Skip to main content
Algemeen

4 MEI en radio

Meer
04 mei 2017 17:49 #66723 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic 4 MEI en radio
De Erres KY165 hadden de grootouders van mijn vriend.
Ze woonde in Amsterdam Noord en zaten in het verzet net als zijn moeder.
De radio hebben ze niet ingeleverd en staat nu bij mijn vriend.
Een bloem (narcis) als troost prima maar dan had ik voor een tulp gekozen als je de symboliek van de narcis kent.

Vanavond is het weer 2 minuten stil in huize knoop.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 17:27 - 04 mei 2017 17:37 #66722 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic 4 MEI en radio
Hallo Pierre,

Zoals ik al liet weten ging ik er al vanuit dat het goed bedoeld was en ik ben ook blij dat je de moeite hebt genomen dit topic te starten . Ik begrijp inmiddels nu wel uit je verhaal hoe je zo tot die foto bij te plaatsen gekomen bent.

Je verhaal klopt namelijk niet helemaal.
Deze volksontvangers zijn uitsluitend gemaakt voor Duitsland. Niet voor de bezette gebieden.
Men had al snel in de gaten dat propaganda een onmisbaar gegeven was om het volk te kunnen bespelen. Dat kon alleen als er in ieder huis in het Duitse Rijk een toestel zou staan...... Ook bij mensen die zich eigenlijk geen radio konden permitteren.
Daarnaast was voor de oorlogsproductie in het algemeen een schaarste aan materialen.
Vandaar dus dit goedkope bakelieten toestel (in verschillende typen) voor een lage prijs die gemaakt moesten worden door de radiomerken die in Duitsland actief waren.

In Nederland waren deze toestellen dus niet aanwezig.
Voor de radio's die in mei '43 ingeleverd moesten worden kreeg je een (nutteloos) ontvangstbewijs. Zeker geen ander toestel! zie ook: www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=233913
Uiteraard werden NSB-ers en de aanwezige Duitse troepen ontzien.
Een deel van de Nederlandse toestellen is verscheept naar Duitsland maar vele zijn al dan niet zwaar beschadigd in Nederland achter gebleven. Een klein deel is later terug bij de eigenaar gekomen.

Probeer het boek van Gidi Verheijen nog eens te pakken te krijgen. Gaat (alweer) een wereld voor je open!;)

- Het na de oorlog opgenomen filmpje met de radio in de kinderwagen: Erres KY165-

groet: Leonardo
Laatst bewerkt 04 mei 2017 17:37 door leonardo.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 14:37 - 04 mei 2017 15:03 #66720 door Huub
Beantwoord door Huub in topic 4 MEI en radio
Direkt na den oorlog waren er ook heel weinig
Radio,s aanwezig laat staan als er nog stroom was
Het was nog niet zo alles daar eerst de honger nog stillen
met koek uit bussen wit brood en meer van dat .
Er was ook nog eerder PTT draad omroep
Veel mensen hadden amper goede kleding en schoeisel
er was nog veeel zoek ..
Later zelf waren er nog DUMP winkels met militiar AM
bvb jassen jacks en broeken met veel zakken groen van kleur
Dar werd dat Blauw geverft .. Men wasl blij als men een
Redelijke oude Fiets bezat met goede bande ..
Er was veel loop werk naar de Fabrieken voor het personeel .
Alles was Sober Er werd ook nog Regerings brood gebakken en ik vond het niet lekker
Het had zo,n grijs grouwe kleur het was aag vulling meer niet .. Boeckweid meel .?
er was veel nog om niet te pruimen al wist men nog niet zo van beter ,
Als de meeste mensen ook vooral de jongeren moeten mee maken
Zo als we het van af 1940 tot 50 gehad hebben dan gaan ze dood .
Wens is dus nooit geen oorlogen meer en geen natuur rampen .
Huub
Laatst bewerkt 04 mei 2017 15:03 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 13:57 - 04 mei 2017 14:24 #66719 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic 4 MEI en radio
ja ....nou je dat zo zegt.....twijvel ik wel. deze radio zal niet vrijwillig bij de mensen die weggehaald zijn gestaan hebben. Maar het was wel min of meer verplicht dit soort radio te kopen. Daar en hier. Mijn bloem naast de uitgetrokken stekker verwijst naar troost voor hen die dit type radio opgedrongen kregen terwijl ze liever hun eigen model hadden gehouden. De uitgetrokken stekker naar overwinning op het kwaad van misbruik van een medium dat daar niet voor uitgevonden was. De bezitters van dit type ..... Daar zaten niet alleen foute mensen bij die zo een type hadden. al zal hij ook bij NSB ers gestaan hebben. Tja .....raar idee....ik moet er niet aan denken dat mijn radio .....etc. Maar dit geld ook voor de valuta die we dagelijks in handen hebben ....anderen hebben er wapens of drugs mee betaald en anderen geld voor hongerigen gestort.

tja ...ik kan het nu niet meer weghalen. Maar ik hoop dat kijkers naar t type begrijpen dat het gekozen is als verwijzing naar toen . Puur de tijd en niet zo zeer de bezitters ervan . Ik heb t dan ook over de bezitters van ieder radio type dat nooit meer aangeraakt kon worden. Maar goed ....ik had ook een ander uit die tijd gehad. daar ga ik nu niet op verder op door met plaatsen van een ander plaatje ......dat leid zo af van mn intentie die jij gelukkig goed begrijpt. Maar t is een beetje dubbel, dat had ik niet beseft. goed dat je dat aanroerde..
Laatst bewerkt 04 mei 2017 14:24 door aan-pierre.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 13:33 #66718 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic 4 MEI en radio
Hallo Pierre

Ik ga er zeker vanuit dat je de beste bedoelingen hebt met je bijdrage en je idee is ook zeker sympathiek maar ik vraag me wel af waarom je juist déze Duitse radio laat zien.

Ik lees dat je verder geen discussie wilt over de radio (!) maar dat kan je niet afdwingen/laat zich niet afdwingen en zeker niet op een forum.
Deze typisch Duitse radio, een oorlogs product gemaakt voor het derde rijk is een symbool op zich maar dan wel een van het beladen type. Er zal heel wat lelijks door zijn luidspreker gekomen zijn destijds.
Die uitgetrokken stekker is daarom dan wel op meerdere manieren uit te leggen.
Kortom, ik vind het niet echt een passend plaatje bij de Nederlandse dodenherdenking en dat dus niet alleen om het nazi symbool wat erop staat.

Wat ik al schreef, je intentie's zullen best oke zijn, daar twijfel ik ook eigenlijk niet aan maar dat plaatje is wat minder naar mijn idee.
2 minuten stilte vanavond, zeker!

groet: Leonardo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 12:20 - 04 mei 2017 12:47 #66716 door aan-pierre
4 MEI en radio werd gestart door aan-pierre
4 Mei

we herdenken dat zovelen slachtoffer werden van oorlog . Ook onze 'eigen' doden uit de Tweede Wereldoorlog.

Ik wil met deze radio foto van mn collectie een symbolische krans leggen. Zeker voor allen die hun radio's achterlieten na ruw uit hun huis gezet te zijn, om nooit meer hun eigen radio aan of uit te kunnen zetten, en zelf eeuwig stil werden. Wij hoeven maar 2 minuten. Menig van ons heeft wellicht onwetend een radio in bezit die ooit van een weggehaalde was. Laten we een kaars branden vanavond bij onze radio's van voor 1945 als geste van ook dát beseffen en de oud bezitters herdenken
commentaar foto's
de stekker zonder verbinding = stilte

uit pieteit met de bedoeling van deze bijdrage s.v.p. geen discussie over de radio zelf . Als expres niet ingevoegde afbeelding toch een blik op het type
video 1 zonder gesproken commentaar kan zelfs om 20 uur bekeken worden.
De andere heeft wel geluid.

Bijlagen:
Laatst bewerkt 04 mei 2017 12:47 door aan-pierre.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena