jan 2019 20:41 door Franc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
20 jan 2019 16:21 #75625 door Bert Kn
Huub,
Zo zwart wit is het niet.
Het verschilt per luidsprekerbox en hoe hij matched met je versterker.
Op mijn meest recente DIY buizencombi (het beste op audio gebied) wat hier staat heb ik een viertal luidsprekers tweeweg en drieweg niet de minste aangesloten gehad om een keuze te maken.
Als eerste een set HECO tweeweg zuilen die hier nog stonden.
Vervolgens een set Mission tweeweg zuilen.
Die Mission zuilen vond ik overigens al een stuk beter dan de HECO’s maar waren het voor mij niet.
Vervolgens liep ik voor een prikje tegen ASW Cantius MLV zuilen aan waarvan ik de tweeters heb vervangen omdat de conussen vastzaten.
Kan je vertellen dat was het voor mij.
Nu dacht ik het kan nog beter voor een redelijk bedrag en om Rina tegemoet te komen omdat ze zwarte boxen minder mooi vind laat ik eens uitkijken naar de Magnat vintage 450 luidsprekers welke nogal goed uit de recensies kwamen.
Daar heb ik een tijdje mee gedraaid maar ben toch weer teruggevallen op de ASW’s.
En als ik weer eens tegen een set ASW Cantius VI aanloop, deze heb ik gehad en weggedaan komen die er weer, dan maar wat dieper in de buidel tasten.
Het experimenteren heeft me overigens geen geld gekost, de Missions en Magnats heb ik weer voor een leuk bedrag kunnen verkopen.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena