Skip to main content
Algemeen

4 MEI en radio

Meer
05 mei 2017 23:33 #66755 door admin
Beantwoord door admin in topic 4 MEI en radio
Het lijkt mij onjuist om de geschiedenis van Nederland hier op het forum te gaan herschrijven. De genoemde radio's zijn daar een onderdeel van en horen erbij.

Om verdere discussies te voorkomen wordt het onderwerp gesloten.

Henk van 't Kruis
Onderwerp is gesloten.
Meer
05 mei 2017 17:40 #66744 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic 4 MEI en radio
Op bevrijdingsdag moet ik DIT lezen

De intenties van mede forum lid Aan-Pierre zullen mijn inziens best integer zijn, maar gezien zijn vermelde Duitse komaf, met meer "getwiste "gevoelens gepaard gaan.

wat een ongelofelijke gotspe....echt diep onder de gordel ...ik wens excuses

best? integer?

het is trouwens Duits-sprékende komaf , misschien heb ik dat slordig verwisseld, maar doet er eigenlijk niet toe. Elke verwijzing naar mijn 'duitsheid i.v.m. de foto keuze van wie dan ook is beledigende speculatie.

Mijn vader is Pierre Charles Maria de Ries, Nederlandse Doopsgezind
Mijn moeder Anna Pincherle uit Innsbruck Oostenrijk

Mijn vader was vanuit Scheveningen via omzwervingen te werk gesteld in Innsbruck. Heeft daar mijn moeder leren kennen. Zij was ondergedoken bij een artsenpaar. Innsbruck was zeer anti joods met fantastische uitzonderingen. Die arts heeft vertelde mijn moeder wel een heel bizarre maar levensreddende methode gehanteerd om veel jongens te redden van de arbeitseinsatz .......opzettelijk besmetten met bacterien die je niet in je soldatengroep wil hebben. Tirol was dan wel niet joodsgezind maar er was veel antipathie en verzet tegen de Duitsers.Mijn moeder had bedelend om melk van die fijne katholieken haar bondjas als betaling af moeten geven. Onderkoeld was ze bij die artsen terechtgekomen en gebleven. Van die artsen 2 mannen die in DIE tijd ongemoeid samenwoonden, heeft mijn moeder weer haar vooroordelen tegen homo's laten varen. Uit zo een nest kom ik dus.

Na de oorlog in Amsterdam gekomen. Ik werd hier geboren. Mijn
zwitserduits sprekende moeder werd in lijn 13 zwanger van mij nog ver na de oorlog in de buik getrapt door zo iemand die daar niet tegen kon. Ik heb daar voorgeboortelijke minimal hersenschade door opgelopen.

Als ik een Volksempfaenger hier plaats, is dat om puur journalistieke reden. JUIST die radio verbeeld de tijd waar ook ik indirect nog steeds de gevolgen van merk.

Verder geen oer domme insinuaties gepraat aub. Ook joden hebben een duitse of duitssprekende achtergrond.

wat betreft het zoeken naar deze radio op 4 mei. Ja , daar sla ik wel van achterover, dat is een héél andere zaak. En verbazingwekkend dat dit lid me geen pm stuurde of ik er niet van af wilde. Ik heb er niets mee en hij stoorde me al lang die sombere bak die niet bij mn 60 er jaren radios past . Ik heb de radio op de vrijmarkt geruild voor een lamp, mooi symbolisch. zo een mooie 60 er jaren lamp zilver met kopspiegellamp in een soort orgelpijp vorm. 2 stuks .

Ik vind dat toch wel een mooie draai weg van dat lelijke ding. En had ik die achterlijke insunuerende opmerking niet gehad, zat ik er nu nog mee
opgescheept. En dat heb ik van Cruyff geleerd........elke belediging , jaloezie of welke andere manier mensen je willen beschadigen ........je wordt er beter van mits je er creatief mee omgaat en alleen kijkt wat de echte gevolgen zijn....in dit geval een mooi stel lampen.

O ja .....hoe kom ik aan die radio? Gekocht bij Mevius in amsterdam voor 25 euro. Er is een hele you tube aan de radio gewijd waarin Bernard Terlingen hysterisch enthousiast is over de ouderdom (van binnen )en staat. Op de reparatiebeurs ooit nagekeken na een val van de tafel. Alles deed t nog . Vandaar Terlingen leren kennen. Hoop dat de goede man het niet te weten komt, want ik mocht m nooit wegdoen en zeker niet onder de 800 euro. Lariekoek natuurlijk. die radio komt zo veel voor als mensen Jansen heten. Iemand is er blij mee nu, en hij werkt nog.
Onderwerp is gesloten.
Meer
05 mei 2017 00:56 - 05 mei 2017 00:58 #66736 door Gidi Verheijen
Beantwoord door Gidi Verheijen in topic 4 MEI en radio
Leonardo,

Hartelijk dank voor de verwijzing naar mijn boek "Het radiotoestel in de Tweede Wereldoorlog." Voor geïnteresseerden is het nog verkrijgbaar bij de PR-commissie van de NVHR en bij mijzelf.

De volksontvangers waren inderdaad voor de Duitse burgers bestemd, maar toch zijn er ook heel wat exemplaren in Nederland terechtgekomen. Bij de verplichte inlevering van radiotoestellen in mei/juni 1943 werden in ons land namelijk zo'n 1.000 stuks ingeleverd en nog eens ongeveer 500 stuks achtergehouden (niet ingeleverd).
Deze cijfers slaan op het totaal van de modellen VE301 (gebouwd vanaf 1933) en DKE38 (gebouwd vanaf 1938). Formeel is evenwel alleen de VE301 een volksontvanger. De DKE38 wordt een "Kleinempfänger" genoemd, maar persoonlijk vind ik dat onderscheid niet zo belangrijk.

Vanaf ongeveer 1941 was er in Duitsland een groot tekort aan omroeptoestellen. Nieuwe toestellen werden niet meer gemaakt, omdat alle productiecapaciteit nodig was voor apparatuur voor oorlogsvoering (radar, zend-ontvangers voor het leger, etc.). Om in de behoefte te voorzien werd een fabriek voor de productie van de DKE38 gebouwd in Warschau (firma Derufa) en Parijs (firma Lorenz).

Gidi
Laatst bewerkt 05 mei 2017 00:58 door Gidi Verheijen.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 19:12 - 04 mei 2017 19:21 #66729 door Huub
Beantwoord door Huub in topic 4 MEI en radio
Ik vond het wel eens goed van de VPRO omroep
Dat zij ook hebben laten zien in elf af leveringen
Hoe of het was in die tijd in duitsland
voor den oorlog .
Huub
Laatst bewerkt 04 mei 2017 19:21 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 18:54 - 04 mei 2017 18:57 #66728 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic 4 MEI en radio
tja, Leonardo, Ik ben gebonden aan mijn eigen woorden, daarom kan ik niet op je interessante aanvulling in gaan zoals ik zou willen. Ik doe dat na 4 mei
Voor de gast jongeren van ons forum is je info extra mooi meegenomen ....zo is elk nadeel ( mijn keuze in jou ogen voor juist deze foto ) weer een voordeel. Namelijk jou voortreffelijke toelichting. Ik heb er ook een stuk radiogeschiedenis van bijgeleerd.

Boedapest, Hongarije-4 mei 2016: Historische beeldhouwkunst installatie- "Schoenen op de Donau" in het geheugen van de Joden gedood tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Dam Amsterdam (nu eens niet het draaiorgel plekje )

wat zullen zij ooit moeten herdenken als wij er niet meer zijn ..........huiver...foto Dam tijdens herdenking
Bijlagen:
Laatst bewerkt 04 mei 2017 18:57 door aan-pierre.
Onderwerp is gesloten.
Meer
04 mei 2017 18:44 #66726 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 4 MEI en radio

Wens is dus nooit geen oorlogen meer en geen natuur rampen .
Huub

Ik denk dat wij het bij deze wijze woorden moeten houden van deze ervarings--deskundige en straks
bij onze vrijheid stilstaan, en het morgen vieren!
De intenties van mede forum lid Aan-Pierre zullen mijn inziens best integer zijn, maar gezien zijn vermelde Duitse komaf, met meer "getwiste "gevoelens gepaard gaan.
Kan mij best voorstellen dat een "Duitse opa "gedwongen werd om op de frontlinie mee te vechten, er zelf een veel beter gedachtegoed op nahield.

Cees1dba

Cees- pa1dba
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena